Article (Scientific journals)
COVID-19 : Proposition d’un modèle d’éducation d’urgence
Margat, Aurore; Pétré, Benoît; d'Ivernois, Jean-François et al.
2020In Éducation Thérapeutique du Patient
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
tpe200014crop.pdf
Publisher postprint (35.52 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Covid-19; brief intervention; home identity; patient education; health literacy
Abstract :
[en] The current health crisis reminds us of the importance of communicating prevention messages and ensuring that they are understood by the population. If messages on barrier gestures were designed to be easily understood, the fact remains that the transition from information processing to the implementation of health behaviour represents a real challenge. In order to bring about changes in health behaviour to cope with the epidemic, it is imperative to provide “crisis education”, coupled with an information strategy, particularly to help the most vulnerable and needy. In this context, the Health Education and Practices Laboratory (LEPS UR 3412) of the Sorbonne Paris Nord University has designed a brief educational intervention for people affected by COVID-19. This intervention (30 min to 1 h) is based on three fields of practice: discharge education (ETP-SH), health literacy and identity-housing. The different phases of this intervention are similar to those of the ETP-SH: an educational diagnosis followed by the negotiation of possible applications with the person, a phase of interactive exchanges, the permanent verification of the person’s understanding and the planning of a telephone session scheduled at a distance.
[fr] La crise sanitaire actuelle rappelle tout l’enjeu de la communication des messages de prévention et de leur compréhension par la population. Si les messages sur les gestes barrières ont été conçus pour être facilement compris, il n’en reste pas moins que le passage du traitement de l’information à la mise en œuvre d’un comportement de santé représente un véritable défi. Pour obtenir des changements de comportements de santé face à l’épidémie, il est impératif de proposer une « éducation d’urgence », couplée à une stratégie d’information, en particulier pour aider les personnes les plus vulnérables et démunies. Dans ce contexte, le Laboratoire Éducations et Pratiques de Santé (LEPS UR 3412) de l’Université Sorbonne Paris Nord a conçu une intervention éducative brève pour les personnes concernées par le COVID-19. Cette intervention (30 min à 1 h) s’adosse à trois champs de pratiques : l’éducation thérapeutique de sortie d’hôpital dite ETPSH, la littératie en santé et l’identité-logement. Les différentes phases de cette intervention sont proches de celles de celles de l’ETP-SH : un diagnostic éducatif suivi de la négociation des applications possibles avec la personne, une phase d’échanges interactifs, la vérification permanente de la compréhension par la personne et la planification d’une séance téléphonique planifiée à distance.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Author, co-author :
Margat, Aurore;  LEPS Paris 13
Pétré, Benoît  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la santé publique > Education thérap. du patient au serv. des soins int.
d'Ivernois, Jean-François;  LEPS Paris 13
Lombrail, Pierre;  LEPS Paris 13
Cailhol, Johann;  LEPS Paris 13
Gagnayre, Rémi;  LEPS Paris 13
Language :
French
Title :
COVID-19 : Proposition d’un modèle d’éducation d’urgence
Publication date :
June 2020
Journal title :
Éducation Thérapeutique du Patient
ISSN :
2100-0808
eISSN :
2100-0816
Publisher :
EDP Sciences, France
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 17 September 2021

Statistics


Number of views
48 (3 by ULiège)
Number of downloads
2 (2 by ULiège)

Scopus citations®
 
4
Scopus citations®
without self-citations
3
OpenCitations
 
3

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi