Scientific conference in universities or research centers (Scientific conferences in universities or research centers)
Le Projet Jonathan: agir ensemble dans le non vouloir
Servais, Véronique
2018
 

Files


Full Text
EHESS - Jonathan - V Servais.pdf
Author preprint (193.05 kB)
Ce texte est le texte d'une conférence orale. Il est la trace d'une réflexion en cours, et non achevée.
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
autisme; Deligny; non-vouloir; unwilling; autism
Abstract :
[fr] L’exposé reviendra sur un travail clinique réalisé par une équipe, dont l’auteur, en emmenant un enfant atteint d’autisme, Jonathan, rencontrer quotidiennement des dauphins captifs à Cadaqués, en Espagne, durant trois étés consécutifs. L’une des questions qui sera abordée est la suivante : comment créer un espace où le malentendu est toléré, où on peut exister à côté de (et avec) Jonathan, en dehors du langage, et rester dans l’agir sans imposer le sens, sans enfermer l’autre dans notre langage ? Comment faire cause commune quand on ne se comprend pas ? Pour ceux qui entouraient Jonathan, le défi quotidien était de renoncer à toute interprétation hâtive de ses actes « aberrants » et « insensés », de lutter contre une mise en signification brutale et pathologisante, afin de le laisser prendre sa place et nous guider, ce qui supposait aussi d’accepter de se laisser transformer par lui. La maman de Jonathan, partie prenante dans ce projet, nous incitait à questionner nos évidences. Par ses réinterprétations permanentes des comportements de Jonathan, elle nous a amenés à transformer les saillances perceptuelles de l’environnement. Tout cela était probablement nécessaire pour, comme disait Deligny, donner à Jonathan « l’impression qu’il y peut quelque chose, dans ce qui se passe ».
[en] The presentation will focus on a clinical work done by a team, including the author, taking a child with autism, Jonathan, meet captive dolphins daily in Cadaqués, Spain, for three consecutive summers. One of the questions that will be addressed is how to create a space where the misunderstanding is tolerated, where one can exist alongside (and with) Jonathan, outside the language, and stay in the act without imposing the sense without locking up the other in our language? How to make common cause when one does not understand himself? For those around Jonathan, the daily challenge was to give up any hasty interpretation of his "aberrant" and "foolish" acts, to fight against a brutal and pathologizing meaning-setting, to let him take his place and guide us. which also supposed to accept to be transformed by him. Jonathan's mom, a stakeholder in this project, encouraged us to question our evidence. Through her permanent reinterpretations of Jonathan's behaviors, she has led us to transform the perceptual salience of the environment. All this was probably necessary for, as Deligny said, to give Jonathan "the impression that there can be something in what is happening".
Disciplines :
Anthropology
Author, co-author :
Servais, Véronique  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences sociales > Anthropologie de la communication
Language :
French
Title :
Le Projet Jonathan: agir ensemble dans le non vouloir
Alternative titles :
[en] The Jonathan Project : acting together in the unwilling
Publication date :
29 November 2018
Event name :
Séminaire de l'EHESS "Psychiatrie et santé mentale. Histoire, sociologie, philosophie"
Event organizer :
Alain Ehrenberg, Nicolas Marquis, Julie Mazzaleigue-Labaste et Nicolas Henckes
Event place :
Paris, France
Event date :
29 novembre 2018
Available on ORBi :
since 01 July 2019

Statistics


Number of views
88 (7 by ULiège)
Number of downloads
62 (6 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi