Article (Scientific journals)
Rénover et intégrer l'agrégation de l'enseignement secondaire dans l'ensemble de la formation des maîtres
de Landsheere, Gilbert
1971In Tijdschrift voor Opvoedkunde, speciaal nummer (17), p. 52-62
 

Files


Full Text
Agregation.pdf
Publisher postprint (667.51 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
formation des enseignants; institutions scolaires; formation pégagogique; psychologie; matières à enseigner; culture générale; formation du licencié
Abstract :
[nl] De problemen van de opleiding van leerkrachten voor het Secundair Onderwijs kan men slechts juist omschrijven en oplossen, door ze te plaatsen in het kader van de opleiding van ,t!le leerkrachten. Immers de driedeling onderwijzer, regent, licentiaat (geaggregeerde) kunnen we nu niet meer aanvaarden, omdat deze verwijst naar een structurering van het onderwijs, die in de 19de eeuw opgebouwd werd en die duidelijk parallel loopt met de sociale geleding van die tijd. Voor het lagere onderwijs, bestemd voor de lagere '-;olksklasse, werden ondeiwijzers opgeleid; voor 'l'école moyenne', die geen doorstroming gaf naar de hogere cyclus en die bestemd was voor de handelaars en de kleine bedienden, werden de regenten opgeleid , voor het atheneun1 o.f het college, bestemd voor de hogere klasse en voorbereidend op de universiteit, werden de geagg1egeerden (licentiaten) gevormd. Kan deze structurering vanuit psychopedagogische argumenten nu nog verdedigd worden ' De psychologie, in haar verschillende deelaspecten, biedt op dit ogenblik gegevens en inzichten die door elke leerk1acht, van kleuterleidster tot licentiaat, moeten verwerkt worden Hetzelfde kan opge1nerkt worden over de centrale didactische problemen. T.a.v. de leerstof moet opge1nerkt worden, dat elke leerkracht op een kwalitatief hoogstaand niveau moet ingeleid worden in de materie die hij moet onderwijzen ; dit geldt bijv. ook voor de onderwijzer. Tenslotte kan men stellen dat t.a.v. de persoonlijke kwaliteiten van de diverse leerkrachten, geen onderscheid kan aanvaard worden. Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat het onderscheid, dat in ons land inzake leerkrachtenopleiding gehandhaafd wordt, geen zin meer heeft. M.a.w. een gemeenschappelîjke psychopedagogische basisopleiding dringt zich op. Om uit de impasse van de huidige aggregaatsopleiding los te komen, ZiJn er twee n1ogehjkheden Ofwel voegt men een vijfde 'psychopedagogisch' jaar toe aan de huidige licentiaatsopleiding, ofwel streeft men een fundamentele reorganisatie van de kandidaturen en licenties na, in functie van een professionele finaliteit. Het eerste voorstel heeft belangrijke financiële repercussie voor de student en zijn familie en voo1 de Staat. Het tweede voo.rstel impliceert zo'n grondige hervorming, dat die in enkele jaren met te realiseren is. Vanuit pragn1atisch standpunt lijkt het eerste voorstel het meest aantrekkelijk. Een vijfde ·jaar is slechts een minimum; men kan dit voorstel slechts aanhouden, wanneer daaraan een verplichte continue psychopedagogische scholing gekoppeld wordt, gedurende de eerste vijf prakti;kjaren. Deze psychopedagogische opleiding tijdens de universitaire studies zou moeten verzorgd worden door de Pedagogische Instituten aan de universiteiten. Om tot een meer integrale opleiding van leerkrachten aan de universiteit te komen, kan , men vertrekken van de volgende vaststelling : het grootste deel van de studenten van de Faculteit Wijsbegeerte en Letteren en van de Faculteit Wetenschappen, beginnen hun studies met het oog op een 'loopbaan' in het onderwijs, Niemand twijfelt aan de professionele gerichtheid in de Faculteit Geneeskunde en de Faculteit Toegepaste Wetenschappen. Waarom dit wel doen wanneer het over het 'beroep' van leraar gaat ? Men zou kunnen overgaan tot organisatie van een lerarenopleiding die zich uitstrekt over een gehele universitaire opleiding, waarin de verschillende disciplines vertegenwoordgd zijn. Kwalitatief hoogstaande cursussen en mogelijkheden van opties ti.jdens de licenties, zouden de weg naar de derde cyclus (research - doctoraat) voldoende open houden. Terugkerend naar het probleem van de integratie van alle opleidingen van leerkrachten, komen we tot volgend schema. Alle leerkrachten worden gevormd aan de universiteit. Ze volgen allen een aantal algemene vakken en een gelijke psychopedagogische basisvorming. In functie van hun oriëntering naar het kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, volgen ze gespecialiseerde cursussen. De budgettaire repeicussies van dit voorstel moet men niet overschatten (verhoging van maximaal 20 o/o), terwijl de huidige normaalscholen in deze universitaire opleiding ingeschakeld worden of taken van begeleiding van de praktijktraining kunnen toegewezen krijgen.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
de Landsheere, Gilbert ;  Université de Liège - ULiège
Language :
English
Title :
Rénover et intégrer l'agrégation de l'enseignement secondaire dans l'ensemble de la formation des maîtres
Alternative titles :
[nl] VERNIEUWING EN INTEGRATIE VAN DE AGGREGAATSOPLETDTNG IK HET GEHEEL VAN DE LERARENOPLEIDING
Publication date :
1971
Journal title :
Tijdschrift voor Opvoedkunde
ISSN :
0040-7577
Volume :
speciaal nummer
Issue :
17
Pages :
52-62
Available on ORBi :
since 07 February 2017

Statistics


Number of views
40 (0 by ULiège)
Number of downloads
20 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi