ABBE, M.B. 2010. Recent research on the painting and gilding of Roman marble statuary at Aphrodisias, in V. Brinkmann (ed.) Circumlitio: the polchromy of antique and mediaeval sculpture: 277-89. Munich: Hirmer.
BARATTE, F. & N. CHAISEMARTIN (ed.). 2015. Roman sculpture in North Africa, in E.A. Friedland, M. Grunow Sobocinski & E.K. Gazda (ed.) The Oxford handbook of Roman sculpture: 504-21. Oxford: Oxford University Press.
BRADLEY, M. 2009. The importance of color on ancient marble sculpture. Art History 32: 427-57. http: //dx.doi.org/10.1111/j.1467-8365.2009.00666.x
BRECOULAKI, H. 2006. La peinture funéraire de Macédoine. Emplois et fonctions de la couleur, IVe-IIes. av. J. C. Paris: De Boccard.
BRINKMANN, V., M. HOLLEIN & O. PRIMAVESI (ed.). 2010. Circumlitio: the polychromy of antique and mediaeval sculpture. Munich: Hirmer.
BUISSON, N., D. BURLOT, H. ERISTOV, M. EVENO & N. SARKIS. 2014. The Tomb of the Three Brothers in Palmyra: the use of mimetite, a rare yellow pigment, in a rich decoration. Archaeometry 57: 1025-44.
CASEAU, B. 2014. La sort de la statuaire à la fin de l'Antiquité. Techné 40: 107-13.
CHAISEMARTIN, N. (ed.) 1987. Les sculptures romaines de Sousse et des sites environnants. Rome: L'École française de Rome.
COURTOIS, L. & B. VELDE. 1981. Analyses de terres cuites et de céramiques à la microsonde, in P. Aupert & A. Hermary, Rapport sur les travaux de l'École française d'Athènes à Amathonte en 1980. Bulletin de Correspondance Hellénistique 105: 1032-34.
FERMO, P., M. ANDREAOLI, A. PIAZZALUNGA & M. DEVOS. 2013. A multi analytical approach for the study of the pigments used in wall paintings from a building complex on the Caelian Hill (Rome). Applied Physics A 113: 1109-19. http://dx.doi.org/10.1007/s00339-013-7754-8
FRAZIER, F. & C. FROIDEFOND (ed.). 1990. Plutarque. œuvres morales (Tome V, 1ère partie): 20-22. Paris: Les Belles Lettres.
GAUCKLER, P. 1897. Catalogue du musée Alaoui. Paris: Ernest Leroux.
GROS, P. (ed.) 2015. Vitruve. De l'architecture. Paris: Les Belles Lettres.
JOCKEY, P. (ed.). 2011. Les arts de la couleur en Grèce ancienne... et ailleurs (Actes du Colloque international organisé à l'École française d'Athènes, 23-25 avril 2009) (Bulletin de Correspondance Hellénique supplément n° 135). Athènes: École française d'Athènes.
- 2013. Le mythe de la Grèce blanche. Histoire d'un rêve occidental. Paris: Belin.
JOCKEY, P. & B. BOURGEOIS. 2005. Les dorures des marbres grecs: nouvelle enquête sur la sculpture hellénistique de Délos. Journal des Savants 2: 253-316.
KAKOULLI, I. 2002. Late Classical and Hellenistic painting techniques and materials: review of technical literature. Reviews in Conservation 3: 56-67.
- 2009. Egyptian blue in Greek painting between 2500 and 50 BC, in I. Freestone, Th. Rehren & A. Shortland (ed.) From mine to microscope: advances in study of ancient technology: 101-12. Oxford: Oxbow.
LIVERANI, P. 2004. I colori del bianco. Policromia nella scultura antica. Roma: De Luca.
- 2014. Per una storia del colore. La scultura policroma romana, un bilancio e qualche prospettiva, in P. Liverani & U. Santamaria (ed.) Diversamente bianco. La policromia della scultura romana: 9-32. Roma: Quasar.
LIVERANI, P. & U. SANTAMARIA (ed.). 2014. Diversamente bianco. La policromia della scultura romana. Roma: Quasar.
MASTROTHEODOROS, G., K.G. BELTSIOS & N. ZACHARIAS. 2010. Assessment of the production of antiquity pigments through experimental treatment of ochres and other iron based precursors. Mediterranean Archaeology and Archaeometry 10: 37-59.
MENDEL, G. 1909. Catalogue des monuments grecs, romains et byzantins du Musée Impérial Ottoman de Brousse. Bulletin de Correspondance Hellénique 33: 315-17. http://dx.doi.org/10.3406/bch.1909.3216
MERLIN, A., R. LANTIER & M. AL ALAWI. 1922. Catalogue du musée Alaoui, 2e supplément. Paris: Ernest Leroux.
øSTERGAARD, J.S. 2008. Emerging colors: Roman sculptural polychromy revived, in R. Panzanelli, E.D. Schmidt & K. Lapatin (ed.) The color of life, the polychromy of sculpture, from antiquity to the present: 40-62. Los Angeles (CA): J. Paul Getty Museum and the Getty Research Institute.
OZANAM, A.M. & J. BOMPAIRE (ed.). 2008. Lucien. Portraits de philosophes. Paris: Les Belles Lettres.
PIOVESAN, R., L. MARITAN & J. NEGUER. 2014. Characterising the unique polychrome sinopia under the Lod Mosaic, Israel: pigments and painting technique. Journal of Archaeological Science 46: 68-74. http://dx.doi.org/10.1016/j.jas.2014.02.032
PRIMAVESI, O. 2010. Artemis, her shrine, and her smile: Winckelmann's discovery of ancient Greek polychromy, in V. Brinkmann, M. Hollein & O. Primavesi (ed.) Circumlitio: the polychromy of antique and mediaeval sculpture: 24-77. Munich: Hirmer.
QUONIAM, P. 1948. Sculptures trouvées à Oudna (Tunisie). Mélanges d'archéologie et d'histoire 60: 35-54.
ROSING, M.T. & J.S. øSTERGAARD. 2009. Preliminary results from geochemical analysis of pigments on ancient Greek & Roman marble sculptures, in Tracking colour: the polychromy of Greek and Roman sculpture in the Ny Carlsberg Glyptotek, preliminary report 1: 41-47. Copenhagen: Ny Carlsberg Glyptotek.
ROUVERET, A. & P. WALTER. 1998. Les stèles alexandrines du Musée du Louvre: apport des analyses techniques à l'histoire de la couleur dans les peintures hellénistiques. Revue Archéologique 1: 216-20.
- 2004. Peintures grecques antiques: la collection hellénistique du musée du Louvres. Paris: Fayard-Louvre.
- 2007. Couleurs et matières dans les peintures hellénistiques du musée du Louvre, in S. Descamps-Lequime (ed.) Peinture et couleur dans le monde grec antique: 121-31. Paris: Musée du Louvre.
ROUVERET, A., S. DUBEL & V. NAAS (ed.). 2006. Couleur et matières dans l'Antiquité. Textes, techniques et pratiques. Paris: Rue d'Ulm.
SARGENT, M.L. & R. HOBERG THERKILDSEN. 2010. Research on ancient sculptural polychromy with focus on a 2nd-century C.E. marble Amazon, in Tracking colour: the polychromy of Greek and Roman sculpture in the Ny Carlsberg Glyptotek, preliminary report 2: 27-49. Copenhagen: Ny Carlsberg Glyptotek.
SCHMITT, S. (ed.). 2013. Pline l'Ancien. Histoire Naturelle. Paris: Gallimard.
SOLÉ, V.A., M. COTTE, E. PAPILLON, J. SUSINI & P. WALTER. 2007. A multiplatform code for the analysis of energy-dispersive X-ray fluorescence spectra. Spectrochimica Acta Part B: Atomic Spectroscopy 62: 63-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.sab.2006.12.002
SPADAVECCHIA, J., M. ALBERIC, E. APCHAIN, E. FONTAN & I. REICHE. 2014. One-step synthesis of collagen hybrid gold nanoparticles and formation on Egyptian-like gold-plated archaeological ivory. Angewandte Chemie 126: 8503-506. http://dx.doi.org/10.1002/ange.201403567
TISSOT, I., L.G. TROALEN, M. MANSO, M. PONTING, M. RADTKE, U. REINHOLZE, M.A. BARREIRO, I. SHAW, M.L. CARVALHO & M.F. GUERRA. 2015. A multi-analytical approach to gold in Ancient Egypt: studies on provenance and corrosion. Spectrochimica Acta B 108: 75-82.
TREU, G. 1889. Bemalter Marmokopf im British Museum. Jahrbuch des Kaiserlich Deutschen Archäologischen Instituts 4: 18-24.
VERRI, G., T. OPPER & T. DEVIESE. 2010. The 'Treu Head': a case study in Roman sculptural polychromy. The British Museum Research Bulletin 4: 39-54.