Keywords :
image, expression plane, purport, substance, form, inscription; mage, plan de l’expression, matière, substance, forme, inscription
Abstract :
[en] In this article we plan to revisit the notion of substance of the plane of expression, as found in semiotic studies of the image, and how this notion relates to the concepts of purport and form. The article is divided into three parts: The first section gives a brief history of the various ways substance has been addressed in (or excluded from) image analyses based on Greimassian semiotics and Groupe μ rhetoric. Drawing upon Jacques Fontanille’s semiotics of practices and Jean- François Bordron’s theory of iconicity, the second section concerns proposals that attempt to address the “moment” of giving substance in autographic works of art – and also in writing –, through notions of support, application, and the gestural act of inscription. The third section tests these methodological tools on chemical photography and on digital image-making in order to propose a new, specifically semiotic approach to studying the media characteristics of images.
[fr] Notre article vise à revenir sur la notion de substance du plan de l’expression dans le cadre des études sémiotiques sur l’image, en rapport aux notions de matière et de forme. Cet article s’articule autour de trois volets: le premier est consacré à un rapide historique des différentes manières d’aborder (ou d’exclure) la substance dans les analyses d’images au sein de la sémiotique greimassienne et de la rhétorique du Groupe μ. À la lumière de la sémiotique des pratiques de Jacques Fontanille et de la théorie de l’iconicité de Jean-François Bordron, le deuxième volet porte sur des propositions ayant pour but de rendre compte du « moment » de la substance dans l’analyse d’œuvres d’art auto- graphiques – mais aussi dans les écritures – , via les notions de support, apport et geste d’inscription. Le troisième volet teste ces instruments méthodologiques sur la photographie chimique et sur l’image numérique afin de proposer une nouvelle manière spécifiquement sémiotique d’étudier les caractéristiques médiatiques des images.
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