Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Quelle littéracie numérique (au sens large) pour les jeunes français ?
Céci, Jean-François
2024Congrès international : Littéracies avancées, littéracies numériques : quelles contraintes, quel accompagnement en contexte algérien ?
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Article JFCECI-template.pdf
Author postprint (482.8 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Download
Annexes
Affiche_Conférencierso_Page_3.jpg
(892.66 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Affiche conférence plénière
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
littéracie numérique; pratiques médiatiques; numérique; littératie numérique; Culture numérique
Abstract :
[fr] Nous envisagerons la littératie numérique essentiellement comme la capacité de comprendre, d’utiliser et de produire des médias dans diverses situations de communication en régime numérique. Dans le cadre de cet article, la focale sera mise sur l’utilisation et la production de médias numériques comme soutien aux pratiques littéraciques universitaires. Quels sont alors les pratiques numériques des jeunes au prisme de cette forme de littératie : sont-ils plutôt consommateurs ou producteurs de médias numériques ? quels sont les pratiques médiatiques privilégiées venant alimenter les formes de littératie numérique des étudiants français ? Il est donc question de décrire la littératie numérique des jeunes d’un échantillon d’étudiants et d’élèves français (n=1600), de la 6eme à Master 2, en filières générales, via deux enquêtes quantitatives menées à 6 ans d’intervalle (2017 et 2023). Les résultats montreront que malgré cette hyperconnexion au Tic et des usages socionumériques très diversifiés, les jeunes sont davantage consommateurs, qu’acteurs et donc plutôt récepteurs que producteurs de médias numériques, sauf pour 1/3 d’entre eux, principalement étudiants à l’université, tous genres confondus. Nous en tirerons des conclusions en matière de littératie numérique.
[en] We will essentially consider digital literacy as the ability to understand, use, and produce media in various communication situations in a digital environment. This article will focus on the use and production of digital media as a support for academic literacy practices. What are the digital practices of young people through the prism of this form of literacy: are they consumers or producers of digital media? What are the preferred media practices that fuel the forms of digital literacy of French students? The aim is therefore to describe the digital literacy of young people in a sample of French students and pupils (n=1600), from 6th grade to Master 2, in general education programs, via two quantitative surveys conducted 6 years apart (2017 and 2023). The results will show that despite this hyperconnection to ICT and highly diverse social media uses, young people are more consumers than actors and therefore more receivers than producers of digital media, except for 1/3 of them, mainly university students, all genders combined. We will draw conclusions from this in terms of digital literacy.
Disciplines :
Education & instruction
Communication & mass media
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
Quelle littéracie numérique (au sens large) pour les jeunes français ?
Alternative titles :
[en] What digital literacy (in the broad sense) for young French people?
Publication date :
23 April 2024
Event name :
Congrès international : Littéracies avancées, littéracies numériques : quelles contraintes, quel accompagnement en contexte algérien ?
Event organizer :
Université d’Oum El Bouaghi
Event place :
Oum El Bouaghi, Algeria
Event date :
du 23 au 24 avril 2024
By request :
Yes
Audience :
International
Peer review/Selection committee :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 23 June 2025

Statistics


Number of views
21 (1 by ULiège)
Number of downloads
13 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi