Article (Périodiques scientifiques)
Comparison of learning curves and skill transfer between classical and robotic laparoscopy according to the viewing conditions: implications for training
Blavier, Adelaïde; Gaudissart, Quentin; Cadière, Guy-Bernard et al.
2007In American Journal of Surgery, 194 (1), p. 115-121
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
AJS-S-06-00057.pdf
Postprint Éditeur (521.01 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBi sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
robotic surgery; depth perception; movement freedom; learning curves; laparoscopy; training; questionnaire
Résumé :
[en] BACKGROUND: The purpose of this study was to evaluate the perceptual (2-dimensional [2D] vs. 3-dimensional [3D] view) and instrumental (classical vs. robotic) impacts of new robotic system on learning curves. METHODS: Forty medical students without any surgical experience were randomized into 4 groups (classical laparoscopy with 3D-direct view or with 2D-indirect view, robotic system in 3D or in 2D) and repeated a laparoscopic task 6 times. After these 6 repetitions, they performed 2 trials with the same technique but in the other viewing condition (perceptive switch). Finally, subjects performed the last 3 trials with the technique they never used (technical switch). Subjects evaluated their performance answering a questionnaire (impressions of mastery, familiarity, satisfaction, self-confidence, and difficulty). RESULTS: Our study showed better performance and improvement in 3D view than in 2D view whatever the instrumental aspect. Participants reported less mastery, familiarity, and self-confidence and more difficulty in classical laparoscopy with 2D-indirect view than in the other conditions. CONCLUSIONS: Robotic surgery improves surgical performance and learning, particularly by 3D view advantage. However, perceptive and technical switches emphasize the need to adapt and pursue training also with traditional technology to prevent risks in conversion procedure.
Disciplines :
Chirurgie
Auteur, co-auteur :
Blavier, Adelaïde  ;  Université de Liège - ULiège > Département de personne et société > Ergonomie et intervention au travail
Gaudissart, Quentin
Cadière, Guy-Bernard
Nyssen, Anne-Sophie ;  Université de Liège - ULiège > Département de personne et société > Ergonomie et intervention au travail
Langue du document :
Anglais
Titre :
Comparison of learning curves and skill transfer between classical and robotic laparoscopy according to the viewing conditions: implications for training
Date de publication/diffusion :
juillet 2007
Titre du périodique :
American Journal of Surgery
ISSN :
0002-9610
Maison d'édition :
Excerpta Medica Inc-Elsevier Science Inc, New York, Etats-Unis - New York
Volume/Tome :
194
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
115-121
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Organisme subsidiant :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique
Disponible sur ORBi :
depuis le 26 octobre 2009

Statistiques


Nombre de vues
228 (dont 7 ULiège)
Nombre de téléchargements
618 (dont 4 ULiège)

citations Scopus®
 
119
citations Scopus®
sans auto-citations
114
OpenCitations
 
89
citations OpenAlex
 
128

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi