Article (Scientific journals)
Évaluation de l'impact d'une présentation vidéo sur la perception des rôles du pharmacien et impacts de ses interventions chez des étudiants en pharmacie
André, Sébastien; Philippe, Geneviève; Bussières, Jean-François
2020In Pharmacien Hospitalier et Clinicien, 55, p. 107-116
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Andre_2020.pdf
Publisher postprint (279.02 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Abstract :
[en] Objective > To assessthe impact of a punctual video intervention dealing with the literature about the pharmacist's roles and the impacts of his interventions, on final-year students in the pharmaceutical sciences. Methodology > Pre-post type descriptive cross-sectional study of students in their final year of pharmaceutical sciences, using two surveys before and after viewing a video dealing with this topic. The presentation of the literature on the roles of pharmacists and the impacts of their interventions was carried out through an international platform listing it (Impactpharmacie.org). Results > Forty-three out of 60 students in the cohort responded fully to both surveys. Video viewing induced significant changes in student response for nine of the fifteen assertions about the perception of definite or potential pharmacist roles, for three of the six statements about the perception of data from the pharmacist's role impacts of its interventions and for the three statements relating to the use of data from this same literature. Conclusion > This pre-post study demonstrates a significant impact of presenting a video about the roles and the impact of pharmaceutical activities on students' perceptions. The video has changed the perception of the usefulness of the literature on the roles of the pharmacist and the impacts of his interventions.
[fr] Objectif Mesurer l'impact d'une intervention vidéo ponctuelle traitant de la littérature sur les rôles du pharmacien et les impacts de ses interventions, auprès d'étudiants de dernière année en sciences pharmaceutiques. Méthode > Étude descriptive transversale de type pré-post auprès d'étudiants en dernière année en sciences pharmaceutiques, à l'aide de deux questionnaires préalable et postérieur au visionnement d'une vidéo traitant de ce sujet. La présentation de la littérature sur les rôles du pharmacien et les impacts de ses interventions a été réalisée au travers d'une plate-forme internationale la recensant (Impactpharmacie.org). Résultats > Quarante-trois étudiants sur les 60 de la cohorte ont répondu entièrement aux deux questionnaires. Le visionnement de la vidéo a induit des modifications significatives dans la réponse des étudiants pour neuf des quinze affirmations relatives à la perception de rôles avérés ou potentiels du pharmacien, pour trois des six affirmations relatives à la perception des données issues de la littérature relative aux rôles du pharmacien et impacts de ses interventions et pour les trois affirmations relatives à l'utilisation des données issues de cette même littérature. Conclusion > Cette étude pré-post démontre un impact significatif de la présentation d'une vidéo mettant en valeur la littérature relative aux rôles et retombées du pharmacien sur les perceptions des étudiants. La vidéo a changé la perception de l'utilité de la littérature sur les rôles du pharmacien et les impacts de ses interventions.
Disciplines :
Pharmacy, pharmacology & toxicology
Author, co-author :
André, Sébastien;  Université de Liège - ULiège > Sciences pharmaceutiques > Master bloc 2
Philippe, Geneviève  ;  Université de Liège - ULiège > Service administratif de la Faculté (Médecine)
Bussières, Jean-François;  Université de Montréal - UdeM > Faculté de Pharmacie
Language :
French
Title :
Évaluation de l'impact d'une présentation vidéo sur la perception des rôles du pharmacien et impacts de ses interventions chez des étudiants en pharmacie
Alternative titles :
[en] Evaluation of the impact of a video presentation on the perception of the pharmacist's roles and the impact of his interventions on pharmacy student
Publication date :
2020
Journal title :
Pharmacien Hospitalier et Clinicien
ISSN :
2211-1042
eISSN :
2211-1050
Publisher :
Elsevier
Volume :
55
Pages :
107-116
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 14 November 2020

Statistics


Number of views
71 (6 by ULiège)
Number of downloads
2 (2 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi