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Remacle Angélique

Département de Logopédie > Logopédie des troubles de la voix

RUCHE

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Main Research Fields
Otolaryngology
Public health, health care sciences & services
Education & instruction
Languages & linguistics
Treatment & clinical psychology
Main Keywords
voix; enseignant; vocal load; charge vocale; prévention;
Main Unit & Research Centers
EQUALE - Évaluation et Qualité de l'Enseignement - ULiège
PsyNCog - Psychologie et Neuroscience Cognitives - ULiège
Unité Logopédie des Troubles de la Voix
Unité logopédie de la voix, Université de Liège
Gipsa-Lab
Main Co-authors
Morsomme, Dominique 
Finck, Camille 
Schiller, Isabel 
Leclercq, Anne-Lise 
Etienne, Elodie 

Publications (total 129)

The most downloaded
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Remacle, A., & Morsomme, D. (2016). Le repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ? In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant. https://hdl.handle.net/2268/195535
The most cited
49 citations (OCI)
Remacle, A., FINCK, C., Roche, A., & Morsomme, D. (July 2012). Vocal Impact of a Prolonged Reading Task at Two Intensity Levels: Objective Measurements and Subjective Self-Ratings. Journal of Voice, 26 (4), 177-186. doi:10.1016/j.jvoice.2011.07.016 https://hdl.handle.net/2268/101537

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (11 July 2022). Perception of avatar attitudes in Virtual Reality. Paper presented at AIRSI2022, Zaragoza, Spain.
Peer reviewed

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 April 2022). Validation of a virtual framework for public speaking training. Paper presented at 7th International AR-VR Conférence, Lisbon, Portugal.
Peer reviewed

Remacle, A. (21 February 2022). L’apport de la réalité virtuelle dans l’apprentissage de comportements vocaux. Paper presented at Midi-jasette du LaboIV.

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (20 January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: a systematic review and meta-analysis. Poster session presented at Speech in Noise Workshop.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2022). Can ambulatory biofeedback help a transgender woman speak at a higher pitch? Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 47 (2), 125-132. doi:10.1080/14015439.2021.1881158
Peer Reviewed verified by ORBi

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: a systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 169-199. doi:10.1044/2021_JSLHR-21-00183
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., & Morsomme, D. (15 December 2021). Améliorer les compétences vocales en simulant des situations de communication avec la réalité virtuelle. Paper presented at Séminaire en l'honneur de Gisèle Martinot, Liège, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 November 2021). Validation of a virtual audience in VR environments. Paper presented at SeminVR, Liège, Belgium.

Remacle, A., Morsomme, D., & Ancion, V. (2021). VirtuVox : Formation vocale basée sur la réalité virtuelle. Paper presented at Soirée des Enseignants chercheurs, Liège, Belgium.

Menjot, P., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (06 October 2021). Prise de parole en public: Protocole expérimental pour la validation d'une audience virtuelle. Paper presented at Semin-RV: Invitation du Professeur Stéphane Bouchard, Liège, Belgium.

Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2021). La réalité virtuelle : Un outil applicable en thérapie vocale. Paper presented at 28e Congrès scientifique international de la Fédération Nationale des Orthophonistes, Lille, France.

Remacle, A., & Morsomme, D. (June 2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. Rééducation Orthophonique, 286, 57-74.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (28 May 2021). SpeakInVR : validation of a virtual audience. Poster session presented at Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (28 May 2021). Validation of a virtual audience for public speaking: Preliminary results. Poster session presented at Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (2021). Optimization of Business Processes thanks to Machine Learning and Virtual Reality. Use-case : SpeakInVR. Paper presented at Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences : Junior Day.

Remacle, A., & Lefèvre, N. (March 2021). Which teachers are most at risk for voice disorders? Individual factors predicting vocal acoustic parameters monitored in situ during a workweek. International Archives of Occupational and Environmental Health, 94 (6), 1271–1285. doi:10.1007/s00420-021-01681-3
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (15 January 2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? Paper presented at Conférence de L'Unité de Recherche interfacultaire Santé et Société (URiSS), Liège, Belgium.

Remacle, A., & Morsomme, D. (2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. UPLF Info, 5, 21-30.

Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Réflexions scientifiques et cliniques. UPLF Info, 2, 19-27.

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (2021). Une audience virtuelle pour l’entrainement de la fluence de parole lors d’une prise de parole en public : Etude pilote. Les cahiers de l'ASELF, 18 (2), 13-18.

Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., Rivard, M.-C., & Morsomme, D. (2021). A virtual classroom can elicit teachers’ speech characteristics: Evidence from acoustic measurements during in vivo and in virtuo lessons, compared to a free speech control situation. Virtual Reality, 25 (4), 935–944. doi:10.1007/s10055-020-00491-1
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Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2021). Listening to a dysphonic speaker in noise may impede children’s spoken language processing in a realistic classroom setting. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. doi:10.1044/2020_LSHSS-20-00078
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., de Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (2020). Identification of teachers at risk for phonotrauma using ambulatory monitoring of speaking fundamental frequency. In Proceedings of the 12th International Conference on Voice Physiology and Biomechanics.
Peer reviewed

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (01 December 2020). A virtual audience for public speaking: A pilot study. Poster session presented at Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN), Bruxelles, Belgium.

Loie, C., Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (December 2020). Adaptation des pratiques vocales professionnelles au port du masque. L'Orthophoniste, 404, 15-20.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (2020). SpeakInVR : Validation d'une audience virtuelle. Paper presented at Lunch Talk : UER Operations.

Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (2020). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? Paper presented at 5ème réunion de la communauté de pratique MGEN en prévention des troubles de la voix, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2020). Noise and a speaker’s impaired voice quality disrupt spoken language processing in school-aged children: Evidence from performance and response time measures. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. doi:10.1044/2020_JSLHR-19-00348
Peer Reviewed verified by ORBi

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (30 April 2020). SPEAKinVR: validation of a virtual audience. Paper presented at 6th International AR VR Conference.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (12 March 2020). SPEAKInVR : Validation d’une audience virtuelle. Paper presented at Semin VR.

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (10 January 2020). The effects of noise and impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: Preliminary results of a systematic review. Poster session presented at 12th Speech in Noise Workshop, Toulouse, France.

Remacle, A., Genel, Y., Segers, M., & de Bodt, M. (2020). Vocal characteristics of 5-year-old children: Proposed normative values based on a French-speaking population. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 45 (1), 30-38. doi:10.1080/14015439.2018.1551928
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A. (2019). Simuler pour mieux communiquer, ou comment le virtuel vient en aide à l’enseignement. Paper presented at Journée de la voix : Connaître et préserver son capital vocal, Paris, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (10 December 2019). What did you say? Children’s spoken language processing in noise and speaker’s poor voice. Paper presented at Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN).

Remacle, A. (2019). Le biofeedback : Quelles applications en thérapie vocale ? Paper presented at XVIIe Congrès National de la FNEO, Lyon, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2019). Children’s perception of degraded speech at normal vs. fast speech rate. In M. Ochmann, Proceedings of the 23rd International Congress on Acoustics, integrating 4th EAA Euroregio 2019 (pp. 5961-5967). Aachen, Germany: Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V. (DEGA).
Peer reviewed

Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (2019). Imitating dysphonic Voice: A suitable Technique to create Speech Stimuli for Spoken Language Processing Tasks? Logopedics, Phoniatrics, Vocology. doi:10.1080/14015439.2019.1659410
Peer Reviewed verified by ORBi

Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (28 August 2019). Can dysphonia be mimicked authentically? An acoustic and perceptual evaluation of imitated dysphonic speech samples. Paper presented at Pan-European Voice Conference (PEVoC), Copenhagen, Denmark.

Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2019). Validation of a virtual environment for learning vocal skills. Paper presented at 8th Language Technology Industry Summit: The Sound of Intelligence, Brussels, Belgium.

Remacle, A. (June 2019). Liste limitative des tests logopédiques pour l'évaluation des troubles de la voix : Ajout de normes de fréquence fondamentale pour les enfants de 5 ans. UPLF INFO, 3, 11-15.

Sicard, E., Meyrieux, L., Moreau, M., & Remacle, A. (14 May 2019). L’analyse acoustique des voix d’enfants de 5 ans : Proposition de valeurs de référence pour les logiciels PRAAT et VOCALAB. Poster session presented at 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium.

Remacle, A., De Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (14 May 2019). Quels facteurs individuels peuvent prédire la charge vocale des enseignants ? Paper presented at 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium.

Remacle, A. (11 April 2019). Les troubles de la voix chez les enseignants : Quels en sont les facteurs de risque et les conséquences ? Paper presented at Conférences Beaux-midis, Montréal, Canada.

Remacle, A. (27 February 2019). Facteurs de risque et conséquences des troubles de la voix : l’exemple des enseignants. Paper presented at Seminar of the Research Center for Cognition and Neurosciences / CONNEX, Bruxelles, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (11 January 2019). The effect of impaired speaker’s voice and noise on children's spoken language processing. Poster session presented at 11th Speech in Noise Workshop, Ghent, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (09 November 2018). L’influence de la qualité vocale du locuteur et du bruit de fond sur la compréhension du langage oral chez les enfants. Paper presented at Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg.

Remacle, A., & Morsomme, D. (09 November 2018). Apport du biofeedback dans l’augmentation de la fréquence fondamentale en féminisation vocale. Paper presented at Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg.

Remacle, A. (16 October 2018). Quels facteurs influencent le risque de développer un trouble de la voix chez l'enseignant? Paper presented at Midi scientifique de l'unité de recherche EQUALE "Evaluation et qualité de l'enseignement", Liège, Belgium.

Remacle, A., & Morsomme, D. (11 October 2018). L'apport du biofeedback en thérapie vocale. Paper presented at Séminaire en l'honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium.

Schiller, I., MORSOMME, D., KOB, M., & Remacle, A. (11 October 2018). Listening challenge: How noise and dysphonic voice may disrupt children‘s spoken language processing. Paper presented at Séminaire en l’honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium.

Remacle, A. (2018). L’apport du biofeedback en thérapie vocale. Paper presented at Grand marché logopédique, Namur, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., & Remacle, A. (September 2018). Voice use among music theory teachers: A voice dosimetry and self-assessment study. Journal of Voice, 32 (5), 578-584. doi:10.1016/j.jvoice.2017.06.020
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A. (15 May 2018). La voix en contexte professionnel : Usages, contraintes, dysfonctions et traitements. Paper presented at Conférence midi, Gatineau, Canada.

Remacle, A., Todorova, T., & Zambra, N. (23 April 2018). Les particularités de la voix du thérapeute en hypnose. Poster session presented at Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium.

Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., & Morsomme, D. (23 April 2018). Protocole d’évaluation de la validité écologique d’une classe virtuelle pour l’apprentissage d’un comportement vocal sain en situation d’enseignement. Poster session presented at Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium.

Remacle, A., Garnier, M., Gerber, S., David, C., & Petillon, C. (January 2018). Vocal change patterns during a teaching day: Inter- and intra-subject variability. Journal of Voice, 32 (1), 57-63. doi:10.1016/j.jvoice.2017.03.008
Peer Reviewed verified by ORBi

Remacle, A., Genel, Y., & Segers, M. (25 November 2017). Caractérisation de la voix d’enfants francophones euphoniques âgés de 5 ans. Paper presented at Congrès de la Société Française de Phoniatrie et de Pathologie de la Communication & Journées Thérapeutiques de la Voix, Nice, France.

Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2017). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche. Paper presented at Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium.

Remacle, A., Todovora, T., & Zambra, N. (31 August 2017). The acoustic correlates of hypnotic voice. Poster session presented at 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium.

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (30 August 2017). Voice use among music theory teachers. Paper presented at 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium.

Remacle, A., Schiller, I., Sfez, L., Vandeveld, A., & Morsomme, D. (29 June 2017). L’usage vocal des professeurs de formation musicale. Paper presented at 7èmes Journées de Phonétique Clinique, Paris, France.

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (28 March 2017). Voice dosimetry in music theory teachers. Paper presented at 5th Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom.

Morsomme, D., & Remacle, A. (07 March 2017). Comment optimaliser sa voix dans le cadre de l'enseignement? Paper presented at Prévention voix chez les futurs enseignants du maternelle, Liège, Belgium.

Remacle, A., Petitfils, C., FINCK, C., & Morsomme, D. (February 2017). Description of patients consulting the voice clinic regarding gender, age, occupational status, and diagnosis. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 274 (3), 1567-1576. doi:10.1007/s00405-016-4332-7
Peer Reviewed verified by ORBi

Morsomme, D., & Remacle, A. (2017). Faire de sa voix, son alliée. Paper presented at Semaine de l'expression, Liège, Belgium.

Remacle, A., Boughabi, L., & Morsomme, D. (2016). L’apport du biofeedback dans le traitement des troubles de la voix. In N. Joyeux & S. Topouzkhanian, Actes des XVIèmes Rencontres internationales d’orthophonie: Orthophonie et technologies innovantes (pp. 333-353). Isbergues, France: Ortho Edition.
Peer reviewed

Remacle, A. (21 October 2016). Do teachers speak too much? Paper presented at Symposium en l'honneur du Professeur Johan Sundberg, Docteur Honoris Causa 2016 de l'Université de Liège, Liège, Belgium.

Remacle, A. (2016). Professionnels de la voix : Comment optimiser votre outil de travail ? Paper presented at Journée de la voix MGEN - La voix : Usages et curiosités, Grenoble (Université Grenoble Alpes), France.

Remacle, A., & Morsomme, D. (2016). Le repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ? In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Féminiser la voix. In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant.

Remacle, A., Gerber, S., & Garnier, M. (26 September 2016). Quelles réponses face à la fatigue vocale? Variabilité inter-individuelle des modifications acoustiques de la voix au cours de la journée. Poster session presented at Ecole d'été thématique CNRS - Sciences et Voix: Expressions, usages et prises en charge de l'instrument vocal humain, Porquerolles, France.

Remacle, A. (2016). La voix de l'enseignant. Paper presented at Formation sur la voix destinée aux enseignants, Munich, Germany.

Schiller, I., Morsomme, D., Alcoulombre, A., de Brossard, M., & Remacle, A. (25 August 2016). Normative data on teachers’ voice use in real-life situations. Paper presented at 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland.

Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (23 August 2016). The influence of background noise on vocal loading parameters in music theory teachers. Poster session presented at 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland.

Remacle, A. (10 June 2016). Le repos vocal: état actuel des connaissances et indications thérapeutiques. Paper presented at Journée d'étude Regards Croisés sur la Voix, Strasbourg, France.

Garnier, M., Gerber, S., Pétillon, C., David, C., & Remacle, A. (02 June 2016). Usage de la voix par les enseignants du premier degré et prévention de leurs troubles vocaux. Paper presented at 7e Rencontres du Pôle Grenoble Cognition – La sortie du laboratoire, Grenoble, France.

Remacle, A. (21 May 2016). La voix : Vecteur d'émotions et de savoirs. Paper presented at Symposium Les émotions des enseignants de langue : Cognitions, formations et médiations, Paris, France.

Morsomme, D., & Remacle, A. (19 April 2016). Féminiser la voix. Paper presented at Les Beaux Midis, Montréal, United States - California.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Je suis un professionnel de la voix, je suis un enseignant. Paper presented at Semaine de l'Expression, Liège, Belgium.

Morsomme, D., & Remacle, A. (04 December 2015). Féminiser la voix. Paper presented at Atelier Sciences et Voix, Grenoble, France.

Remacle, A., & Morsomme, D. (December 2015). Mesures de la voix en contexte écologique et techniques de biofeedback. Rééducation Orthophonique, 264, 239-256.

Remacle, A. (2015). Nouvelles technologies et voix. Paper presented at Soirée voix, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Remacle, A., Gerber, S., David, C., Petillon, C., & Garnier, M. (02 September 2015). Impact of a one-day preventive voice program for teachers : A longitudinal study. Paper presented at 11th Pan European Voice Conference, Florence, Italy.

Remacle, A., David, C., Petillon, C., & Garnier, M. (30 June 2015). Modifications acoustiques de la voix d’enseignantes au cours de la journée et de l’année scolaire. Paper presented at 6e Journées de Phonétique Clinique, Montpellier, France.

Garnier, M., & Remacle, A. (2015). La voix professionnelle. Paper presented at Journée Mondiale de la Voix, Grenoble, France.

Remacle, A., Petitfils, C., LEJEUNE, L., FINCK, C., & Morsomme, D. (10 April 2015). What is the professional profile of patients in phoniatrics? Paper presented at 4th International Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom.

Remacle, A. (17 March 2015). La voix de l'enseignant. Paper presented at Les Extras du Cifen, Liège, Belgium.

Morsomme, D., & Remacle, A. (29 January 2015). Féminiser la voix. Paper presented at Université d’Hiver Colloque « Femmes et Santé », Liège, Belgium.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2015). Comprendre la voix et Comment optimaliser sa voix. Paper presented at Semaine "Expression", Liège, Belgium.

Remacle, A. (17 December 2014). La charge vocale et son incidence sur le traitement orthophonique. Paper presented at Ateliers Sciences et Voix, Grenoble, France.

Remacle, A. (28 November 2014). Les accumulateurs de voix. Paper presented at Regards sur les rééducations vocales, ateliers dédiés aux pratiques actuelles, Marseille, France.

Remacle, A. (28 November 2014). Guidance chez les professionnels de la voix. Paper presented at Regards sur les rééducations vocales, ateliers dédiés aux pratiques actuelles, Marseille, France.

Morsomme, D., & Remacle, A. (04 November 2014). La voix transgenre. Paper presented at Conférence de l'Association Scientifique et Ethique des Logopèdes Francophones, Liège, Belgium.

REMACLE, A., Petitfils, C., LEJEUNE, L., FINCK, C., & Morsomme, D. (13 October 2014). Quel est le profil professionnel des patients consultant en phoniatrie? Paper presented at 70e Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Paris, France.

Remacle, A., Schoentgen, J., FINCK, C., Bodson, A., & Morsomme, D. (October 2014). Impact of vocal load on breathiness: Perceptual evaluation. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 39 (3), 139-146. doi:10.3109/14015439.2014.884161
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Remacle, A., Morsomme, D., & FINCK, C. (2014). Comparison of vocal loading parameters in kindergarten and elementary school teachers. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, (406-415). doi:10.1044/2013_JSLHR-S-12-0351
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Morsomme, D., & REMACLE, A. (29 March 2014). L'impact de la charge vocale sur la rééducation. Paper presented at Congrès international de logopédie, Namur, Belgium.

REMACLE, A., & Morsomme, D. (29 March 2014). La charge vocale. Paper presented at Congrès international de logopédie, Namur, Belgium.

REMACLE, A. (07 February 2014). Prise en compte de la charge vocale dans l’évaluation et le traitement de la dysphonie. Paper presented at Conférences Beaux-Midis de l’Ecole d’orthophonie et d’audiologie, Montréal, Canada.

Remacle, A., & Morsomme, D. (26 January 2014). Transgender voice in male-to-female transsexuals : Case presentation and discussion. Paper presented at 4th Winter Days of Laryngology, Crans Montana, Switzerland.

Tréger, I., & Remacle, A. (January 2014). La voix n'est pas infatigable. L'Orthophoniste, 335, 17-18.

Remacle, A., & Morsomme, D. (2014). La charge vocale dans l’évaluation et le traitement de la dysphonie. In Actes du 26e Congrès Scientifique International de la Fédération Nationale des Orthophonistes.
Peer reviewed

Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha Augusto, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2014). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche. Paper presented at Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium.

Remacle, A., Morsomme, D., & FINCK, C. (December 2013). Dosimétrie vocale chez des enseignantes des niveaux maternel et primaire. Cahiers de l'ASELF, 10 (4), 14-29.

Remacle, A. (2013). Le dossier: La voix, un outil de travail.

REMACLE, A., & Morsomme, D. (25 October 2013). La charge vocale et son incidence sur le traitement orthophonique. Paper presented at 5èmes Journées de Phonétique Clinique, Liège, Belgium.

REMACLE, A., Morsomme, D., & FINCK, C. (24 October 2013). Dosimétrie vocale chez des enseignantes des niveaux maternel et primaire. Paper presented at 5èmes Journées de Phonétique Clinique, Liège, Belgium.

REMACLE, A. (2013). A en perdre la voix. Paper presented at Participation à l'émission radio O Positif, Bruxelles, Belgium.

REMACLE, A. (18 October 2013). Vocal load in professional voice users. Paper presented at "Stem": Zaal en zorg bij professionele stemgebruikers, Gent, Belgium.

LEJEUNE, L., REMACLE, A., KARELLE, S., MORSOMME, D., & FINCK, C. (14 October 2013). Implantation d’acide hyaluronique estérifié lors de la microchirurgie des lésions cordales bénignes : une expérience liégeoise de 10 ans. Paper presented at 69ème Congrès de la Société Française de Phoniatrie et des Pathologies de la Communication, Paris, France.

Remacle, A., Morsomme, D., & FINCK, C. (2013). Ambulatory Monitoring of Teachers' Voice Use. AQL Proceedings, 27-28.

Remacle, A., FINCK, C., Schoentgen, J., Bodson, A., & Morsomme, D. (01 June 2013). Vocal impact of a prolonged reading task at two intensity levels : Perceptual analysis. Paper presented at 42nd Annual Symposium : Care of the professional voice, Philadelphia, United States.

Morsomme, D., & Remacle, A. (June 2013). La charge vocale. Rééducation Orthophonique, 254, 85-102.

Remacle, A. (2013). La charge vocale : De sa quantification à l’étude de son impact sur la fonction phonatoire et sur la qualité vocale. Unpublished doctoral thesis, ULiège - Université de Liège.
Jury: Morsomme, D. (Promotor), FINCK, C. (Promotor), Quertemont, E., Crevier Buchman, L., & De Bodt, M.

Remacle, A., Morsomme, D., & FINCK, C. (24 April 2013). Vocal loading profiles of kindergarten and elementary school teachers. Paper presented at The 3rd Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom.

Remacle, A., Morsomme, D., Berrué, E., & FINCK, C. (November 2012). Vocal Impact of a Prolonged Reading Task in Dysphonic Versus Normophonic Female Teachers. Journal of Voice, 26 (6), 820.e1-820.e13. doi:10.1016/j.jvoice.2012.06.002
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Remacle, A., Morsomme, D., Berrué, E., & FINCK, C. (November 2012). Vocal Impact of a Prolonged Reading Task in Dysphonic versus Normophonic Female Teachers. Paper presented at 41st Annual Symposium: Care of the professional Voice, Philadelphia, United States.

Remacle, A., FINCK, C., Roche, A., & Morsomme, D. (July 2012). Vocal Impact of a Prolonged Reading Task at Two Intensity Levels: Objective Measurements and Subjective Self-Ratings. Journal of Voice, 26 (4), 177-186. doi:10.1016/j.jvoice.2011.07.016
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Remacle, A., Morsomme, D., Berrué, E., & FINCK, C. (10 May 2012). Subjective self-ratings through a prolonged reading task in dysphonic versus normophonic female teachers. Poster session presented at Annual Meeting of Belgian Association for Psychological Sciences, Liège, Belgium.

Remacle, A., Morsomme, D., Simon, M., & FINCK, C. (17 October 2011). La dosimétrie vocale : quantification de l’usage vocal chez des enseignants. Paper presented at 67e Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Paris, France.

Morsomme, D., & Remacle, A. (2011). L’efficacité thérapeutique et la prise en charge des enseignants. Paper presented at Journée portes ouvertes de l’UPLF - Grand Marché Logopédique, Soumagne, Belgium.

Remacle, A., FINCK, C., Roche, A., & Morsomme, D. (01 September 2011). Voice Impact of a Prolonged Reading Task at Two Intensity Levels: Subjective Self-Ratings. Poster session presented at 9th Pan European Voice Conference, Marseille, France.

Epstein, R., Remacle, A., & Morsomme, D. (15 July 2011). From reactive intervention to proactive prevention: The evolution of occupational dysphonia. SIG 3 Perspectives on Voice and Voice Disorders, 21, 48-55. doi:10.1044/vvd21.2.48
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Remacle, A., FINCK, C., Roche, A., & Morsomme, D. (02 June 2011). Voice Impact of a Prolonged Reading Task at two Intensity Levels. Poster session presented at 40th Annual Symposium: Care of the professional Voice, Philadelphia, United States.

Remacle, A., FINCK, C., Roche Anne, & Morsomme, D. (29 March 2011). The Vocal Impact of a Prolonged Reading Task at two Intensity Levels. Paper presented at The Occupational Voice: Assessing the voice in the work place, London, United Kingdom.

Remacle, A., Roche, A., Finck, C., & Morsomme, D. (18 October 2010). Impact of vocal load during a prolonged reading task with specific emphasis on the output level. Paper presented at 66e Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Paris, France.

Remacle, A., Guilbot, L., & Morsomme, D. (28 May 2010). Acoustic analysis of teachers'voice throughout a week : effects of vocal loading and rest. Poster session presented at Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences, Brussels, Belgium.

FINCK, C., Harmegnies, B., Remacle, A., & Lefèbvre, P. (2010). Implantation of esterified hyaluronic acid in microdissected Reinke's space after vocal fold microsurgery. Journal of Voice, 24 (5), 626-635. doi:10.1016/j.jvoice.2008.12.015
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FINCK, C., Harmegnies, B., & REMACLE, A. (16 October 2007). Microchirurgie cordale et implantation d'acide hyaluronique esterifié. Paper presented at 63ème Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Paris, France.

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