Paper published in a journal (Scientific congresses and symposiums)
Les forces dans l’image et les gestualités émotionnelles
Dondero, Maria Giulia
2020In SHS Web of Conferences, 81, p. 1-14
Peer reviewed
 

Files


Full Text
2020 Dondero shsconf_icodoc2019_03005.pdf
Publisher postprint (477.64 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
émotion, peinture, sémiotique visuelle, forme, force; Roland Barthes, René Thom, geste; analyse computationnelle d'images; Emotion, Painting, Visual Semiotics, Form, Force; Roland Barthes, René Thom, gesture; Computational Analysis of Images
Abstract :
[fr] Cet article aborde les relations entre le langage visuel et les émotions. Cette exploration se compose de deux volets : le premier est consacré aux forces textualisées dans l’image, le second aux gestualités émotionnelles, à savoir aux pratiques énonciatives du corps qui accompagnent l’interprétation et l’appréciation des images. La première partie discute la contribution de René Thom à la réflexion sur les émotions de la contemplation esthétique face au déploiement des forces dans les tableaux ; tandis que la deuxième partie met en contraste l’analyse manuelle et l’analyse computationnelle au regard des gestes de l’analyste et de l’observateur. L’analyse manuelle est illustrée à travers la pratique d’enseignement de Roland Barthes au Collège de France, l’analyse computationnelle est en revanche prise en examen à partir des expériences de Lev Manovich et des Cultural Analytics.
[en] This article focuses on the relationship between visual language and emotions. The paper consists of two parts: the first is devoted to the forces inside the image, the second to emotional gestures, that is to say, to the enunciative practices of the body that accompany the interpretation and appreciation of images. The first part discusses René Thom’s contribution to the reflections on the emotions of aesthetic contemplation in light of the deployment of forces in the paintings; while the second part contrasts manual and computational analysis with regard to the gestures of the analyst and the observer. Manual analysis is illustrated through the teaching practice of Roland Barthes at the Collège de France, while computational analysis is explored through the experiments of Lev Manovich and Cultural Analytics.
Research center :
Traverses - ULiège
Disciplines :
Languages & linguistics
Art & art history
Author, co-author :
Dondero, Maria Giulia  ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
French
Title :
Les forces dans l’image et les gestualités émotionnelles
Alternative titles :
[en] Visual Forces in Images and Emotional Gestures in the Face of Images
Publication date :
12 November 2020
Event name :
ICODOC 2019 : Émotion, empathie, affectivité. Les sujets et leur subjectivité à travers les pratiques langagières et éducatives
Event organizer :
Luisa Acosta Córdoba, Vanessa Piccoli et Julien Thiburce
Event place :
Lyon, France
Event date :
du 7 octobre au 9 octobre 2019
By request :
Yes
Audience :
International
Journal title :
SHS Web of Conferences
eISSN :
2261-2424
Publisher :
EDP Sciences, France
Special issue title :
ICODOC 2019 : Émotion, empathie, affectivité. Les sujets et leur subjectivité à travers les pratiques langagières et éducatives
Volume :
81
Pages :
1-14
Peer reviewed :
Peer reviewed
Funders :
ENSL - Ecole Normale Supérieure de Lyon [FR]
Available on ORBi :
since 12 November 2020

Statistics


Number of views
104 (9 by ULiège)
Number of downloads
95 (6 by ULiège)

OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi