Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Capturing Transparency in a Nonprofit Setting: What, How, and Why?
Dethier, Fanny
2021
 

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Keywords :
Nonprofit; Transparency; Private giving
Abstract :
[en] Among the different types of organizations—for-profit, public and nonprofit, nonprofit organizations (NPOs) are particularly dealing with increasing pressure to demonstrate transparency. However, the distinctive features of NPOs’ transparency and their interaction with stakeholders’ perceptions are still subject to debate. Accordingly, this dissertation aims to capture transparency in a nonprofit setting by relying on four studies. Each study builds a theoretical framework and, when suitable, presents empirical assessments of aspects of the issue under consideration. The first study adopts the NPO’s perspective to propose a complete conceptualization and operationalization of transparency implementation. This study identifies information accessibility, completeness, and inferability as necessary dimensions of NPOs’ transparency. An empirical assessment of 432 Belgian NPOs’ transparency practices supports the soundness of both this conceptualization and operationalization of NPOs’ transparency. Considering the saliency of donors’ information needs for NPOs, the second study adopts the donors’ perspective to propose a multidimensional conceptualization and operationalization of transparency. The three necessary dimensions include information accessibility, completeness, and accuracy. A thorough scale development process results in a reliable and valid measure of perceived NPOs’ transparency. The third study offers—thanks to a systematic literature review—an integrative framework of antecedents and outcomes of NPOs’ transparency. A critical analysis of this framework suggests that some crucial aspects of NPOs’ transparency—i.e., direction of NPO transparency, distinguishing implemented from perceived transparency, the dark side of NPO transparency, and NPO transparency contingency factors—remain critically understudied, despite their relevance. II The fourth study proposes an empirical assessment of some antecedents selected out of the integrative framework developed in Chapter 3. In doing so, the utility of one of this dissertation’s measurement tool is highlighted (i.e., the index of NPOs transparency developed in Chapter 1), along with the necessity to explore further antecedents of NPOs’ transparency. Although the contributions of this thesis are particularly relevant for the nonprofit sector, this dissertation is insightful for any organization. Thus, thanks to its theoretical and practical contributions, the present thesis promotes, on the one hand, the strengthening of organizational transparency at the implementation and perception levels and, on the other hand, the set-up of a transparent informational environment.
[fr] Parmi les différents types d'organisations—à but lucratif, publiques et à but non lucratif, les associations non-lucratives sont particulièrement confrontées à une pression grandissante de faire preuve de transparence. Cependant, les caractéristiques particulières de la transparence des associations ainsi que leur interaction avec la perception des différentes parties prenantes des associations sont encore sujettes à débat. Par conséquent, en s’appuyant sur quatre études, cette thèse vise à examiner comment la transparence peut être appréhendée dans un contexte associatif. Chaque étude construit un cadre théorique et, le cas échéant, présente une évaluation empirique des aspects de la question qui nous occupe. La première étude adopte la perspective de l’association pour proposer une conceptualisation et une opérationnalisation complètes de la mise en oeuvre de la transparence. Cette étude identifie l’accessibilité, l’exhaustivité et l’inférabilité de l’information comme dimensions nécessaires à la pratique de la transparence par les associations. Une évaluation empirique des pratiques de transparence de 432 associations belges confirme la solidité à la fois de cette conceptualisation et opérationnalisation de la transparence des associations. À l’inverse, compte tenu de l’importance des besoins d’information des donateurs pour les associations, la deuxième étude adopte la perspective des donateurs. Elle propose ainsi une conceptualisation et opérationnalisation complètes de la perception de transparence, associant l’accessibilité, l’exhaustivité et l’exactitude perçue de l’information. Un processus complet de développement d’échelle permet la création d’une mesure fiable et valide de la transparence perçue des associations. La troisième étude offre un modèle intégratif des causes et conséquences de la transparence des associations. Une analyse critique de ce modèle suggère que certains aspects cruciaux de la transparence des associations—c'est-à-dire, la direction de la transparence des associations, la distinction entre la transparence IV pratiquée et perçue des associations, le côté obscur de la transparence des associations et les facteurs de contingence de la transparence des associations— restent largement sous-étudiés et ce, malgré leur pertinence. À l’aide de régressions mobilisant l’indice de mise en oeuvre de la transparence des associations, la quatrième étude propose une évaluation empirique de quelques causes sélectionnées parmi les causes du modèle intégratif. Ce faisant, l’utilité d’un des outils de mesure proposés au sein de cette thèse est mise en évidence, ainsi que la nécessité de continuer à explorer les causes de la transparence des associations. Bien que les apports de cette thèse soient particulièrement pertinents pour le secteur associatif, cette thèse permet d’éclairer la réflexion des gestionnaires de tous types d'organisations sur leurs pratiques de transparence, étant donné que les associations représentent un cas emblématique des pratiques éthiques telles que la transparence. Ainsi, grâce ses contributions théoriques et pratiques, le présent ouvrage favorise, d’une part, le renforcement de la transparence organisationnelle au niveau de la mise en oeuvre et des perceptions et, d’autre part, la mise en place d’un environnement informationnel juste et éthique.
Research center :
CES - Centre d'Économie Sociale - ULiège
Disciplines :
Social economics
Author, co-author :
Dethier, Fanny  ;  Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > UER Management : Social Entrepreneurship
Language :
English
Title :
Capturing Transparency in a Nonprofit Setting: What, How, and Why?
Defense date :
23 September 2021
Number of pages :
237
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Doctor in Economics and Management
Promotor :
Defourny, Jacques ;  Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > UER Economie
Delcourt, Cécile  ;  Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > UER Management : Marketing
President :
Mertens de Wilmars, Sybille ;  Université de Liège - ULiège > HEC Recherche > HEC Recherche: Social enterprise and business ethics
Jury member :
Jegers, Marc
Willems, Jurgen
Young, Dennis
Gautier, Axel  ;  Université de Liège - ULiège > HEC Recherche > HEC Recherche: Economic analysis and policy
Available on ORBi :
since 27 September 2021

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