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Remacle Angélique

Département de Logopédie > Logopédie des troubles de la voix

Département de Logopédie

RUCHE

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Main Referenced Co-authors
Morsomme, Dominique  (73)
Leclercq, Anne-Lise  (27)
Finck, Camille  (22)
Schiller, Isabel  (19)
Etienne, Elodie  (18)
Main Referenced Keywords
voix (39); enseignant (16); vocal load (15); Voix (15); Réalité virtuelle (14);
Main Referenced Unit & Research Centers
EQUALE - Évaluation et Qualité de l'Enseignement - ULiège (4)
RUCHE - Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education - ULiège (4)
PsyNCog - Psychologie et Neuroscience Cognitives - ULiège (3)
Unité Logopédie des Troubles de la Voix (2)
Unité logopédie de la voix, Université de Liège (2)
Main Referenced Disciplines
Otolaryngology (114)
Treatment & clinical psychology (28)
Education & instruction (26)
Public health, health care sciences & services (24)
Languages & linguistics (23)

Publications (total 151)

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Remacle, A., & Morsomme, D. (2016). Le repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ? In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant. https://hdl.handle.net/2268/195535

The most cited

71 citations (OpenAlex)

Remacle, A., FINCK, C., Roche, A., & Morsomme, D. (July 2012). Vocal Impact of a Prolonged Reading Task at Two Intensity Levels: Objective Measurements and Subjective Self-Ratings. Journal of Voice, 26 (4), 177-186. doi:10.1016/j.jvoice.2011.07.016 https://hdl.handle.net/2268/101537

Bettahi, L., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (28 September 2024). Virtual Reality : A tool for Training Fluency in Public Speaking ? [Paper presentation]. 12th European Congress of Speech and Language Therapy Association (ESLA), Bruges, Belgium.
Peer reviewed

Bettahi, L., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (07 September 2024). Public speaking : Acoustic characteristics of voice in giving a speech compared to a reading condition [Paper presentation]. Pan European VOice Conference 15 (PEVOC 15), Santander, Spain.
Peer reviewed

Etienne, E., Remacle, A., Leclercq, A.-L., & Schyns, M. (10 June 2024). EVE : Emotional Voice Expressions, an acted audiovisual corpus [Paper presentation]. AIRSI2024 The Metaverse Conference goes offline.
Peer reviewed

Blandin, R., Didone, V., Birkholz, P., & Remacle, A. (2024). Perceptual evaluation of the naturalness of broadband articulatory speech synthesis using a 1D versus a 3D acoustic model. In Proceedings of the 13th International Seminar of Speech Production (pp. 12-15). Fougeron Cécile et Perrier Pascal. doi:10.21437/issp.2024-4
Peer reviewed

Antoine-Moussiaux, N., & Remacle, A. (26 April 2024). One Health, parle-t-on d’une même voix ? [Paper presentation]. 1er Congrès de la Research Unit for a life-Course perspective on Health and Education, Liège, Belgium.
Editorial reviewed

Remacle, A. (26 April 2024). Le recours à la réalité virtuelle pour un entrainement vocal plus écologique [Paper presentation]. 1er congrès RUCHE : Santé et éducation à tous les âges de la vie - Regards transdisciplinaires au service de la qualité de vie, Liège, Belgium.
Peer reviewed

Etienne, E., Remacle, A., Leclercq, A.-L., & Schyns, M. (25 April 2024). EVE : un corpus audio-visuel émotionnel acté [Poster presentation]. 1er Congrès Interdisciplinaire de RUCHE - Santé et éducation à tous les âges de la vie.
Peer reviewed

Bettahi, L., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., Etienne, A.-M., & Leclercq, A.-L. (25 April 2024). Prise de parole en public : Analyse du sentiment de présence et d’immersion face à une audience virtuelle et mise en relation avec l’anxiété [Poster presentation]. 1er Congrès Interdisciplinaire de RUCHE - Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liège, Belgium.

Remacle, A. (28 March 2024). Nouveautés dans le bilan vocal de l'enseignant [Paper presentation]. Staff de Phoniatrie, Marseille, France.

Blandin, R., Stone, S., Remacle, A., Didone, V., & Birkholz, P. (08 September 2023). A comparative study of 3D and 1D acoustic simulations of the higher frequencies of speech. IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech and Language Processing, 31, 3837-3847. doi:10.1109/taslp.2023.3313423
Peer Reviewed verified by ORBi

Menjot, P.* , Bettahi, L.* , Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (2023). Interventions That Target or Affect Voice or Speech Production During Public Speaking: A Scoping Review. Journal of Voice. doi:10.1016/j.jvoice.2023.06.021
Peer Reviewed verified by ORBi
* These authors have contributed equally to this work.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Dessart, L., & Schyns, M. (15 July 2023). Perception of avatars nonverbal behaviors in virtual reality. Psychology and Marketing, 40 (11), 2464-2481. doi:10.1002/mar.21871
Peer Reviewed verified by ORBi

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (04 July 2023). Intégration d’une base de données EmoVox et de la Réalité Virtuelle pour l’entrainement à la prise de parole en public [Paper presentation]. Journée ACAI (Plate-forme Intelligence Artificielle) 2023, Strasbourg, France.
Editorial reviewed

Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (23 June 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Poster presentation]. Journée de la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université de Liège, Liège, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A. (02 June 2023). Recherche-action centrée sur le comportement vocal des enseignants [Paper presentation]. 5ème Journée Scientifique des Sciences de la Réadaptation, Limoges, France.
Editorial reviewed

Morsomme, D., Remacle, A., & Schiller, I. (June 2023). Bruit ambiant et voix dégradée : Quel impact sur la perception et la compréhension de la parole chez l’enfant ? Langages, 230, 99-119. doi:10.3917/lang.230.0099
Peer reviewed

Bettahi, L., Leclercq, A.-L., & Remacle, A. (30 May 2023). Étude de validation d'une audience virtuelle pour la prise de parole en public : Protocole expérimental [Paper presentation]. Séminaire Research with Innovative Technologies, Liège, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (15 May 2023). EmoVox: Creation of a speech database for emotion analysis [Paper presentation]. AIRSI2023 The Metaverse Conference, Zaragoza, Spain.
Peer reviewed

Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (12 May 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Paper presentation]. Journées d'études PhonLim 2023 - Écarts à la norme et limites pathologiques, Limoges, France.
Peer reviewed

Remacle, A., Bouchard, S., & Morsomme, D. (2023). Can teaching simulations in a virtual classroom help trainee teachers to develop oral communication skills and self-efficacy? A randomized controlled trial. Computers and Education, 104808. doi:10.1016/j.compedu.2023.104808
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Remacle, A., Ancion, V., & Morsomme, D. (26 December 2022). Protocole pour l’entraînement des compétences de communication orale des enseignants dans un objectif de prévention vocale : Description du programme VirtuVox. Langue(s) & Parole, 7, 23-46.
Peer Reviewed verified by ORBi

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (11 July 2022). Perception of avatar attitudes in Virtual Reality [Paper presentation]. AIRSI2022, Zaragoza, Spain.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 April 2022). Validation of a virtual framework for public speaking training [Paper presentation]. 7th International AR-VR Conférence, Lisbon, Portugal.
Peer reviewed

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Bettahi, L., Durieux, N., & Remacle, A. (2022). Intervention that target or affect voice or speech production during public speaking: A scoping review protocol. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/297202. doi:10.17605/OSF.IO/CHSM9

Remacle, A. (21 February 2022). L’apport de la réalité virtuelle dans l’apprentissage de comportements vocaux [Paper presentation]. Midi-jasette du LaboIV.

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (20 January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: A systematic review and meta-analysis [Poster presentation]. Speech in Noise Workshop.
Peer reviewed

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: a systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 169-199. doi:10.1044/2021_JSLHR-21-00183
Peer Reviewed verified by ORBi

Morsomme, D., & Remacle, A. (2022). Can ambulatory biofeedback help a transgender woman speak at a higher pitch? Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 47 (2), 125-132. doi:10.1080/14015439.2021.1881158
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., & Morsomme, D. (15 December 2021). Améliorer les compétences vocales en simulant des situations de communication avec la réalité virtuelle [Paper presentation]. Séminaire en l'honneur de Gisèle Martinot, Liège, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 November 2021). Validation of a virtual audience in VR environments [Paper presentation]. SeminVR, Liège, Belgium.

Remacle, A., Morsomme, D., & Ancion, V. (2021). VirtuVox : Formation vocale basée sur la réalité virtuelle [Paper presentation]. Soirée des Enseignants chercheurs, Liège, Belgium.

Menjot, P., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (06 October 2021). Prise de parole en public: Protocole expérimental pour la validation d'une audience virtuelle [Paper presentation]. Semin-RV: Invitation du Professeur Stéphane Bouchard, Liège, Belgium.

Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2021). La réalité virtuelle : Un outil applicable en thérapie vocale [Paper presentation]. 28e Congrès scientifique international de la Fédération Nationale des Orthophonistes, Lille, France.
Editorial reviewed

Remacle, A., & Morsomme, D. (June 2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. Rééducation Orthophonique, 286, 57-74.
Editorial reviewed

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (28 May 2021). Validation of a virtual audience for public speaking: Preliminary results [Poster presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (28 May 2021). SpeakInVR : validation of a virtual audience [Poster presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (27 May 2021). Optimization of business processes thanks to machine learning and virtual reality. Use-case : SpeakInVR [Paper presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association for Psychological Sciences : Junior Day, Louvain-la-Neuve, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A., & Lefèvre, N. (March 2021). Which teachers are most at risk for voice disorders? Individual factors predicting vocal acoustic parameters monitored in situ during a workweek. International Archives of Occupational and Environmental Health, 94 (6), 1271–1285. doi:10.1007/s00420-021-01681-3
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (15 January 2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? [Paper presentation]. Conférence de L'Unité de Recherche interfacultaire Santé et Société (URiSS), Liège, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2021). Listening to a dysphonic speaker in noise may impede children’s spoken language processing in a realistic classroom setting. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. doi:10.1044/2020_LSHSS-20-00078
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., Rivard, M.-C., & Morsomme, D. (2021). A virtual classroom can elicit teachers’ speech characteristics: Evidence from acoustic measurements during in vivo and in virtuo lessons, compared to a free speech control situation. Virtual Reality, 25 (4), 935–944. doi:10.1007/s10055-020-00491-1
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Réflexions scientifiques et cliniques. UPLF Info, 2, 19-27.

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (2021). Une audience virtuelle pour l’entrainement de la fluence de parole lors d’une prise de parole en public : Etude pilote. Cahiers de l'ASELF, 18 (2), 13-18.

Remacle, A., & Morsomme, D. (2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. UPLF Info, 5, 21-30.

Remacle, A., de Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (2020). Identification of teachers at risk for phonotrauma using ambulatory monitoring of speaking fundamental frequency. In Proceedings of the 12th International Conference on Voice Physiology and Biomechanics.
Peer reviewed

Loie, C., Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (December 2020). Adaptation des pratiques vocales professionnelles au port du masque. L'Orthophoniste, 404, 15-20.

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (01 December 2020). A virtual audience for public speaking: A pilot study [Poster presentation]. Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN), Bruxelles, Belgium.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (2020). SpeakInVR : Validation d'une audience virtuelle [Paper presentation]. Lunch Talk : UER Operations.

Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (2020). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? [Paper presentation]. 5ème réunion de la communauté de pratique MGEN en prévention des troubles de la voix, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2020). Noise and a speaker’s impaired voice quality disrupt spoken language processing in school-aged children: Evidence from performance and response time measures. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. doi:10.1044/2020_JSLHR-19-00348
Peer Reviewed verified by ORBi

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (30 April 2020). SPEAKinVR: validation of a virtual audience [Paper presentation]. 6th International AR VR Conference, Lisbon, Portugal.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (12 March 2020). SPEAKInVR : Validation d’une audience virtuelle [Paper presentation]. Semin VR.

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (10 January 2020). The effects of noise and impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: Preliminary results of a systematic review [Poster presentation]. 12th Speech in Noise Workshop, Toulouse, France.
Peer reviewed

Remacle, A., Genel, Y., Segers, M., & de Bodt, M. (2020). Vocal characteristics of 5-year-old children: Proposed normative values based on a French-speaking population. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 45 (1), 30-38. doi:10.1080/14015439.2018.1551928
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A. (2019). Simuler pour mieux communiquer, ou comment le virtuel vient en aide à l’enseignement [Paper presentation]. Journée de la voix : Connaître et préserver son capital vocal, Paris, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (10 December 2019). What did you say? Children’s spoken language processing in noise and speaker’s poor voice [Paper presentation]. Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN).

