Profil

Crucifix Benoît

See author's contact details
Main Referenced Co-authors
Dozo, Björn-Olav  (10)
Meesters, Gert (5)
Ahmed, Maaheen (4)
Barnabé, Fanny  (2)
Dejasse, Erwin  (2)
Main Referenced Keywords
Comics Studies (21); bande dessinée (12); Bande dessinée (9); Comics (9); comics (9);
Main Referenced Unit & Research Centers
Groupe ACME (43)
ACME (21)
LEMME - Laboratoire d'Étude sur les Médias et la Médiation - ULiège [BE] (2)
Liège Game Lab (2)
ENAG Network (1)
Main Referenced Disciplines
Literature (88)
Art & art history (36)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (25)
Communication & mass media (16)
History (4)

Publications (total 96)

The most downloaded
407 downloads
Crucifix, B. (2017). Mémoire de la bande dessinée dans Au travail de Olivier Josso Hamel – Cases remémorées, redessinées. Comicalités: Études de Culture Graphique. https://hdl.handle.net/2268/216537

The most cited

9 citations (OpenCitations)

Ahmed, M., & Crucifix, B. (Eds.). (2018). Comics Memory – Archives and Styles. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan. doi:10.1007/978-3-319-91746-7 https://hdl.handle.net/2268/226241

Crucifix, B., & Dozo, B.-O. (2022). Les bandes détournées de Jochen Gerner et Ilan Manouach. In H. Garric, La destruction des images en bande dessinée. Presses universitaires François-Rabelais.
Editorial reviewed

Crucifix, B., & Dejasse, E. (02 June 2021). Discours introductif du colloque "Bandes dessinées hors-champs Comics on the Outside" [Paper presentation]. Bandes dessinées hors-champs Comics on the Outside, Brussels, Belgium.

Crucifix, B. (2021). Fragmentation, Iconography, Influence, Imitation, Swiping. In E. La Cour, R. Spanjers, ... S. Grennan (Eds.), Key Terms in Comics Scholarship. Palgrave Macmillan.
Peer reviewed

Crucifix, B. (2020). Drawing from the Archives: Comics Memory in the Contemporary Graphic Novel, post 2000 [Doctoral thesis, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/245118

Crucifix, B. (29 February 2020). Between Ah! Nana and Okapi: Nicole Claveloux at the Crossroads [Paper presentation]. Drawing Gender: Women and French-language Comics, Columbus, United States - Ohio.

Crucifix, B. (2020). A Chamber of Echo : On the Post-Comics of Ilan Manouach. In S. Conard (Ed.), Post-Comics : Beyond Comics, Illustration and the Graphic Novel (pp. 77–86). Het Balanseer.

Crucifix, B. (2020). Curating Comics Canons: Daniel Clowes and Art Spiegelman’s Private Museums. In K. Munson (Ed.), Comic Art in Museums (pp. 324-345). Jackson, United States - Mississippi: University Press of Mississippi.
Peer reviewed

Crucifix, B. (2019). Collecter/Dessiner [Paper presentation]. Avec élcat. La narration par le fragment dans la bande dessinée, Strasbourg, France.

Crucifix, B. (28 June 2019). Scrapbooks et bande dessinée : archives d'une bédéphilie ordinaire [Paper presentation]. La bédéphilie depuis les années 60 : sous-culture et culture partagée, Angoulême, France.

Crucifix, B. (04 April 2019). “Punk curators”: le roman graphique dans l'archive [Paper presentation]. L’archive, matériau de création, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Rommens, A., Crucifix, B., Dozo, B.-O., Dejasse, E., & Turnes, P. (Eds.). (2019). Abstraction and Comics. Bruxelles, Belgium: La 5e couche.
Editorial reviewed

Crucifix, B. (2019). Drawing, Redrawing, and Undrawing. In F. L. Aldama, The Oxford Handbook of Comic Book Studies. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780190917944.013.40
Peer reviewed

Dozo, B.-O., Barnabé, F., Dupont, B., Guesse, C., Jousten, L., Crucifix, B., Duchesne, C., Hurel, P.-Y., Delbouille, J., Krywicki, B., Houlmont, P.-Y., & Bashandy Taalab, H. (2019). L'étude des cultures populaires à l'Université de Liège : brève généalogie. In V. Genin (Ed.), Une Fabrique des Sciences humaines. L'Université de Liège dans la mêlée (1817-2017). Bruxelles, Belgium: Archives Générales du Royaume.

