Article (Scientific journals)
La enunciación temporal en la imagen fija
Dondero, Maria Giulia
2025In Topicos del Seminario, 2 (54), p. 18-37
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
2025 Topicos del seminario La enunciación temporal en la imagen fija.pdf
Author postprint (6.53 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Visual semiotics; enunciation; arts of time; portrait; image theory
Abstract :
[es] Este artículo aborda un aspecto específico de la enunciación en semiótica que ha sido descuidado también por las otras ciencias de la imagen: la temporalidad simulada en la pintura y la fotografía. En efecto, la pintura y otras imágenes llamadas tradicionalmente “arte del espacio” no han sido estudiadas desde el punto de vista de su dinámica temporal interna. Más precisamente, este texto se centra en la literatura que permite estudiar el efecto de movimiento producido en el seno del plano de la expresión de las pinturas y de las fotografías, a fin de acercarse a un análisis de la temporalidad en la imagen; esta última puede ser declinada hacia el pasado, el presente, el futuro, así como la acción representada desarrollarse según un ritmo específico cada vez (duratividad, puntualidad, incoatividad, terminatividad).
[en] Abstract This article deals with a specific aspect of enunciation in semiotics that has also been neglected by other sciences of the image: simulated temporality in painting and photography. Indeed, painting and other so-called “spatial” arts have not been studied from the point of view of their internal temporal dynamics. More precisely, this text focuses on the literature that makes it possible to study the effect of movement produced on the plane of expression of paintings and photographs, in order to approach an analysis of temporality in the image; the latter can be declined towards the past, the present, the future, as well as the represented action can be developed each time according to a specific rhythm (durativity, punctuality, inchoativity, terminativity).
[fr] Cet article aborde un aspect spécifique de l'énonciation en sémiotique qui a été négligé également par d’autres sciences de l’image : la temporalité simulée dans la peinture et la photographie. En effet, la peinture et les autres arts dits “spatiaux” n'ont pas été étudiés du point de vue de leur dynamique temporelle interne. Plus précisément, ce texte se focalise sur la littérature qui permet d’étudier l’effet de mouvement produit sur le plan d'expression des peintures et des photographies, afin de se rapprocher d’une analyse de la temporalité dans l'image ; cette dernière peut se décliner vers le passé, le présent, le futur ; de son côté, l’action représentée peut se développer à chaque fois selon un rythme spécifique (durativité, ponctualité, inchoativité, terminativité).
Research Center/Unit :
Traverses - ULiège
Disciplines :
Art & art history
Languages & linguistics
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Dondero, Maria Giulia  ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
Spanish
Title :
La enunciación temporal en la imagen fija
Alternative titles :
[en] Temporal Enunciation in the Still Image
[fr] L’énonciation temporelle dans l’image fixe
Publication date :
16 June 2025
Journal title :
Topicos del Seminario
ISSN :
1665-1200
Publisher :
Benemerita Universidad Autonoma de Puebla, Puebla, Mexico
Special issue title :
La enunciación: reflexiones actuales II
Volume :
2
Issue :
54
Pages :
18-37
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Funders :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique
Available on ORBi :
since 28 July 2025

Statistics


Number of views
33 (3 by ULiège)
Number of downloads
19 (1 by ULiège)

OpenAlex citations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi