Book published as author, translator, etc. (Books)
Développer la formation géographique dans le tronc commun. Les notions-clés. Ouvrage à destination des enseignants
Merenne-Schoumaker, Bernadette
2023FEGEPRO, Arlon, Belgium
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
GEO87-TEASER.pdf
Author postprint (31.23 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Didactique de la géographie
Abstract :
[fr] Avec l’arrivée d’un nouveau tronc commun voulu par le Pacte pour un Enseignement d’Excellence, la formation géographique est renouvelée à la fois dans son contenu, ses méthodes et surtout ses objectifs et ce dès la première année de l’enseignement primaire jusqu’à la troisième année du secondaire. Mais comment accompagner ce changement sans des balises très claires et une remise à jour des connaissances sur les grandes thématiques choisies par le Référentiel ? L’objectif de cet ouvrage collectif - qui est essentiellement destiné aux enseignants - est de les aider à s’approprier les savoirs géographiques du nouveau Référentiel en fournissant pour chaque année un ou deux, voire trois dossiers, rassemblant des notions-clés et des savoirs à travailler. Chaque dossier est organisé autour de quelques questions-clés et propose aussi des cas pour travailler ces savoirs. Chaque dossier renvoie en outre vers différentes sources et ressources. A la fin de chaque dossier, des ponts possibles avec l’histoire et les sciences économiques et sociales ont été mentionnés, puisque la géographie a été rattachée au sein du tronc commun avec ces disciplines. En outre, des liens avec les sciences ont également été proposés pour certains dossiers. Enfin, ce GEO comprend aussi six fiches relatives à des concepts, des outils et des ressources majeures ainsi qu’un index devant en faciliter son utilisation.
[en] With the introduction of a new common core envisioned by the Pact for Excellence in Education, geographical education is being revamped in its content, methods, and most importantly, its objectives, starting from the first year of primary education up to the third year of secondary education. But how can we support this change without clear guidelines and an update of knowledge on the major themes chosen by the Reference Framework? The aim of this collective work - primarily intended for teachers - is to assist them in assimilating the geographical knowledge from the new Reference Framework by providing one to three folders for each year, gathering key concepts and knowledge to be explored. Each folder is structured around key questions and also offers case studies to delve deeper into this knowledge. Additionally, each folder refers to various sources and resources to complement learning. At the end of each folder, potential connections with history and social and economic sciences have been highlighted, as geography has been integrated into the common core with these disciplines. Furthermore, links with sciences have also been suggested for some folders. Finally, this GEO manual also includes six sheets on major concepts, tools, and resources, along with an index to facilitate its use.
Disciplines :
Human geography & demography
Education & instruction
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie ; Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Didactique des sciences géographiques (LMG - Laboratoire de Méthodologie de la Géographie)
Language :
French
Title :
Développer la formation géographique dans le tronc commun. Les notions-clés. Ouvrage à destination des enseignants
Alternative titles :
[en] Developing geographical education in the common core. Key concepts. Book intended for teachers
Publication date :
2023
Publisher :
FEGEPRO, Arlon, Belgium
Edition :
FEGEPRO
Number of pages :
206
Collection name :
GEO 87
Collection ISSN :
1780-5945
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Funders :
FEGEPRO - Fédération des Professeurs de Géographie de Belgique Francophone [BE]
Available on ORBi :
since 30 December 2023

Statistics


Number of views
22 (1 by ULiège)
Number of downloads
3 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi