Profil

Huart Johanne

Affaires étudiantes : Plan stratégique d'aide à la réussite

Département de Psychologie > Psychologie sociale

Département de Logopédie

See author's contact details
Main Referenced Co-authors
Detroz, Pascal  (9)
Verpoorten, Dominique  (9)
Leduc, Laurent  (7)
Compère, Fabienne (4)
Laurent, Nathanaël (4)
Main Referenced Keywords
Ajzen (2); blended learning (2); Categorization (2); Face memory (2); First year experience (2);
Main Referenced Unit & Research Centers
Centre de Neurosciences Cognitives et Comportementales - ULiège [BE] (1)
IFRES (1)
IFRES - Institut de Formation et de Recherche en Enseignement Supérieur (1)
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège [BE] (1)
PsyNCog - Psychologie et Neuroscience Cognitives - ULiège [BE] (1)
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (15)
Social, industrial & organizational psychology (6)
Neurosciences & behavior (1)
Theoretical & cognitive psychology (1)

Publications (total 22)

The most downloaded
716 downloads
Corneille, O., Huart, J., Becquart, E., & Brédart, S. (2004). When Memory Shifts Toward More Typical Category Exemplars: Accentuation Effects in the Recollection of Ethnically Ambiguous Faces. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 236-250. doi:10.1037/0022-3514.86.2.236 https://hdl.handle.net/2268/65594

The most cited

80 citations (Scopus®)

Corneille, O., Huart, J., Becquart, E., & Brédart, S. (2004). When Memory Shifts Toward More Typical Category Exemplars: Accentuation Effects in the Recollection of Ethnically Ambiguous Faces. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 236-250. doi:10.1037/0022-3514.86.2.236 https://hdl.handle.net/2268/65594

Virat, M., Shankland, R., & Huart, J. (May 2024). Le soutien émotionnel apporté par les enseignants aux élèves : freins et leviers ? [Paper presentation]. Colloque International en Education, Montréal, Canada.
Peer reviewed

Huart, J., Duchâteau, D., Lanotte, A.-F., Leduc, L., Detroz, P., & Schoenaers, F. (05 April 2024). Le Plan Stratégique à l'ULiège : Un processus ancré dans les diversitéS [Paper presentation]. Diversité et Réussites, Nantes, France.
Editorial reviewed

Huart, J., Leduc, L., Laurent, N., Dispas, C., Parlascino, E., Lambert, I., Vieujean, A.-C., Compère, F., Charbaut, C., Siquet, A., & Verpoorten, D. (16 May 2023). Le mentorat en 3D du POLLEM : Quels avantages pour la transition dans l'enseignement supérieur? [Paper presentation]. Journée belge de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire, Bruxelles, Belgium.
Peer reviewed

Huart, J., Leduc, L., Laurent, N., Martynow, N., Malengrez, D., Compère, F., Charbaut, C., & Verpoorten, D. (2023). Freshmen's intention to engage in faculty mentoring: applying the theory of planned behavior. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning. doi:10.1080/13611267.2023.2265860
Peer Reviewed verified by ORBi

Huart, J., Leduc, L., Detroz, P., Philippe, G., Donnet, B., Devillet, G., Geerts, S., & Verpoorten, D. (07 July 2022). Le mentorat des primants à l’ULiège: freins et leviers à la participation étudiante [Paper presentation]. XVII Rencontres du Réseau international francophone de recherche en éducation et formation.
Peer reviewed

Huart, J., Leduc, L., Laurent Nathanaël, Detroz, P., Natacha Martynow, Célia Charbaut, Déborah Malengrez, Viviane Vierset, Isabelle Lambert, Laura Gabriel, Anne-Catherine Vieujean, Fabienne Compère, & Verpoorten, D. (2022). Faculty’s barriers to mentoring freshmen within an interinstitutional context: applying the theory of planned behavior. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning. doi:10.1080/13611267.2022.2127255
Peer Reviewed verified by ORBi

Huart, J., Leduc, L., Laurent, N., Dispas, C., Parlascino, E., Lambert, I., Vieujean, A.-C., Compère, F., Siquet, A., & Verpoorten, D. (2022). Le mentorat par les enseignants des étudiants de première année: trois dimensions au service de la transition dans le cadre du projet POLLEM du Pôle académique Liège Luxembour [Paper presentation]. 32ème Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU).
Peer reviewed

Huart, J., Leduc, L., Laurent, N., Martynow, N., Malengrez, D., Compère, F., Lambert, I., Vieujean, A.-C., Vierset, V., Charbaut, C., & Verpoorten, D. (2022). Identifier les freins et leviers à la participation d’étudiants du supérieur au dispositif de Mentorat du Pôle académique Liège-Luxembourg à l’aide de la Théorie du Comportement Planifié [Paper presentation]. 33e colloque international de l'ADMEE-Europe, Pointe-à-Pitre, Guadeloupe.
Peer reviewed

Verpoorten, D., Huart, J., Detroz, P., & Jérôme, F. (2020). Blended Learning in Higher Education: Faculty Perspective through the Lens of the Planned Behaviour Theory. In S. Mahruf, E-Learning and Digital Education in the Twenty-First Century - Challenges and Prospects. London, United Kingdom: IntechOpen. doi:10.5772/intechopen.95375
Peer reviewed

Detroz, P., Huart, J., Loye, N., Piazza, A., Giet, D., Burette, S., Massart, V., Duchesnes, C., & Verpoorten, D. (2019). L’intention d’utiliser les référentiels de compétences. Le cas des maitre·sse·s de stage en faculté de médecine. Revue des Sciences de l'Education, 45, 108-132. doi:10.7202/1064608ar
Peer reviewed

Dardenne, B., Huart, J., & Silvestre, A. (2018). Sexisme positif: bienveillance et chaleur. In K. Faniko, D. Bourguignon, O. Sarrasin, ... S. Guimond (Eds.), Psychologie de la discrimination et des préjugés: de la théorie à la pratique (pp. 120-128). Louvain-la-Neuve, Belgium: de Boeck Supérieur.
Peer reviewed

Detroz, P., Giet, D., MASSART, V., & Huart, J. (2017). L’intention des maitres de stage lié à l’utilisation d’un référentiel de compétences. Pédagogie Médicale. doi:10.1051/2017017
Peer Reviewed verified by ORBi

Silvestre, A., Huart, J., & Dardenne, B. (07 July 2017). Implicit Belittlements Call for Implicit Measures: Emotional Reactions to Youth Paternalistic Stereotypes. Psychologica Belgica, 57 (2), 133-153. doi:10.5334/pb.351
Peer Reviewed verified by ORBi

Detroz, P., Giet, D., MASSART, V., & Huart, J. (2017). L’intention des maîtres de stage liée à l’utilisation d’un référentiel de compétences. Pédagogie Médicale, 18, 9-55.
Peer Reviewed verified by ORBi

Detroz, P., Duchâteau, D., Huart, J., & Silvestre, A. (2016). Influence du décret paysage sur les programmes annuels et les actions à mettre en place pour favoriser la réussite des étudiants. ULg, Belgium: Administration de l'enseignement et des étudiants. https://orbi.uliege.be/handle/2268/206326

Silvestre, A., Sarlet, M., Huart, J., & Dardenne, B. (12 February 2016). Benevolent Ideology and Women’s Economic Decision-Making: When Sexism Is Hurting Men’s Wallet. PLoS ONE, 11 (2). doi:10.1371/journal.pone.0148629
Peer Reviewed verified by ORBi

Huart, J., Detroz, P., & Verpoorten, D. (29 October 2015). Faculty engagement with blended learning - A study based on the Theory of Planned Behavior [Paper presentation]. 12th annual conference of the International Society for the Scholarship of Teaching and Learning, Melbourne, Australia.

Georges, F., Géron, S., Jérôme, F., Lignon, E., Jacquet, M., Huart, J., Petit, L., Riveros, A., Verpoorten, I., Brundseaux, M.-F., & Van de Poël, J.-F. (2007). PMTIC - Plan Mobilisateur des Technologies de l'Information et de la Communication. Liège, Belgium: LabSET - IFRES. https://orbi.uliege.be/handle/2268/15734

Stern, S. E., Mullennix, J. W., Corneille, O., & Huart, J. (2007). Distortions in the memory of the pitch of speech. Experimental Psychology, 54 (2), 148 - 160. doi:10.1027/1618-3169.54.2.148
Peer Reviewed verified by ORBi

Huart, J., Corneille, O., & Becquart, E. (November 2005). Face-based categorization, context-based categorization, and distortions in the recollection of gender ambiguous faces. Journal of Experimental Social Psychology, 41 (6), 598 - 608. doi:10.1016/j.jesp.2004.10.007
Peer Reviewed verified by ORBi

Corneille, O., Huart, J., Becquart, E., & Brédart, S. (2004). When Memory Shifts Toward More Typical Category Exemplars: Accentuation Effects in the Recollection of Ethnically Ambiguous Faces. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 236-250. doi:10.1037/0022-3514.86.2.236
Peer Reviewed verified by ORBi

French, R., Brédart, S., Huart, J., & Labiouse, C. (2000). The resemblance of one-year-old infants to their fathers : refuting Christenfeld & Hill (1995). In L. R. Gleitman, Proceedings of the 22nd Annual conference of the Cognitive Science Society (pp. 148-153). Mahwah, United States - New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Peer reviewed

Contact ORBi