[fr] Ce chapitre mène une enquête sur l’impact des réseaux de partage tels que YouTube et Instagram dans la gestion du sens. Son but est de fournir un aperçu critique des interactions sur les médias sociaux, en mettant en dialogue le point de vue sémiotique et le point de vue des sciences de la communication et de l’information. L’hypothèse centrale de cette étude est que les réseaux sociaux ont suscité l’émergence d’une nouvelle économie de valeurs fondée sur l’appréciation collective. Cette économie se structure à travers des infrastructures techniques, des modalités d’interaction et des figures médiatrices inédites. Le cas des influenceurs — figures capables d’agréger autour d’eux des communautés d’abonnés, de followers et de likers — guidera l’examen, car il est exemplaire de la construction et de la transformation des valeurs sur les réseaux sociaux.
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
D'Armenio, Enzo ; Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
French
Title :
Les influenceurs et l’économie des identités dans les réseaux sociaux
Publication date :
2021
Main work title :
Médiations visibles et invisibles. Essais critiques sur les dispositifs médiatiques contemporains
Author, co-author :
Badir, Sémir ; Université de Liège - ULiège > Traverses
This website uses cookies to improve user experience. Read more
Save & Close
Accept all
Decline all
Show detailsHide details
Cookie declaration
About cookies
Strictly necessary
Performance
Strictly necessary cookies allow core website functionality such as user login and account management. The website cannot be used properly without strictly necessary cookies.
This cookie is used by Cookie-Script.com service to remember visitor cookie consent preferences. It is necessary for Cookie-Script.com cookie banner to work properly.
Performance cookies are used to see how visitors use the website, eg. analytics cookies. Those cookies cannot be used to directly identify a certain visitor.
Used to store the attribution information, the referrer initially used to visit the website
Cookies are small text files that are placed on your computer by websites that you visit. Websites use cookies to help users navigate efficiently and perform certain functions. Cookies that are required for the website to operate properly are allowed to be set without your permission. All other cookies need to be approved before they can be set in the browser.
You can change your consent to cookie usage at any time on our Privacy Policy page.