No full text
Conference given outside the academic context (Diverse speeches and writings)
Former à l’investigation : immersion pédagogique et réalités du journalisme d’enquête
Leloup, David
2025
 

Files


Full Text
No document available.
Full Text Parts
Imp4ct LPDR Namur 18-02-2025_final.pdf
Author postprint (4.6 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
journalisme; investigation; pédagogie; immersion
Abstract :
[fr] Lancée en octobre 2023, Imp4ct est la cellule investigation des étudiant·e·s en journalisme de l’Université de Liège. C’est l’une des vitrines du master en journalisme à finalité spécialisée en investigation multimédia. Le parti-pris pédagogique consiste à faire travailler les étudiant·e·s sur des enquêtes réelles issues de documents et/ou de sources authentiques engagées dans une démarche de publication. Cette immersion directe dans l’investigation journalistique a permis, par exemple, de plonger les étudiant·e·s dans de vrais dossiers judiciaires en cours en Belgique ou aux Etats-Unis, de les faire travailler sur des tuyaux fournis par des sources requérant l’anonymat, sur des enquêtes historiques fouillées liées au patrimoine local, etc. Bref, de vraies investigations journalistiques pouvant in fine déboucher, moyennant un travail d’édition de l’enseignant, sur une publication dans la presse. Ces sujets journalistiques réels, potentiellement publiables, ont offert des opportunités d’apprentissage uniques en permettant de sensibiliser les étudiant·e·s à la protection concrète de leurs sources, à diverses questions déontologiques, à la structure et au contenu d’un dossier judiciaire pénal, à l’introduction d’une demande d’accès à des documents administratifs, à l’utilisation de différents outils numériques de collecte et d’analyse de l’information, à la consultation d’archives papier, à la recherche de liens entre individus sur les réseaux sociaux, mais aussi, sur le plan de l’écriture, à l’édition finale de leur article avant l’envoi à un média pour publication. Cette immersion dans l’investigation journalistique peut aussi provoquer des « apprentissages accélérés » liés aux enjeux particuliers des situations abordées. Par exemple, la prise de conscience, après un fact-checking poussé, d’une manipulation sophistiquée par une source intéressée. Mais aussi des jeux d’influence et d’intimidation, voire des menaces de plainte, ce qui fait partie des risques du métier de journaliste d’investigation au 21e siècle. Tout l’enjeu pédagogique consiste donc à transmettre aux étudiant·e·s en journalisme le goût d’enquêter, à les initier aux vraies réalités du métier, mais sans les mettre personnellement en difficulté.
[en] Launched in October 2023, Imp4ct is the investigative unit of journalism students at the University of Liège. It serves as one of the key platforms of the master’s program in journalism with a specialization in multimedia investigation. The pedagogical approach is designed to immerse students in real investigations, based on authentic documents and/or sources engaged in a publication process. This direct immersion in investigative journalism has, for example, allowed students to work on actual ongoing legal cases in Belgium or the United States, investigate tips provided by anonymous sources, and conduct in-depth historical inquiries related to local heritage, among others. In short, these are real journalistic investigations, which, after an editorial review by the instructor, may ultimately lead to publication in the press. These real and potentially publishable journalistic projects have provided unique learning opportunities by exposing students to: - The concrete protection of their sources. - Ethical and deontological issues. - The structure and content of a criminal legal case file. - The process of filing Freedom of Information requests (FOIA) to access administrative documents. - The use of digital tools for information gathering and analysis (Wayback Machine, corporate registries, etc.). - The consultation of physical archives. - Investigating connections between individuals on social media. - Final article editing before submission to a media outlet for publication. This immersion in investigative journalism can also lead to "accelerated learning", shaped by the high-stakes nature of real-world cases. For instance, after rigorous fact-checking, students may realize they have been misled by a sophisticated manipulation from an interested source. They may also encounter power plays, intimidation tactics, or even threats of legal action, which are part of the risks associated with investigative journalism in the 21st century. Ultimately, the pedagogical challenge is to cultivate a passion for investigation among journalism students, introduce them to the real-world realities of the profession, while ensuring that they are not put in personal jeopardy.
Disciplines :
Communication & mass media
Education & instruction
Author, co-author :
Leloup, David ;  Université de Liège - ULiège > Département médias, culture et communication > Théories et pratiques du journalisme d'investigation
Language :
French
Title :
Former à l’investigation : immersion pédagogique et réalités du journalisme d’enquête
Alternative titles :
[en] Training Investigative Journalists: Pedagogical Immersion and the Realities of Investigative Reporting
Publication date :
18 February 2025
Event name :
Les Passeurs du Réel - Festival journalistique
Event organizer :
Haute École Albert Jacquard
Le Delta (Namur)
Namur Confluent Culture
Event place :
Namur, Belgium
Event date :
18 février 2025
Available on ORBi :
since 01 April 2025

Statistics


Number of views
178 (6 by ULiège)
Number of downloads
33 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi