BAYE Á., DEMEUSE M., MONSEUR C. and GOFFIN C. 2006 A Set of Indicators to measure Equity in 25 European Union Education Systems, Bruxelles, Rapport remis à la Commission européenne, Direction générale "Education et Culture"
BAYENET Â., DEMEULEMEESTERJ.-L. 2005 Politiques publiques de financement de l'enseignement supérieur: une tentative d'évaluation, in Demeuse M., Baye A, Straetent M-H. and Nicaise J. 2005 Efficacité et équité des systèmes d'enseignement et de formation, Bruxelles, De Boeck
BOUDON R. 1973 L'inégalité des chances. La mobilité sociale dans les sociétés industrielles, Paris, Armand Colin
COLEMAN J. S. 1966 Equal schools or equal students ? The Public Interest-4, 70-75
COMMISSION DES COMMUNAUTéS EUROPéENNES 2003 Investir efficacement dans l'éducation et la formation: un impératif pour l'Europe, Communication de la Commission (COM (2002) 779 final), Bruxelles, CCE
COMMISSION DES COMMUNAUTéS EUROPéENNES 2006 Communication de la Commission au Conseil et au Parlement européen, Efficacité et équité des systèmes euro' péens d'éducation et de formation (COM (2006) 481 final), Bruxelles, CCE, http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/comm481-fr.pdf
COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES 2004 et sq. Commission staff working paper, Progress towards the Common Objectives in Education and Training. Indicators and Benchmarks, Bruxelles, CCE
CONSEIL EUROPéEN 2000 Conclusions de la Présidence, Conseil européen de Lisbonne, 23 et 24 mars 2000 (DOC/00/8)
CRAHAY M. 1996 Peut-on lutter contre l'échec scolaire ?, Bruxelles, De Boeck
CRAHAY M. 2000 L'école peut-elle être juste et efficace ? De l'égalité des chances à l'égalité des acquis, Bruxelles, De Boeck
CUNHA F., HECKMAN J.-, LOCHNER L. and MASTEROV D. 2005 Interpreting the Evidence on Life Cycle Skill Formation. IZA Discussion Paper-1675. http://ssrn. com/abstract=766744
DEMEUSE M. and BAYE A. 2007 Medir y comparar la equidad de los sistemas edicativos en Europa, in Sancho Gargallo M. A. and De Esteban Villar M. Libertad, Calidad Y Equidad en Los Sistemas Educativos (Buenas prácticas internacionales), Madrid, Comunidad de Madrid, Consejería de Educación y Fundación Europea Sociedad y Educación, 69-92
DEMEUSE M. and BAYE A. (sous presse) Measuring and Comparing the Equity of Education Systems in Europe, in Soguel N. & Jaccard P. (eds.), Educational Systems and the Challenge of Improving Results: Explaining and Enhancing Performance and Equity, Dordrecht, Springer
DEMEUSE M., BAYE Á., STRAETEN M. H., NICAISE J. and MATOULA. (eds) 2005 Vers une école juste et efficace, 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation, Bruxelles, De Boeck Université
DEMEUSE M., CRAHAY M. and MONSEUR C. 2001 Efficiency and Equity, in Hutmacher W., Cochrane D., Bottani N. In Pursuit of Equity in Education. Using international indicators to compare equity policies, Dordrecht, Kluwer, Academic Publishers
DEMEUSE M., CRAHAY M. and MONSEUR C. 2005 Efficacité et équité dans les systèmes éducatifs. Les deux faces d'une meme pièce ?, in Demeuse M., Baye Á., Straeten M. H., Nicaise J. and Matoul A. (eds) 2005 Vers une école juste et efficace, 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation, Bruxelles, De Boeck Université, 391-410
DURU-BELLAT M. 2002 Les inégalités sociales à l'école. Genèses et mythes, Paris, PUF
DURU-BELLAT M. 2003 Inégalités sociales à l'école et politiques éducatives, Paris, UNESCO- Institut international de planification de l'éducation
EGREES European Group for Research on Equity in Educational Systems 2005 Equity in European Educational Systems: a set of indicators, European Educational Research Journal, volume IV Number 2, 1-151
ELLEY W. B. ed. 1992 How in the World do Students Read ?, Hamburg, Grindeldruck GMBH
EURYDICE 1999 L'aide financière aux étudiants de l'enseignement supérieur en Europe, Tendances et Débats, Questions clés de l'éducation-l, Bruxelles, Commission européenne
EURYDICE 2002 Chiffres clés de l'éducation en Europe, Bruxelles, Commission européenne
EURYDICE 2005 Chiffres clés de l'éducation en Europe, Bruxelles, Commission européenne
GRISAY A. 2006 Que savons-nous de l'"effet é tablissement" ?, in Chapelle G. and Meuret D. éds, Améliorer l'école, Paris, PUF, 215-230
MERLE P. 2000 Le concept de démocratisation de l'institution scolaire: une typologie et sa mise à l'épreuve. P'opulation'55-1, 15-50
MEURET D. 2001 School Equity as a Matter of Justice, in Hutmacher W., Cochrane D. and Bottani N. eds In pursuit of equity in education. Using international indicators to compare equity policies, Netherlands, Kluwer Academic Publishers
MULLIS I, MARTIN M., GONZALEZ E. and KENNEDY A. 2003 PIRLS 2001 International Report, IEA's Study of Reading Literacy Achievement in Primary Schools in 35 Countries, Chesnut Hill, Boston College
MULLíS I. V. S., MARTIN M. O., GONZALES E. J. and CHROSTOWSKI S. J. 2004a TIMSS 2003 International Mathematics Report. Findings From IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades, Chestnut Hill MA, Boston College
MULLIS I. V. S., MARTIN M. O., GONZALES E. J. and CHROSTOWSKI S. J. 2004b TIMSS 2003 International Science Report, Findings From IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades, Chestnut Hill MA, Boston College
OCDE 2004 Apprendre aujourd'hui, réussir demain. Premiers résultats de PISA 2003, Paris, OCDE
OECD 2001 Starting Strong. Early Childhood Education and Care, Paris, OECD
OECD 2006 Education at a Glance, OECD Indicators 2006, Paris, OECD
OECD 2005 School Factors Related to Quality and Equity. Results from Pisa 2000, Paris, OECD
REEZIGT G. J. ed. 2001 Aframework for effective school improvement. Final report of the E SI project, Institute for Educational Research, University of Groningen, (Groningen) GION
ROSENTHAL R. and JACOBSON L. 1968 Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils' intellectual development, New York, Holt, Rinehart and Winston
SAMMONS P. 1995 Gender, ethnic and socio-economic differences in attainment and progress: a longitudinal analysis of student achievement over 9 years, British Educational Research Journal-21-4, 465-485
SCHEERENS J. 2000 Improving school effectiveness, Paris, UNESCO
SHAVIT Y. and BLOSSFELD H. 1993 Persistent Inequality, Boulder, Westview Press
SLAVIN R. E. and FASHOLA O. S. 1998 Show Me the Evidence ! Proven and Promising Programs for America's Schools, Thousand Oaks, Corwin Press
WANG M. C., HAERTEL G. D. and WALBERG H. J. 1998 Models of Reform: Acomparative Guide. Educational Leadership, April
WÖßMANN L. and SCHüLTZ G. 2006 Efficiency and Equity in European Education and Training Systems, http://ec.europa.eu/education/policies/ 2010/doc/eenee.pdf