Abstract :
[en] Objective > To assessthe impact of a punctual video intervention dealing with the literature about
the pharmacist's roles and the impacts of his interventions, on final-year students in the
pharmaceutical sciences.
Methodology > Pre-post type descriptive cross-sectional study of students in their final year of
pharmaceutical sciences, using two surveys before and after viewing a video dealing with this
topic. The presentation of the literature on the roles of pharmacists and the impacts of their
interventions was carried out through an international platform listing it (Impactpharmacie.org).
Results > Forty-three out of 60 students in the cohort responded fully to both surveys. Video
viewing induced significant changes in student response for nine of the fifteen assertions about
the perception of definite or potential pharmacist roles, for three of the six statements about the
perception of data from the pharmacist's role impacts of its interventions and for the three
statements relating to the use of data from this same literature.
Conclusion > This pre-post study demonstrates a significant impact of presenting a video about
the roles and the impact of pharmaceutical activities on students' perceptions. The video has
changed the perception of the usefulness of the literature on the roles of the pharmacist and the
impacts of his interventions.
[fr] Objectif Mesurer l'impact d'une intervention vidéo ponctuelle traitant de la littérature sur les rôles
du pharmacien et les impacts de ses interventions, auprès d'étudiants de dernière année en
sciences pharmaceutiques.
Méthode > Étude descriptive transversale de type pré-post auprès d'étudiants en dernière année
en sciences pharmaceutiques, à l'aide de deux questionnaires préalable et postérieur au visionnement d'une vidéo traitant de ce sujet. La présentation de la littérature sur les rôles du
pharmacien et les impacts de ses interventions a été réalisée au travers d'une plate-forme
internationale la recensant (Impactpharmacie.org).
Résultats > Quarante-trois étudiants sur les 60 de la cohorte ont répondu entièrement aux deux
questionnaires. Le visionnement de la vidéo a induit des modifications significatives dans la
réponse des étudiants pour neuf des quinze affirmations relatives à la perception de rôles avérés
ou potentiels du pharmacien, pour trois des six affirmations relatives à la perception des données
issues de la littérature relative aux rôles du pharmacien et impacts de ses interventions et pour les
trois affirmations relatives à l'utilisation des données issues de cette même littérature.
Conclusion > Cette étude pré-post démontre un impact significatif de la présentation d'une vidéo
mettant en valeur la littérature relative aux rôles et retombées du pharmacien sur les perceptions
des étudiants. La vidéo a changé la perception de l'utilité de la littérature sur les rôles du
pharmacien et les impacts de ses interventions.
Scopus citations®
without self-citations
0