[fr] La création d’un souvenir épisodique requiert un encodage des différents éléments composant l’événement cible, ainsi que des associations entre ces éléments individuels afin de former un souvenir global et complexe. Cette capacité à lier les éléments entre eux diminue dans le vieillissement normal engendrant un déclin en mémoire épisodique qualifié « d’associatif ». Des études suggèrent que ce déclin peut être atténué lorsque les associations à mémoriser préexistent en mémoire sémantique. Cette revue a pour but de synthétiser les travaux ayant examiné l’influence des connaissances préexistantes en mémoire associative dans le vieillissement normal. À travers une analyse des procédures utilisées dans les études passées, nous suggérons que le paradigme expérimental employé est le principal facteur qui détermine si les participants âgés peuvent utiliser efficacement leurs connaissances préexistantes pour reconnaître des associations. Plus précisément, la manière dont les paires de stimuli sont recombinées entre l’encodage et la récupération semble avoir une forte influence sur les résultats obtenus. Par ailleurs, nous suggérons un rôle du type de relation sémantique impliquée dans la tâche. La nature de la relation sémantique influencerait en effet la mise en place des processus de reconnaissance épisodiques qui évoluent différemment avec l’avancée en âge. [en] The formation of a global and complex episodic memory requires memory for single units of information of the target event but also binding these elements together. This binding capacity diminishes in healthy aging leading to a so-called associative memory deficit. Interestingly, when support is provided during encoding thanks to semantic prior-knowledge (e.g., semantically related word pairs), this associative deficit can be alleviated. The aim of the present review is to summarize the current literature about the influence of prior-knowledge on associative memory performance in healthy aging. Through an analysis of the procedures that
have been used in associative memory studies, we suggest two factors that appear to modulate the impact of prior knowledge on older adults’ associative memory. First, the way word pairs are recombined from the encoding to the retrieval phase is the main factor that has to be taken into account. Conditions that promote recall-to-reject discrimination processes lead to similar performance in older compared to younger adults, whereas conditions that require recollection discrimination lead to an age-related decline.
Second, the nature of the semantic relations involved in the prior-knowledge support may
influence older adults’ performance by modulating the contribution of recollection and familiarity to recognition. Indeed, categorical semantic relations engage both recollection and familiarity-based discrimination, whereas thematic relations allow participants to rely on familiarity-based discrimination only. This latest observation is crucial when one considers recollection as a declining process, in contrast to familiarity, which remains spared in healthy aging. Therefore, future studies should explore the propensity of other semantic relations to alleviate the age-related associative memory decline.