Book published as author, translator, etc. (Books)
Nouvelles pratiques d'évaluation: un premier bilan sur base d'un travail collaboratif
Gischer, Loïc; Merenne-Schoumaker, Bernadette
2022FEGEPRO, Arlon, Belgium
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
GEO 86 TEASER.pdf
Author postprint (13.13 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Didactique de la géographie
Abstract :
[fr] Comment évaluer les apprentissages des élèves dans le cadre du nouveau référentiel « Compétences terminales et savoirs communs en géographie. Humanités générales et technologiques » publié en 2018 ? Comment répondre aux attentes des enseignants qui sont à la recherche d’exemples de tâches ou de consignes, de critères d’évaluation, de documents utilisables ou encore qui s’interrogent sur la faisabilité du numérique dans l’évaluation ?Telles sont les finalités de ce GEO 86 qui s’est construit progressivement à la faveur d’abord d’une enquête lancée en février 2022 auprès de nos membres, puis d’un travail collaboratif en ligne avec une vingtaine d’enseignants de toutes les années (de la 3e à la 6e) et des différents réseaux. Première ébauche d’une recherche-action, le présent travail est organisé autour des acquis d’apprentissages présentés en partie 2 et largement illustrés dans la partie 3 qui regroupe les évaluations proposées par les enseignants année par année. Ces deux parties sont précédées par une présentation des modalités de l’évaluation aujourd’hui et suivies par une analyse réflexive menée au départ du travail réalisé dans ce GEO. L’ouvrage se clôture par une réflexion sur la question du vocabulaire adéquat pour traiter des informations spécifiques aux enjeux sociétaux au cœur des compétences qui doivent être évaluées.
[en] How to assess student learning within the framework of the new reference system “Terminal skills and common knowledge in geography. General and technological humanities” published in 2018? How to meet the expectations of teachers who are looking for examples of tasks or instructions, evaluation criteria, usable documents or who wonder about the feasibility of digital in evaluation? These are the aims of this GEO 86, which has been built up gradually thanks first to a survey launched in February 2022 among our members, then to online collaborative work with around twenty teachers from all years (from 3rd to 6th) and different networks. First draft of a research-action, the present work is organized around the learning outcomes presented in part 2 and widely illustrated in part 3 which brings together the assessments proposed by teachers year by year. These two parts are preceded by a presentation of the methods of evaluation today and followed by a reflective analysis carried out at the start of the work carried out in this GEO. The book ends with a reflection on the question of the appropriate vocabulary to process information specific to the societal issues at the heart of the skills that must be assessed.
Disciplines :
Education & instruction
Human geography & demography
Author, co-author :
Gischer, Loïc
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie ; Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Didactique des sciences géographiques (LMG - Laboratoire de Méthodologie de la Géographie)
Language :
French
Title :
Nouvelles pratiques d'évaluation: un premier bilan sur base d'un travail collaboratif
Alternative titles :
[en] New evaluation practices: an initial assessment based on collaborative work
Publication date :
2022
Publisher :
FEGEPRO, Arlon, Belgium
Edition :
GEO
Number of pages :
195
Collection name :
GEO 86
Collection ISSN :
1780-5945
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Funders :
FEGEPRO - Fédération des Professeurs de Géographie de Belgique Francophone [BE]
Available on ORBi :
since 12 March 2023

Statistics


Number of views
84 (11 by ULiège)
Number of downloads
112 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi