Poster (Scientific congresses and symposiums)
Colloque "De l'espace public au musée. Quand l'art public performatif se muséalise".
Bawin, Julie
2022Colloque "De l'espace public au musée. Quand l'art public performatif se muséalise". M HKA Museum, Anvers.
 

Files


Full Text
2022- INTRODUCTION Colloque FNRS- M HKA .pdf
Author postprint (124.76 kB)
Request a copy
Annexes
Programme FR.pdf
(388.61 kB)
Download
Program EN.pdf
(1.68 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Contemporary Art; Musealization; Archiving Performative and Public Art
Abstract :
[fr] Avec comme point de départ l’intervention Office Baroque de Gordon Matta-Clark – ultime projet de cutting de l’artiste américain réalisé à Anvers en 1977 et conservé depuis 1987 au Musée d’art contemporain d’Anvers (M HKA), ce colloque international, initié par le groupe de contact FNRS « Musées et art contemporain » a pour objectif de réunir des chercheurs et des professionnels du monde de l’art autour des questions que pose la muséalisation de pratiques performatives initiées dans l’espace public. Comment une action éphémère, pensée pour et en fonction de l’espace public, est-elle susceptible de devenir l’objet d’un processus d’acquisition muséal ? Une fois intégrée dans les collections d’un musée d’art, sous quelle forme la performance est-elle conservée et s’expose-t-elle ? S’agit-il de la « rejouer » ponctuellement dans l’espace public à partir de la documentation qui lui est associée (photographies, films, protocole, notes, etc.) et que le musée a lui- même cherché à pérenniser ? Les documents ont-ils alors valeur d’œuvre d’art ? La muséalisation de l’art public performatif est-elle toujours dictée par un objectif de matérialisation ? Quel statut donné à des objets qui tantôt s’apparentent à des « reliques », tantôt à de véritables créations ? Ces questions, qui traitent tant des pratiques de reenactment que des prolongements matériels donnés à un art profondément immatériel, n’épuisent pas le sujet. À travers les exposés de Mélanie Boucher (UQO), Éric Mangion (Villa Arson, Nice), Johan Pas (AP School of Arts, Anvers), Annalisa Rimmaudo (MNAM-Centre Pompidou) et Pierre-Olivier Rollin (BPS22, Charleroi), nous verrons en effet qu’il existe autant d’œuvres performatives dans l’espace public que de façons de les exposer et de les pérenniser dans l’espace muséal. Cette journée de colloque, imaginée et conçue par Julie Bawin (ULiège) et Maria Elena Minuto (ULiège ; KU Leuven), s’inscrit dans le cadre du projet de partenariat établi avec le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH) « Des nouveau usages des collections dans les musées d’art ».
[en] In 1977, the International Cultural Centre (ICC) invited Gordon Matta-Clark (1943- 1978) to realize a project in an empty office building opposite the Steen in Antwerp. The work Office Baroque, made by the artist for this occasion, is intended as ‘a walk through a panoramic arabesque’ marked by performance art’s engagement with urban space and social dissent. Taking Matta-Clark’s structural cut as a conceptual and methodological starting point and promoted by the FNRS Contact Group ‘Museums and Contemporary Art’, the conference will bring together scholars in visual arts, as well as museum directors, archivists and curators to discuss from comparative and multidisciplinary perspectives the manifold relationships between public and performative practices with regard to the process of musealization by contemporary art institutions. How can a live and ephemeral action, originally conceived for the public space, become the object of a cultural institutionalization? Once included in the collection of an art museum, in what form is the performance preserved, exhibited and perceived? Is it a matter of ‘replaying’ it occasionally in the public space from the documentation associated with it (photographs, films, protocols, notes, etc.), which the museum itself has sought toperpetuate? Do the documents carry an aesthetic value? Is the musealization of performative and public art always governed by an intent of materialization? What status should we give to objects that are sometimes assimilated to ‘relics’, sometimes to genuine art creations? These questions, which deal with both reenactment practices and the controversial aspect of collecting and archiving live or immaterial forms of art, do not exhaust the critical and the theoretical overview of the subject. The scholarly presentations given by Mélanie Boucher (UQO), Éric Mangion (Villa Arson, Nice), Johan Pas (AP School of Arts, Antwerp), Annalisa Rimmaudo (MNAM – Centre Pompidou) and Pierre-Olivier Rollin (BPS22, Charleroi) will discuss a number of seminal case studies on the issue by underlining that there are as many performative works in the public space as there are ways of exhibiting and perpetuating them in the museum space. The conference is conceived and organized by Julie Bawin (ULiège) and Maria Elena Minuto (ULiège; KU Leuven) in collaboration with the The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC): « Des nouveau usages des collections dans les musées d’art ».
Research center :
Service d’Histoire de l’Art de l’Époque Contemporaine (SHAÉC)
Disciplines :
Art & art history
Author, co-author :
Bawin, Julie ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences historiques > Histoire de l'art et archéologie de l'époque contemporaine
Language :
French
Title :
Colloque "De l'espace public au musée. Quand l'art public performatif se muséalise".
Alternative titles :
[en] From Public Space to Museum. The Musealization of Performative and Public Art
Publication date :
21 November 2022
Event name :
Colloque "De l'espace public au musée. Quand l'art public performatif se muséalise". M HKA Museum, Anvers.
Event organizer :
Julie Bawin (ULiège) and Maria Elena Minuto (ULiège; KU Leuven)
Event place :
Anvers, Belgium
Event date :
November 21, 2022
By request :
Yes
Audience :
International
Commentary :
Conférence d'ouverture
Available on ORBi :
since 07 December 2022

Statistics


Number of views
41 (9 by ULiège)
Number of downloads
13 (2 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi