Article (Scientific journals)
現代フランス語の話し言葉における認知動詞 comprendre の用法について ——無標識可能と有標識可能の成立条件に関する考察
Yoshitake, Daiki
2024In Flambeau, 49, p. 92-111
Peer reviewed
 

Files


Full Text
flambeau49-6.pdf
Publisher postprint (1.38 MB) Creative Commons License - Attribution
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
verbe de cognition; verb of cognition; marqueur de potentialité; potential marker; unmarked potential expression; effet de sens
Abstract :
[fr] En français parlé contemporain, la cooccurrence de la marque de potentialité 𝘱𝘰𝘶𝘷𝘰𝘪𝘳 avec le verbe de cognition 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘥𝘳𝘦 est motivée de même façon qu’à l’écrit. Le verbe 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘥𝘳𝘦 au présent de l’indicatif employé sans 𝘱𝘰𝘶𝘷𝘰𝘪𝘳 en tant que marqueur discursif s’observe plus fréquemment à l’oral qu’à l’écrit. En outre, nous avons constaté, en utilisant le logiciel KH Coder 3, que le verbe modal 𝘱𝘰𝘶𝘷𝘰𝘪𝘳 est fort compatible avec le verbe 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘥𝘳𝘦 au point de vue sémantique.
Research Center/Unit :
Tokyo University of Foreign Studies
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Yoshitake, Daiki  ;  Tokyo University of Foreign Studies
Language :
Japanese
Title :
現代フランス語の話し言葉における認知動詞 comprendre の用法について ——無標識可能と有標識可能の成立条件に関する考察
Alternative titles :
[fr] À propos du verbe de cognition 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘳𝘦𝘯𝘥𝘳𝘦 dans la langue parlée en français moderne : réflexion sur les conditions de la réalisation du verbe marqué et non marqué
Original title :
[ja] 現代フランス語の話し言葉における認知動詞 comprendre の用法について ——無標識可能と有標識可能の成立条件に関する考察
Publication date :
March 2024
Journal title :
Flambeau
ISSN :
02850621
Publisher :
Tokyo University of Foreign Studies, Fuchu, Japan
Volume :
49
Pages :
92-111
Peer reviewed :
Peer reviewed
Name of the research project :
Diachronic Study and Systematic Analysis of Unmarked and Marked Potential Expressions in French
Funders :
JST - Japan Science and Technology Agency
Funding number :
JPMJFS2110
Funding text :
Research Fund of the University Fellowship Program for the Creation of Innovation in Science and Technology : Multi- and Inter-cultural Research and Innovation Fellowship (MIRAI) Program (Research Activities at the Tokyo University of Foreign Studies)
Available on ORBi :
since 12 September 2024

Statistics


Number of views
24 (11 by ULiège)
Number of downloads
8 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi