Article (Scientific journals)
Le plan de l’expression des images: Quelques réflexions sur support et apport
Dondero, Maria Giulia
2020In Semiotica, 234
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
[2020 Dondero - Semiotica] Le plan de l’expression des images_ Quelques réflexions sur support et apport.pdf
Publisher postprint (548.06 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
image, expression plane, purport, substance, form, inscription; mage, plan de l’expression, matière, substance, forme, inscription
Abstract :
[en] In this article we plan to revisit the notion of substance of the plane of expression, as found in semiotic studies of the image, and how this notion relates to the concepts of purport and form. The article is divided into three parts: The first section gives a brief history of the various ways substance has been addressed in (or excluded from) image analyses based on Greimassian semiotics and Groupe μ rhetoric. Drawing upon Jacques Fontanille’s semiotics of practices and Jean- François Bordron’s theory of iconicity, the second section concerns proposals that attempt to address the “moment” of giving substance in autographic works of art – and also in writing –, through notions of support, application, and the gestural act of inscription. The third section tests these methodological tools on chemical photography and on digital image-making in order to propose a new, specifically semiotic approach to studying the media characteristics of images.
[fr] Notre article vise à revenir sur la notion de substance du plan de l’expression dans le cadre des études sémiotiques sur l’image, en rapport aux notions de matière et de forme. Cet article s’articule autour de trois volets: le premier est consacré à un rapide historique des différentes manières d’aborder (ou d’exclure) la substance dans les analyses d’images au sein de la sémiotique greimassienne et de la rhétorique du Groupe μ. À la lumière de la sémiotique des pratiques de Jacques Fontanille et de la théorie de l’iconicité de Jean-François Bordron, le deuxième volet porte sur des propositions ayant pour but de rendre compte du « moment » de la substance dans l’analyse d’œuvres d’art auto- graphiques – mais aussi dans les écritures – , via les notions de support, apport et geste d’inscription. Le troisième volet teste ces instruments méthodologiques sur la photographie chimique et sur l’image numérique afin de proposer une nouvelle manière spécifiquement sémiotique d’étudier les caractéristiques médiatiques des images.
Research center :
Traverses - ULiège
Disciplines :
Languages & linguistics
Art & art history
Author, co-author :
Dondero, Maria Giulia  ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
French
Title :
Le plan de l’expression des images: Quelques réflexions sur support et apport
Alternative titles :
[en] The plane of expression of images: Some reflections on substrate and application
Publication date :
13 July 2020
Journal title :
Semiotica
ISSN :
0037-1998
eISSN :
1613-3692
Publisher :
De Gruyter Mouton, Germany
Volume :
234
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 15 July 2020

Statistics


Number of views
105 (7 by ULiège)
Number of downloads
13 (3 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi