Article (Périodiques scientifiques)
How stories generate consumer engagement: An exploratory study
Dessart, Laurence; Pitardi, Valentina
2019In Journal of Business Research, 104, p. 183-195
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Post-Print Version_ Dessart Pitardi_ JBR 2019.pdf
Postprint Auteur (688.48 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBi sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Consumer engagement; Storytelling; Brand content; Social media
Résumé :
[en] Understanding how branded storytelling content impacts consumer engagement (CE) is needed to advance research in this topical field and better calibrate story elements. This paper aims to understand the interplay between branded storytelling content and CE, considering the different features of stories and the multidimensional nature of engagement. It takes a netnographic approach to a collection of consumer responses − close to 1000 rich comments offered in four languages − to digital videos posted on YouTube by the brand Dove. Findings reveal that story plot, characters, and verisimilitude trigger consumer engagement by activating cognitive, emotional, and behavioral responses in a certain sequence and with variable intensities and valences. The results, as well, show the important interactive aspect of story-based engagement. The paper contributes to CE research by offering a framework linking branded storytelling with CE, which is applicable by managers to design effective storytelling content.
Disciplines :
Marketing
Auteur, co-auteur :
Dessart, Laurence  ;  Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > Marketing et intelligence stratégique
Pitardi, Valentina;  Portsmouth University > Marketing
Langue du document :
Anglais
Titre :
How stories generate consumer engagement: An exploratory study
Date de publication/diffusion :
novembre 2019
Titre du périodique :
Journal of Business Research
ISSN :
0148-2963
eISSN :
1873-7978
Maison d'édition :
Elsevier, New York, Etats-Unis - New York
Volume/Tome :
104
Pagination :
183-195
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBi :
depuis le 16 octobre 2019

Statistiques


Nombre de vues
478 (dont 27 ULiège)
Nombre de téléchargements
4223 (dont 29 ULiège)

citations Scopus®
 
132
citations Scopus®
sans auto-citations
130
OpenCitations
 
48
citations OpenAlex
 
153

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi