Article (Périodiques scientifiques)
The impact of visual complexity on visual short-term memory in children with specific language impairment
Leclercq, Anne-Lise; Maillart, Christelle; Pauquay, Sarah et al.
2012In Journal of the International Neuropsychological Society, 18, p. 1-10
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Visual complexity_JINS_2012.pdf
Preprint Auteur (161.26 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBi sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
visual short-term memory; processing capacities; specific language impairment
Résumé :
[en] Many studies have assessed visual short-term memory (VSTM) abilities in children with specific language impairment (SLI), with contrasting results: some studies observed preserved VSTM capacities while others reported impaired VSTM. The present study explores the hypothesis that the complexity of the visual information to be encoded and stored might underlie these discrepancies. Four VSTM conditions were administered to a group of 15 children with SLI, as well as to two groups of typically developing children, matched for chronological age and for VSTM capacity for visually simple stimuli, respectively. The stimuli to be remembered varied in their visual similarity and in the number of their visual features. Across the four VSTM conditions, children with SLI showed significantly reduced performance relative to an age-matched control group, and they were more strongly affected by visual similarity and number of features when compared to a control group matched for VSTM capacity for visually simple stimuli. The present results support the hypothesis that stimulus complexity is a determining factor of the poor VSTM performances in children with SLI.
Disciplines :
Neurosciences & comportement
Psychologie cognitive & théorique
Logopédie-orthophonie
Auteur, co-auteur :
Leclercq, Anne-Lise  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Maillart, Christelle  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Pauquay, Sarah
Majerus, Steve  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychopathologie cognitive
Langue du document :
Anglais
Titre :
The impact of visual complexity on visual short-term memory in children with specific language impairment
Titre traduit :
[en] Impact de la complexité visuelle sur la mémoire à court terme visuelle des enfants avec troubles spécifique du langage
Date de publication/diffusion :
2012
Titre du périodique :
Journal of the International Neuropsychological Society
ISSN :
1355-6177
eISSN :
1469-7661
Maison d'édition :
Cambridge University Press, Cambridge, Royaume-Uni
Volume/Tome :
18
Pagination :
1-10
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Organisme subsidiant :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique
Disponible sur ORBi :
depuis le 18 mai 2012

Statistiques


Nombre de vues
493 (dont 30 ULiège)
Nombre de téléchargements
443 (dont 21 ULiège)

citations Scopus®
 
13
citations Scopus®
sans auto-citations
13
OpenCitations
 
9
citations OpenAlex
 
15

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi