Article (Scientific journals)
Les Discours sur la bande dessinée par ses créateurs
Dejasse, Erwin
2011In Publif@rum, 14
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Dejasse - Discours sur la bande dessinée - Publif@rum14.pdf
Publisher postprint (144.37 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
bande dessinée; théorie; Töpffer; comics; theory; Groensteen; Cahiers de la bande dessinée; L'Éprouvette; Comix Club
Abstract :
[en] During a long time, French and francophone comics suffered of a poor cultural consideration and artistic autonomy, as they were mostly considered as a child or teenagers’divertissement between the beginig of the twentieth century and the sixties. This misunderstanding explains the rarity of critical and theoretic works on the Ninth Art existing between 1845 – when Töpffer publishes the first essays concerning the relationship between images and text – and the sixties, when the undermining of political, social and sexual way of thinking involves also academic culture and traditional artistic forms. Becoming the instrument of a narrative and thematic renewal, comics start since to be legitimated and analysed on a critical point of view which focuses on their specificity, their specific language/s, their potential, their artistic form and meaning, the author’s aesthetic and ethic choices. It is through a story of theoretic discourse on the Ninth Art that this article wishes to present its evolution, starting with the “pioneers” in Nineteenth century, passing through the critical discourse of the first experimental reviews published in the 60’s to arrive to the famous Cahiers de la bande dessinée and then to other contemporary critical works.
[fr] Longtemps, la bande dessinée francophone a souffert d'une faible légitimation culturelle et d'une absence de reconnaissance en tant que discipline artistique à part entière. Ceci s'explique notamment par le fait qu'elle ait été envisagée entre le début du vingtième siècle et les années 1960 comme intrinsèquement destinée aux enfants. Ce malentendu explique, en grande partie, pourquoi les discours et des travaux théoriques qui lui ont étés consacrés sont demeurés jusqu'alors extrêmement rares depuis la publication en 1845 de "L'Essai de physiognomonie" de Rodolphe Töpffer, premier essai théorique connu sur ce que l'on nommera plus tard le Neuvième Art. L'article tente de montrer que la remise en cause des modèles politiques, sociaux et sexuels durant les années 60 et 70, s'est aussi accompagné d'une remise en cause des modèles culturels ouvrant la voie aux première tentatives de légitimation de la bande dessinée en tant qu'objet d'analyse valide. L'article passe en revue les l'évolutions des discours sur le média depuis les tentatives isolées du dix-neuvième siècle jusqu'aux publications récentes comme L'Éprouvette ou Comix Club, en passant par les Cahiers de la bande dessinée.
Research center :
DISCLIC - Université de Gênes
Disciplines :
Literature
Art & art history
Author, co-author :
Dejasse, Erwin ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences historiques > Histoire de l'art et archéologie de l'époque contemporaine
Language :
French
Title :
Les Discours sur la bande dessinée par ses créateurs
Alternative titles :
[en] Discourses about Comic by Comic Artists
Publication date :
01 February 2011
Journal title :
Publif@rum
eISSN :
1824-7482
Publisher :
DISCLIC - Université de Gênes, Gênes, Italy
Special issue title :
La BD francophone
Volume :
14
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
Francophonie Vérone 2009
Available on ORBi :
since 28 April 2011

Statistics


Number of views
272 (24 by ULiège)
Number of downloads
309 (12 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi