Article (Scientific journals)
Le trouble développemental du langage : enjeux actuels
Maillart, Christelle
2022In Enfance: Psychologie, Pédagogie, Neuropsychiatrie, Sociologie, 1, p. 5-23
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
IntroductionMaillart-enfance-2022.pdf
Author preprint (344.05 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
trouble développemental du langage; TDL; multilinguisme; apprentissage du langage; qualité de vie; developmental language disorders; DLD; multilingualism; language learning; quality of life
Abstract :
[fr] Le trouble développemental du langage (TDL) est une pathologie neurodéveloppementale fréquente (environ 7 % des enfants d’ âge préscolaire et scolaire) mais peu connue. Cet article distingue cinq enjeux actuels qui sont importants pour la compréhension et la prise en charge du TDL : 1) la prise en considération de la spécificité  des langues et du multilinguisme, 2) l’importance de recourir à l’appellation commune "TDL"   suivant les recommandations du consortium CATALISE, 3) l’évolution de la conception du TDL, 4) le TDL envisagé  comme un trouble d’apprentissage du langage et 5) les conséquences sociales,  émotionnelles et comportementales du TDL, y compris l’impact fonctionnel et la qualité  de vie. Considérés ensemble, ces différents objectifs devraient permettre d’appréhender la complexité  et l’impact des troubles du langage oral sur le développement.
[en] Developmental language disorder (DLD) is a common (about 7% of preschool and school-age children) but little-known neurodevelopmental disorder. This article identifies five current issues that are important for the understanding and treatment of DLD: 1) the consideration of language specificity and multilingualism, 2) the importance of using the common term 'DLD' adhering to the CATALISE consortium recommendations, 3) the changing conception of DLD, 4) DLD as a language learning disorder, and 5) the social, emotional and behavioural consequences of DLD, including functional impact and quality of life. Taken together, these different objectives should lead to better understand the complexity and developmental impact of oral language disorders.
Research Center/Unit :
Enfances - ULiège
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Maillart, Christelle  ;  Université de Liège - ULiège > Unités de recherche interfacultaires > Research Unit for a life-Course perspective on Health and Education (RUCHE)
Language :
French
Title :
Le trouble développemental du langage : enjeux actuels
Alternative titles :
[en] Developmental Language Disorder: current issues
Publication date :
2022
Journal title :
Enfance: Psychologie, Pédagogie, Neuropsychiatrie, Sociologie
ISSN :
0013-7545
eISSN :
1969-6981
Publisher :
Presses Universitaires de France, France
Special issue title :
Le trouble développemental du langage
Volume :
1
Pages :
5-23
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Development Goals :
3. Good health and well-being
4. Quality education
Available on ORBi :
since 24 February 2022

Statistics


Number of views
363 (37 by ULiège)
Number of downloads
5651 (43 by ULiège)

Scopus citations®
 
1
Scopus citations®
without self-citations
1
OpenCitations
 
0
OpenAlex citations
 
2

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi