Article (Scientific journals)
Enrichissement du concept d’hybridation éducative : 10 formes d’hybridation pour innover en formation
Céci, Jean-François
2025In Distances et Médiations des Savoirs, 51 (3)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
2025 - Hybridation dans dms-11966.pdf
Publisher postprint (162.27 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Hybridation; éducation; dispositif pédagogique; typologie; hybridization; education; educational system; typology; educational innovation; Innovation pédagogique
Abstract :
[fr] Cet article vise à brosser – en première partie – un rapide tableau du contexte définitoire de la recherche sur l’hybridation des formations, en s’appuyant sur les contributions de plusieurs travaux fondamentaux, puis – en deuxième partie – à apporter des dimensions nouvelles au concept d’hybridation éducative. Ainsi, nous explorerons d’abord l’empreinte du projet européen Hy-Sup, une référence majeure dans le champ francophone, et les évolutions de la pensée postpandémique. Ensuite, nous expliciterons l’apport de notre taxonomie « augmentée » des formes d’hybridation éducative (Céci, 2023), en définissant chacune des dix dimensions distinctes qu’elle propose. Enfin, nous conclurons autour de la complémentarité de ces travaux en matière d’intelligibilité de l’hybridation dans le domaine de la formation et de l’innovation pédagogique.
[en] This article aims to paint – in the first part – a quick picture of the defining context of research on the hybridization of training, drawing on the contributions of several fundamental works, then – in the second part – to bring new dimensions to the concept of educational hybridization. Thus, we will first explore the imprint of the European Hy-Sup project, a major reference in the French-speaking field, and the developments in post-pandemic thinking. Then, we will explain the contribution of our “augmented” taxonomy of forms of educational hybridization (Céci, 2023), by defining each of the ten distinct dimensions it proposes. Finally, we will conclude around the complementarity of these works in terms of the intelligibility of hybridization in the field of training and pedagogical innovation.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
Enrichissement du concept d’hybridation éducative : 10 formes d’hybridation pour innover en formation
Alternative titles :
[en] Enriching the concept of educational hybridization: 10 forms of hybridization to innovate in training
Publication date :
2025
Journal title :
Distances et Médiations des Savoirs
eISSN :
2264-7228
Publisher :
OpenEdition
Volume :
51
Issue :
3
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 15 October 2025

Statistics


Number of views
163 (21 by ULiège)
Number of downloads
81 (4 by ULiège)

OpenCitations
 
0
OpenAlex citations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi