Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Intérêt politique et participation des lycéens selon une perspective fondée sur la dialectique des univers de référence
Fournier, Bernard
199467e congrès annuel de l’Association canadienne de science politique
 

Files


Full Text
Calgary1994.pdf
Author postprint (336.33 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
jeunes; intérêt politique; Jean Piaget
Abstract :
[fr] En utilisant le thème de la participation chez les étudiants du secondaire au Québec et de leur intérêt à la politique comme base de réflexion, la présente communication vise à remettre en question une perspective d’explication qui s’appuie sur une compréhension concevant ces réalités en termes de « collectifs » (« jeunes », les « participants ») et en fonction d’une relation d’influence unidirectionnelle d’une variable collective sur une autre. Cette logique unidirectionnelle globale est remise en question à partir d’une analyse des résultats de diverses classifications hiérarchiques des réponses d’un millier de jeunes à un sondage exhaustif sur ces questions. L’intérêt de cette démonstration est ensuite de proposer un nouveau protocole de recherche fondé plutôt sur une perspective interactionniste et relativiste, en travaillant, en quelque sorte, au niveau des processus dialectiques de construction des univers de référence de chaque individu.
[en] Using the topic of the participation and the political interest of young Québécois high school students, the goal of this paper is to critize the explanatory framework based on the understanding of these realities conceived in terms of aggregated data (the « young people », the « participants »), and in function of a unidirectional causal link between one or more of these aggregated variable and the others. This global unidirectional logic is critized with a particular cluster analysis method (« classification hiérarchique ») of the results of a large survey on 1000 young students on those topics. After this demonstration, it is possible to propose a new protocol of research based on a interactionist and relativistic approach, working, in a sense, at the level of the dialectical processes of construction of the world of reference of each individual.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Political science, public administration & international relations
Author, co-author :
Fournier, Bernard ;  University of California, Irvine (UCI) > Département de science politique
Language :
French
Title :
Intérêt politique et participation des lycéens selon une perspective fondée sur la dialectique des univers de référence
Publication date :
12 June 1994
Number of pages :
27
Event name :
67e congrès annuel de l’Association canadienne de science politique
Event organizer :
’Association canadienne de science politique
Event place :
Calgary, Canada
Event date :
juin 1994
Audience :
International
Available on ORBi :
since 17 August 2010

Statistics


Number of views
57 (0 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi