Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
La géographie du commerce : un savoir utile aux professionnels
Merenne-Schoumaker, Bernadette
1989In Merenne-Schoumaker, Bernadette (Ed.) Le commerce de détail face aux mutations actuelles. Les faits et leur analyse
 

Files


Full Text
Mérenne La géo. du commerce - un savoir utile aux professionnels 1989.pdf
Publisher postprint (531.36 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Commercial Geography; Business; Géographie commerciale; Monde des affaires
Abstract :
[en] This article briefly presents geography and highlights the links between geography and commercial activities. It describes the four fields of investigation of retail geography : urban networks, town planning, commercial location, and the consumer's spatial behavior. The objective of this study is thus to show the usefulness of commercial geography in professional environments. Geographic "space awareness" can greatly help the business community, for example, in the choice of business locations or during analysis at different scales (from the world or country to the local level). Contacts between geographers and the business community should also increase, because ft is undoubtedly through constant dialogue between these two groups that commercial geography can achieve its full potential.
[fr] Cet article discute de la place de la géographie commerciale en géographie; identifie ainsi quatre champs d'investigation de la géographie du commerce de détail : les réseaux urbains, l'aménagement des villes, les localisations commerciales et les comportements spatiaux des consommateurs. Il montre aussi l'utilité des travaux de géographie du commerce dedéatil pour le monde des affaires et plaide ainsi pour un renforcement des liens entre ces deux secteurs.
Research center :
SEGEFA : Service d'Etudes en Géographie économique fondamentale et appliquée
Disciplines :
Special economic topics (health, labor, transportation...)
Human geography & demography
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie
Language :
English
Title :
La géographie du commerce : un savoir utile aux professionnels
Publication date :
1989
Event name :
Colloque international du Groupe de travail : Géographie des activités commerciales de l'UGI
Event organizer :
ULg - Université de Liège
Event place :
Liège, Belgium
Event date :
21-24 septembre 1987
By request :
Yes
Audience :
International
Main work title :
Le commerce de détail face aux mutations actuelles. Les faits et leur analyse
Main work alternative title :
[en] Retail Trade with Regards to the present-day Changes. The Facts and their Analysis
Editor :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
Publisher :
ULg - Université de Liège, Liège, Belgium
Edition :
Ouvrage publié avec le concours du FNRS
Collection name :
Collection Commerce et Société V
Pages :
95-105
Available on ORBi :
since 15 September 2010

Statistics


Number of views
269 (1 by ULiège)
Number of downloads
239 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi