Article (Scientific journals)
Comment un diagnostic territorial partagé à partir du paysage peut-il contribuer à développer une intelligence commune du territoire ?
Partoune, Christine
2018In Projets de Paysage, 18
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Diagnostic_territorial_Partoune.pdf
Publisher postprint (2.03 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
diagnostic territorial; paysage; éducation permanente
Abstract :
[fr] L'article propose une analyse réflexive sur un dispositif de formation dédié à l'animation d'un diagnostic partagé du territoire au départ du paysage, proposé par l'Institut d'Éco-Pédagogie, association située à Liège sans but lucratif spécialisée en éducation relative à l'environnement reconnue en éducation permanente. Le cadre de référence dont les formateurs s'inspirent repose sur les fondements de l'éducation relative à l'environnement et sur les enjeux d'une éducation relative au paysage, ainsi que sur le concept d'intelligence commune du territoire. Le modèle de formation qui se dégage de l'analyse du dispositif est constitué de trois étapes clés : une phase d'immersion visant la mise en relation des personnes avec elles-mêmes, avec les autres et avec leur milieu de vie ; une phase d'éveil et de prise de conscience de soi au monde ; une phase de diagnostic du territoire intégrant une approche systémique et complexe du milieu de vie, ainsi que l'émancipation socioculturelle des participants.
[en] The article offers a reflexive analysis of a training process dedicated to a shared diagnosis of a territory based on the landscape, proposed by the Institut d'Eco-Pédagogie, a non-profit association situated in Liège specialised in environmental education and acknowledged in the field of continuous training. The frame of reference for the teachers is environmental education and education to the landscape, as well as the concept of a common intelligence of a territory. The training model resulting from this process comprises three key stages: an immersion phase for participants to relate to themselves, other participants and their living environment; a phase for developing awareness of self in relation to the world; and a phase for making an appraisal of the territory integrating a complex systemic approach of the living environment and a socio-cultural empowerment of the citizen. The strong and weak points of these methods are then discussed.
Research center :
Institut d'Eco-pédagogie, Liège, Belgique
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Institut d'Eco-pédagogie, asbl, Liège, Belgique
Language :
French
Title :
Comment un diagnostic territorial partagé à partir du paysage peut-il contribuer à développer une intelligence commune du territoire ?
Alternative titles :
[en] How can a Shared Territorial Diagnosis based on the Landscape contribute to developing a Common Intelligence of a Territory?
Publication date :
11 July 2018
Journal title :
Projets de Paysage
eISSN :
1969-6124
Publisher :
Ecole Nationale Supérieure du Paysage de Versailles, Versailles, France
Special issue title :
Paysage et didactique
Volume :
18
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 20 June 2019

Statistics


Number of views
85 (8 by ULiège)
Number of downloads
255 (8 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi