Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Distributive Justice and Social Equity: Québécois and French Students’ Patterns of Social Justice Perception
Fournier, Bernard; Hudon, Raymond
1998Congrès de l’International Society of Political Psychology
 

Files


Full Text
Montreal1988.pdf
Author postprint (337.89 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
jeunes; Québec; France; justice sociale; État-providence
Abstract :
[en] Multivariate analysis, like correspondence analysis and hierarchical ascendant classification, allow us not only to reduce information collected with several questions, but in a more significant way, to stress on the plurality of behaviors and cognitions which coexists inside a given population. However, the theoretical consequences of these possibilities are not always fully used, especially if the objective of the research is to compare survey results between two populations: isn’t it more convenient to keep one or two global images and to suggest hypotheses from this representation? First analyses of the survey results on Distributive Justice and the role of the State show us that French students seem to stress more on the role of State in society and economics than their Québécois counterparts. But many subtleties are hidden by this single image and in fact, for students who filled the survey in 1996, many patterns have to be presented. With a more precise portrait, we can suggest that even a strong economical context like the one we experience today doesn’t lead to homogeneous attitudes for student populations : construction processes of individual’ s reference are still important to study.
[fr] Les analyses multidimensionnelles (comme l’analyse factorielle des correspondances ou la classification ascendante hiérarchique) ne permettent pas que de dégager les principaux éléments d’une diversité d’informations, mais mettent justement en évidence la pluralité des comportements et des savoirs qui coexistent au sein d’une population donnée. Les conséquences théoriques de cette présentation ne sont cependant pas toujours pleinement considérées. C’est souvent le cas lorsque l’on compare des sondages entre deux populations: n’est-il pas plus facile de ne conserver qu’une ou deux images globales à partir desquelles on posera nos hypothèses ? Si les premières analyses des résultats de notre enquête sur la justice redistributive et le rôle de l’État montrent que les étudiants français insistent plus que les étudiants québécois sur l’importance de l’État dans leur société et sur leur économie, plusieurs particularités sont cachées sous cette seule image. En fait, plusieurs scénarios différents doivent décrire la pluralité des possibilités chez ces étudiants interrogés en 1996. À l’aide d’un portrait plus précis, on se rend compte combien même un contexte économique aussi difficile que celui d’aujourd’hui ne détermine pas de façon unique les attitudes : les processus de construction des univers de référence des individus méritent encore plus d’être considérés.
Disciplines :
Political science, public administration & international relations
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Fournier, Bernard ;  INRS - Culture et Société
Hudon, Raymond;  Université Laval > Département de science politique
Language :
English
Title :
Distributive Justice and Social Equity: Québécois and French Students’ Patterns of Social Justice Perception
Publication date :
15 July 1998
Number of pages :
35
Event name :
Congrès de l’International Society of Political Psychology
Event organizer :
International Society of Political Psychology
Event place :
Montréal, Canada
Event date :
15 juillet 1998
Audience :
International
Available on ORBi :
since 18 August 2010

Statistics


Number of views
44 (1 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi