[en] Although all children attending school in France receive an education that is considered identical, numerous studies have shown significant differences between girls and boys in terms of academic success, length of study, choice of career path and level of qualifications. In this perspective, the aim of this study is to evaluate whether the subjective value given to school subjects still corresponds to gender stereotypes in French elementary school in 2020. Two studies were carried out: one with six years-old pupils and the other with elementary school teachers. The results reveal a clear conclusion: the perception of school subjects is consistent with gender stereotypes and, compared to a study conducted in 2005, no significant change has been observed. [fr] Si tous les enfants scolarisés en France reçoivent un enseignement considéré comme identique, de nombreuses études ont pourtant montré des différences notables en termes de réussite scolaire, de durée des études, de choix d’orientation ou encore de niveau de diplômes entre les filles et les garçons. Dans cette perspective, l’objectif de ce travail est de chercher à évaluer, à l’école élémentaire française en 2020, si la valeur subjective accordée aux disciplines scolaires correspond toujours aux stéréotypes de genre. Deux études ont été menées : l’une auprès d’élèves de CM2 et l’autre auprès d’enseignant·es d’école élémentaire. Les résultats obtenus révèlent un constat clair : la perception des disciplines scolaires concorde avec les stéréotypes de genre et, comparativement à une étude menée en 2005, aucune évolution significative n’a été observée.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Imberdis, Audrey
Toczek, Marie-Christine
Dutrévis, Marion
Sacre, Margault ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Analyse des systèmes et pratiques d'enseignement
Language :
French
Title :
Disciplines scolaires et stéréotypes de genre : perceptions d’élèves et d’enseignant·es
Alternative titles :
[en] School subjects and gender stereotypes: Pupils’ and teachers’ perceptions
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