Crucifix, B., & Moura, P. (2019). L'Archive Spirou revisitée par Émile Bravo, Yann et Olivier Schwartz. In G. Meesters, F. Paques, ... D. Vrydaghs, Les Métamorphoses de Spirou. Le dynamisme d'une série de bande dessinée (pp. 159-176). Liège, Belgium: Presses universitaires de Liège.
Peer reviewed

Crucifix, B., & Barros, D. P. (2019). Bande dessinée et cinéma: arts parallèles ou entrecroisés ? In Bande annonce: cinéma et bande dessinée (pp. 48-57). Strasbourg, France: Zeug.

Ahmed, M., & Crucifix, B. (22 November 2018). Archives polygraphiques, un creuset mémoriel en bande dessinée [Paper presentation]. Les ateliers du CRI, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Crucifix, B. (2018). Souvenirs de Captain Marvel. Compte-rendu de l'ouvrage de Brian Cremins: Captain Marvel and the Art of Nostalgia. La Brèche – Lectures.

Crucifix, B. (14 September 2018). Uneven Development: Timing the Neo-Avant-Garde in European Comics [Paper presentation]. European Neo-Avant-Gardes network meeting, Fondation Biermans-Lapôtre, Paris, France.

Crucifix, B. (10 August 2018). Undrawing Comics [Paper presentation]. Mind the Gaps! The Futures of the Field – The First Annual Conference of the Comics Studies Society, Urbana-Champaign, United States - Illinois.

Ahmed, M., & Crucifix, B. (28 June 2018). Rethinking Comics Memory through Polygraphy [Paper presentation]. Eighth International Conference of Graphic Novels and Comics "Retro! Time, Memory, Nostalgia", Bournemouth, United Kingdom.

Crucifix, B. (2018). Table-ronde autour sur la bande dessinée numérique [Paper presentation]. Journée de la collection RVB, Genève, Switzerland.

Crucifix, B., Salique, J., & Thomas, R. (2018). « Dedans le livre » : Entretien avec Arbitraire. du9 - l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (2018). Comic strips et papier glacé. Rétro-réflexivité et pseudo-sérialité dans Little Tommy Lost. Recherches en Communication, (46), 21-37.
Peer reviewed

Crucifix, B. (2018). Retour à l'imitateur : à propos d'un récit de Muñoz et Sampayo. In S. Lesage & G. Meesters, (À Suivre). Archives d'une revue culte (pp. 319-321). Tours, France: Presses Universitaires François-Rabelais.

Ahmed, M., & Crucifix, B. (Eds.). (2018). Comics Memory – Archives and Styles. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan. doi:10.1007/978-3-319-91746-7

Crucifix, B., & Dozo, B.-O. (2018). Qui mène la danse ? La bande dessinée à l’ère du numérique, une question de (gestion du) temps. Art & Fact.
Editorial reviewed

Crucifix, B. (2018). Kobécologie. In J.-M. Bertoyas, Parzan et autres saveurs... Une anthologie des narrations décrispées de J.M.Bertoyas, volume 2. Lyon, France: Arbitraire.

Crucifix, B., & Dozo, B.-O. (2018). E-Graphic Novels. In J. Baetens, H. Frey, ... S. Tabachnick (Eds.), The Cambridge History of the Graphic Novel (pp. 574-590). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Peer reviewed

Lesage, S., & Crucifix, B. (2018). « Francophone sans frontière ». Exporter une revue par son catalogue. In G. Meesters & S. Lesage (Ed.), (À Suivre). Archives d'une revue culte (pp. 297-317). Tours, France: Presses Universitaires François-Rabelais.

Crucifix, B. (2018). Quand Jehanne d'Arque ne la boucle pas. In S. Lesage & G. Meesters, (À Suivre). Archives d'une revue culte (pp. 295-296). Tours, France: Presses Universitaires François-Rabelais.

Crucifix, B. (2018). From Loose to Boxed Fragments and Back Again. Seriality and Archive in Chris Ware's ‘Building Stories’. Journal of Graphic Novels and Comics, 9 (1), 3-22. doi:10.1080/21504857.2017.1303619
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (2018). See You at the Convention. L'Employé du Moi.

Crucifix, B. (08 December 2017). Musées "privés" du neuvième art : dessinateurs-curateurs et patrimoine de la bande dessinée [Paper presentation]. États généraux de l’exposition de la littérature et du livre, Brussels, Belgium.

Crucifix, B. (2017). Mémoire de la bande dessinée dans Au travail de Olivier Josso Hamel – Cases remémorées, redessinées. Comicalités: Études de Culture Graphique.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (09 November 2017). From Gasoline Alley to Walt & Skeezix. Layers of Autobiography in Frank King's Comic Strip Reprints [Paper presentation]. Expérience autobiographique et bande dessinée de gere. Le récit de soi en espaces contraints, Metz, France.

Crucifix, B. (November 2017). On the Edge of Comics Criticism. Closure: Kieler e-Journal fuer Comicforschung, 4.

Crucifix, B. (18 October 2017). Cases en cut-up: une lecture grammatextuelle de Last Look de Charles Burns [Paper presentation]. Les langages syncrétiques: vers une approche énonciative et matérielle, Liège, Belgium.

Crucifix, B., Dozo, B.-O., & Rommens, A. (Eds.). (2017). Poetics of Digital Comics. Comics Grid: Journal of Comics Scholarship.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (03 August 2017). Histories of Comics by its Makers. Contemporary Graphic Novels and the Heritage of Comics [Paper presentation]. "Transgnational Graphic Narratives" Summer School, Siegen, Germany.

Crucifix, B., & Busi-Rizzi, G. (2017). Panel “Quand la bande dessinée se reproduit : imitation, reprise et rétro-réflexivité”.

Crucifix, B. (13 July 2017). Du dessin au design. Seth comme auteur-rééditeur [Paper presentation]. 11th International IAWIS/AIERTI Conference "Images and Texts Reproduced / La Reproduction des images et des textes", Lausanne, Switzerland.

Crucifix, B. (02 June 2017). What do Comics do to Graphic Novels? Remediating Old Comics [Paper presentation]. What do Pictures do? Remediating Images/L'image remédiatisée, Bordeaux, France.

Crucifix, B. (2017). Les Têtards, planches de Pascal Matthey (Rencontre) [Paper presentation]. Vernissage et rencontre : "Les têtards" de Pascal Matthey, Bruxelles, Belgium.

Ahmed, M., & Crucifix, B. (19 April 2017). Introduction: Comics and Memory [Paper presentation]. Comics and Memory: An NNCORE Conference, Ghent, Belgium.

Delbouille, J., Guesse, C., Dupont, B., Jousten, L., Dozo, B.-O., Barnabé, F., Hurel, P.-Y., Krywicki, B., Crucifix, B., & Duchesne, C. (10 February 2017). L’étude des cultures populaires à l’Université de Liège [Paper presentation]. Deux siècles au service des sciences humaines. Contribution(s) de l'Université de Liège (1817-2017), Liège, Belgium.

Crucifix, B. (2017). Rethinking the Memorable Panel from Pierre Sterckx to Olivier Josso Hamel. European Comic Art, 10 (2), 24-47. doi:10.3167/eca.2017.100203
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (2017). Artefact présente Tante Leny. L'underground hollandaise importée en France. Gorgonzola, 22, p. 76-81.

Crucifix, B. (2017). Cut-Up and Redrawn. Reading Charles Burns’s Swipe Files. Inks: the Journal of the Comics Studies Society, 1 (3), 309-333.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (2017). Transatlantic Encounters. A Review of Nicolas Labarre’s Heavy Metal, l’autre Métal Hurlant. International Journal of Comic Art, 19 (1), 636-640.

Crucifix, B. (09 December 2016). Comic strips et papier glacé. Rétro-réflexivité de la bande dessinée chez Cole Closser [Paper presentation]. Du rétro au néo, entre nostalgie et réinvention. Objets en mouvement !, Mons, Belgium.

Crucifix, B., & Dozo, B.-O. (09 November 2016). Les Bandes détournées de Jochen Gerner et Ilan Manouach: entre destruction et engendrement [Paper presentation]. La Destruction des images en bande dessinée, Dijon, France.

Crucifix, B., & Meesters, G. (2016). Hybridation, intergénéricité et ironie dans “Arsène Schrauwen” d’Olivier Schrauwen. Neuvième Art 2.0.

Crucifix, B. (26 October 2016). Redrawing as Reframing. Graphiation, Quotation and Comics History [Paper presentation]. Project Narrative Visiting Scholars Talk, Columbus, United States - Ohio.

Crucifix, B. (13 October 2016). Curating Canons of Comics: Daniel Clowes and Art Spiegelman's 'Private' Museums [Paper presentation]. Canon Fodder! A CXC Scholarly Symposium, Columbus, United States - Ohio.

Crucifix, B. (13 July 2016). A Crypt of Swipes. Charles Burns Haunted by Tintin [Paper presentation]. Seventh International Conference of Graphic Novels and Comics "Graphic Gothic", Manchester, United Kingdom.

Crucifix, B., Rommens, A., & Dozo, B.-O. (15 June 2016). Introduction [Paper presentation]. Poetics of the Algorithm. Narrative, the Digital, and ‘Unidentified’ Media.

Crucifix, B. (2016). L'histoire de la bande dessinée par ses auteurs : une historiographie ‘Bizarro’ [Paper presentation]. Strasbulles - 9ème Festival européen de la bande dessinée, Strasbourg, France.

Crucifix, B., Dozo, B.-O., & Meesters, G. (10 June 2016). Le groupe ACME : logiques de l'interstice (disciplinaire, nationale, méthodologique) [Paper presentation]. Journée d'étude « La bande dessinée : quelles recherches ? », Paris, France.

Crucifix, B. (02 June 2016). Rebooting Wonder Woman and You're Not DC Comics: Gender and the History of Comics in Ron Regé, Jr.'s Diana [Paper presentation]. Journée d'étude internationale Les Femmes et la bande dessinée / Women and Comics, Amiens, France.

Crucifix, B. (2016). Draw Comics! A Very Brief Archeology of (Fake) Cartooning Ads. Graphixia: a Conversation about Comics.

Crucifix, B. (26 May 2016). Redrawing Comics into the Graphic Novel: the Historiography of Comics, Canonization, and Authors’ Histories of the Medium [Paper presentation]. Panel "Whiter Comics Studies?", Congrès AFEA 2016 "Chantiers d'Amérique", Toulouse, France.

Crucifix, B. (2016). Garric (Henri), dir., L’Engendrement des images en bande dessinée. Textyles: Revue des Lettres Belges de Langue Française, (48), 172-174.

Crucifix, B. (22 April 2016). Wonder Woman and the Feminist Utopia [Paper presentation]. Imagine: Utopian literatures in English from the Renaissance to the Posthuman, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Crucifix, B. (15 April 2016). Swiping or Quoting? Charles Burns’s Cut-Ups of “Old” Comics [Paper presentation]. International Comic Arts Forum, Columbia, United States - South Carolina.

Crucifix, B. (10 April 2016). The Transnational Heritage of Gekiga: Adrian Tomine as Editor of Yoshihiro Tatsumi and Berliac's Neo-Gekiga [Paper presentation]. 13th UF Annual Conference on Comics and Graphics Novels: Transnational Comics—Crossing Gutters, Transcending Boundaries, Gainesville, United States - Florida.

Crucifix, B. (2016). On Editing Yoshihiro Tatsumi: Interview with Adrian Tomine. du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (23 March 2016). Une histoire de la bande dessinée par ses auteurs ? Notes sur l'historiographie de la bande dessinée [Paper presentation]. Cycle de conférences « Regards croisés sur l’histoire illustrée, la bande dessinée et le roman graphique », Louvain-la-Neuve, Belgium.

Crucifix, B. (2016). Cartographie de la bande dessinée numérique. Lectures.

Crucifix, B. (11 March 2016). Vervreemdende plaatjes. Congo in de stripverhalen van Olivier Schrauwen [Paper presentation]. De dekolonisering van de westerse geest en/in de kunsten.

Crucifix, B. (2016). Olivier Schrauwen e a expansão da banda desenhada belga [Paper presentation]. Os Cinco Sentidos da Banda Desenhada, Amadora, Portugal.

Crucifix, B. (03 March 2016). A Readers’ History of Girls’ Comics: A Review of Remembered Reading. Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, 6. doi:10.16995/cg.78

Maresca, P. (2016). Les Comic strips oubliés par l'histoire (Crucifix, B., Trans.). du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (2016). Sunday Comics Reloaded: Interview with Peter Maresca. du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (12 February 2016). Witnessing Fukushima Secondhand: Collage, Archive and Travelling Memory in Jacques Ristorcelli’s Les Écrans. Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, 6. doi:10.16995/cg.73
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B., & Meesters, G. (2016). The Medium is the Message. Olivier Schrauwen's ‘Arsène Schrauwen’ Beyond Expectations of Autobiography, Colonial History and the Graphic Novel. European Comic Art, 9 (1), 24-62.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B., & Moura, P. (2016). Bertoyas dans la jungle. Bande dessinée et édition sauvage. Mémoires du Livre, 8 (1). doi:10.7202/1038027ar
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (2015). L'Automobile dans le comic strip : un passage à toute vitesse. Töpfferiana : Littératures graphiques des XIXe et début XXe siècles.

Crucifix, B. (31 October 2015). Rethinking the "case mémorable" : Olivier Josso Hamel's Memories of Comics in "Au travail" [Paper presentation]. Transitions 6: New Directions in Comics Studies, London, United Kingdom.

Crucifix, B. (2015). Jochen Gerner (monographie). du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B., & Meesters, G. (2015). L'abstraction dans les bandes dessinées d'Ephameron et d'Olivier Schrauwen [Paper presentation]. Cultures Maison 6 : Festival de bandes dessinées contemporaines, Bruxelles, Belgium.

Crucifix, B. (September 2015). Utforskande området mellan tillstånden. En slingrande introduktion till Olivier Schrauwens serier. Sekvenser, 1 (2), p. 50-55.

Crucifix, B. (2015). Cases remémorées, redessinées. Mémoire de la bande dessinée, détournement et traces graphiques dans 'Au travail' d'Olivier Josso Hamel [Specialised master, KU Leuven - Katholieke Universiteit Leuven]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/187787

Crucifix, B., & Meesters, G. (26 June 2015). Mapping New Territories? Olivier Schrauwen’s Arsène Schrauwen as a Voyage to the Roots of a Cartoonist’s Practice [Paper presentation]. Sixth International Graphic Novel and Comics Conference/Ninth International Bande Dessinée Society Conference "Voyages", Paris, France.

Crucifix, B. (2015). "Diane" de Ron Regé, Jr. du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (29 April 2015). From Loose to Boxed Fragments (and Back Again). Seriality, the Graphic Novel, and Chris Ware’s "Building Stories" [Paper presentation]. Intersection Study Day "Transmedial Serialities / Sérialités transmédia", Liège, Belgium.

Crucifix, B. (2015). What Are Israeli Comics? A Conversation with Assaf Gamzou, Curator at the Israeli Cartoon Museum. Graphixia: a Conversation about Comics.

Crucifix, B. (2015). Benoît Berthou (dir.), La bande dessinée : quelle lecture, quelle culture ? Lectures.

Crucifix, B. (26 February 2015). "Building Stories", un ‘objet culturel non identifié’? Chris Ware et le roman graphique à l’ère du numérique [Paper presentation]. ACME Speaker Series, Liège, Belgium.

Crucifix, B. (30 January 2015). Frozen Moments. Database Logic and Narrative Drawing in Chris Ware’s "Building Stories" [Paper presentation]. Mediality and Multimodality across Media, Tübingen, Germany.

Crucifix, B., & Johnston Paddy. (2015). From Here to Here. Graphixia: a Conversation about Comics.

Crucifix, B. (2015). Olivier Schrauwen : entretien. du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (2014). Nitnint et tintiN : Charles Burns et ses doubles. du9, l'autre bande dessinée.

Crucifix, B. (2014). Frozen Moments. Archival Materialities and Database-Narratives in Chris Ware's 'Building Stories' [Master’s dissertation, UCL - Université Catholique de Louvain]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/187786

Crucifix, B. (June 2014). Woestijn waar ik dit paradijs aan dank. Claes vertaalt FitzGerald vertaalt Chajjaam. Filter: Tijdschrift over Vertalen, 21 (2), 7-19.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crucifix, B. (October 2013). The Cultural Standing of Comics: Ambiguities and Changes, Université Catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, 2-3 May 2013. Studies in Comics, 4 (2), 389-392.

Crucifix, B. (2013). Alienated by the Strip: Daniel Clowes’s Comic-Strip Novel "Ice Haven". Graphixia: a Conversation about Comics.

Contact ORBi