Remacle, A. (16 November 2019). Le biofeedback : Quelles applications en thérapie vocale ? [Paper presentation]. XVIIe Congrès National de la FNEO, Lyon, France.
Editorial reviewed

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2019). Children’s perception of degraded speech at normal vs. fast speech rate. In M. Ochmann, Proceedings of the 23rd International Congress on Acoustics, integrating 4th EAA Euroregio 2019 (pp. 5961-5967). Aachen, Germany: Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V. (DEGA).
Peer reviewed

Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (2019). Imitating dysphonic Voice: A suitable Technique to create Speech Stimuli for Spoken Language Processing Tasks? Logopedics, Phoniatrics, Vocology. doi:10.1080/14015439.2019.1659410
Peer Reviewed verified by ORBi

Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (28 August 2019). Can dysphonia be mimicked authentically? An acoustic and perceptual evaluation of imitated dysphonic speech samples [Paper presentation]. Pan-European Voice Conference (PEVoC), Copenhagen, Denmark.
Peer reviewed

Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2019). Validation of a virtual environment for learning vocal skills [Paper presentation]. 8th Language Technology Industry Summit: The Sound of Intelligence, Brussels, Belgium.
Editorial reviewed

Remacle, A. (June 2019). Liste limitative des tests logopédiques pour l'évaluation des troubles de la voix : Ajout de normes de fréquence fondamentale pour les enfants de 5 ans. UPLF INFO, 3, 11-15.

Remacle, A., De Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (14 May 2019). Quels facteurs individuels peuvent prédire la charge vocale des enseignants ? [Paper presentation]. 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium.
Peer reviewed

Sicard, E., Meyrieux, L., Moreau, M., & Remacle, A. (14 May 2019). L’analyse acoustique des voix d’enfants de 5 ans : Proposition de valeurs de référence pour les logiciels PRAAT et VOCALAB [Poster presentation]. 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A. (11 April 2019). Les troubles de la voix chez les enseignants : Quels en sont les facteurs de risque et les conséquences ? [Paper presentation]. Conférences Beaux-midis, Montréal, Canada.

Remacle, A. (27 February 2019). Facteurs de risque et conséquences des troubles de la voix : l’exemple des enseignants [Paper presentation]. Seminar of the Research Center for Cognition and Neurosciences / CONNEX, Bruxelles, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (11 January 2019). The effect of impaired speaker’s voice and noise on children's spoken language processing [Poster presentation]. 11th Speech in Noise Workshop, Ghent, Belgium.
Peer reviewed

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (09 November 2018). L’influence de la qualité vocale du locuteur et du bruit de fond sur la compréhension du langage oral chez les enfants [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg.
Peer reviewed

Remacle, A., & Morsomme, D. (09 November 2018). Apport du biofeedback dans l’augmentation de la fréquence fondamentale en féminisation vocale [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg.
Peer reviewed

Remacle, A. (16 October 2018). Quels facteurs influencent le risque de développer un trouble de la voix chez l'enseignant? [Paper presentation]. Midi scientifique de l'unité de recherche EQUALE "Evaluation et qualité de l'enseignement", Liège, Belgium.

Remacle, A., & Morsomme, D. (11 October 2018). L'apport du biofeedback en thérapie vocale [Paper presentation]. Séminaire en l'honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium.

Schiller, I., MORSOMME, D., KOB, M., & Remacle, A. (11 October 2018). Listening challenge: How noise and dysphonic voice may disrupt children‘s spoken language processing [Paper presentation]. Séminaire en l’honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium.

Remacle, A. (2018). L’apport du biofeedback en thérapie vocale [Paper presentation]. Grand marché logopédique, Namur, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., & Remacle, A. (September 2018). Voice use among music theory teachers: A voice dosimetry and self-assessment study. Journal of Voice, 32 (5), 578-584. doi:10.1016/j.jvoice.2017.06.020
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Remacle, A. (15 May 2018). La voix en contexte professionnel : Usages, contraintes, dysfonctions et traitements [Paper presentation]. Conférence midi, Gatineau, Canada.

Remacle, A., Todorova, T., & Zambra, N. (23 April 2018). Les particularités de la voix du thérapeute en hypnose [Poster presentation]. Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., & Morsomme, D. (23 April 2018). Protocole d’évaluation de la validité écologique d’une classe virtuelle pour l’apprentissage d’un comportement vocal sain en situation d’enseignement [Poster presentation]. Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A., Garnier, M., Gerber, S., David, C., & Petillon, C. (January 2018). Vocal change patterns during a teaching day: Inter- and intra-subject variability. Journal of Voice, 32 (1), 57-63. doi:10.1016/j.jvoice.2017.03.008
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., Genel, Y., & Segers, M. (25 November 2017). Caractérisation de la voix d’enfants francophones euphoniques âgés de 5 ans [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie et de Pathologie de la Communication & Journées Thérapeutiques de la Voix, Nice, France.
Peer reviewed

Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2017). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche [Paper presentation]. Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium.

Remacle, A., Todovora, T., & Zambra, N. (31 August 2017). The acoustic correlates of hypnotic voice [Poster presentation]. 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium.
Peer reviewed

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (30 August 2017). Voice use among music theory teachers [Paper presentation]. 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium.
Peer reviewed

Remacle, A., Schiller, I., Sfez, L., Vandeveld, A., & Morsomme, D. (29 June 2017). L’usage vocal des professeurs de formation musicale [Paper presentation]. 7èmes Journées de Phonétique Clinique, Paris, France.
Peer reviewed

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (28 March 2017). Voice dosimetry in music theory teachers [Paper presentation]. 5th Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom.
Peer reviewed

Morsomme, D., & Remacle, A. (07 March 2017). Comment optimaliser sa voix dans le cadre de l'enseignement? [Paper presentation]. Prévention voix chez les futurs enseignants du maternelle, Liège, Belgium.

Remacle, A., Petitfils, C., FINCK, C., & Morsomme, D. (February 2017). Description of patients consulting the voice clinic regarding gender, age, occupational status, and diagnosis. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 274 (3), 1567-1576. doi:10.1007/s00405-016-4332-7
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Morsomme, D., & Remacle, A. (2017). Faire de sa voix, son alliée [Paper presentation]. Semaine de l'expression, Liège, Belgium.

Remacle, A., Boughabi, L., & Morsomme, D. (2016). L’apport du biofeedback dans le traitement des troubles de la voix. In N. Joyeux & S. Topouzkhanian, Actes des XVIèmes Rencontres internationales d’orthophonie: Orthophonie et technologies innovantes (pp. 333-353). Isbergues, France: Ortho Edition.
Editorial reviewed

Remacle, A. (21 October 2016). Do teachers speak too much? [Paper presentation]. Symposium en l'honneur du Professeur Johan Sundberg, Docteur Honoris Causa 2016 de l'Université de Liège, Liège, Belgium.
Editorial reviewed

Remacle, A. (2016). Professionnels de la voix : Comment optimiser votre outil de travail ? [Paper presentation]. Journée de la voix MGEN - La voix : Usages et curiosités, Grenoble (Université Grenoble Alpes), France.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Féminiser la voix. In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant.
Editorial reviewed

Remacle, A., & Morsomme, D. (2016). Le repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ? In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant.
Editorial reviewed

Remacle, A., Gerber, S., & Garnier, M. (26 September 2016). Quelles réponses face à la fatigue vocale? Variabilité inter-individuelle des modifications acoustiques de la voix au cours de la journée [Poster presentation]. Ecole d'été thématique CNRS - Sciences et Voix: Expressions, usages et prises en charge de l'instrument vocal humain, Porquerolles, France.
Peer reviewed

Remacle, A. (2016). La voix de l'enseignant [Paper presentation]. Formation sur la voix destinée aux enseignants, Munich, Germany.

Schiller, I., Morsomme, D., Alcoulombre, A., de Brossard, M., & Remacle, A. (25 August 2016). Normative data on teachers’ voice use in real-life situations [Paper presentation]. 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland.
Peer reviewed

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (23 August 2016). The influence of background noise on vocal loading parameters in music theory teachers [Poster presentation]. 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland.

Remacle, A. (10 June 2016). Le repos vocal: état actuel des connaissances et indications thérapeutiques [Paper presentation]. Journée d'étude Regards Croisés sur la Voix, Strasbourg, France.
Editorial reviewed

Garnier, M., Gerber, S., Pétillon, C., David, C., & Remacle, A. (02 June 2016). Usage de la voix par les enseignants du premier degré et prévention de leurs troubles vocaux [Paper presentation]. 7e Rencontres du Pôle Grenoble Cognition – La sortie du laboratoire, Grenoble, France.

Remacle, A. (21 May 2016). La voix : Vecteur d'émotions et de savoirs [Paper presentation]. Symposium Les émotions des enseignants de langue : Cognitions, formations et médiations, Paris, France.
Editorial reviewed

Morsomme, D., & Remacle, A. (19 April 2016). Féminiser la voix [Paper presentation]. Les Beaux Midis, Montréal, Canada.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Je suis un professionnel de la voix, je suis un enseignant [Paper presentation]. Semaine de l'Expression, Liège, Belgium.

Morsomme, D., & Remacle, A. (04 December 2015). Féminiser la voix [Paper presentation]. Atelier Sciences et Voix, Grenoble, France.

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