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Performance et circuit de commercialisation des principaux produits des cuvettes oasiennes du département de Gouré (Niger)
Malam Boukar, Awa Krou; Tidjani, A. Didier; Yamba, Boubacar et al.
2016In International Journal of Biological and Chemical Sciences, 10 (5), p. 2802-2214
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Keywords :
Oasis basin; Performance; Marketing; Goure; Niger; Cuvette oasienne; Commercialisation; Gouré
Abstract :
[en] The oasis basins of Gouré stand for food production and income generating sources for the local populations. The objective of this study is to show the economic effectiveness of the main agricultural basins products and the platforms for business transactions. Therefore, two important complementary methodological approaches have been considered. The first helps in identifying the main agricultural products from basins through “test of Kendal” and the second allows the calculation of the economic profitability of the products through some indicators for measuring their performance. The investigations had realized in January 2015 among 105 producers. The analysis of results were recorded which revealed that all the agricultural products are generating some profit. However, the profit earning capacity is more important for short cycle products like cabbage (75%) and onions (69%). Basins products are more likely sold (73%) than being used for self-consumption (27%) and local markets remain the major business centers. These findings show that despite the opportunity offered by these oasis basins, challenges remain.
[fr] Les cuvettes oasiennes du département de Gouré sont sources de production alimentaire et de revenus pour les populations locales. L’objectif de cet article est de démontrer l’efficacité économique des produits agricoles de cuvettes ainsi que les plateformes de commercialisation. Pour ce faire, trois démarches méthodologiques complémentaires ont été adoptées : La première permet d’identifier les produits agricoles les plus rentables selon l’avis des producteurs, la seconde permet de déterminer les principaux produits agricoles de cuvettes à travers le « test de Kendall » et la troisième permet de calculer la rentabilité économique des produits à travers des indicateurs de performance. Les enquêtes réalisées auprès de 105 producteurs dans neuf cuvettes, montrent que toutes les productions sont rentables. Les producteurs indiquent que le manioc est la spéculation la plus importante du fait de sa mise en culture, de sa consommation et de sa conservation faciles. Les deux autres tests montrent les cultures à cycle court comme le chou (75%) et l’oignon (69%) sont plus attrayants. Les produits agricoles de cuvettes sont plus destinés à la vente (73%) qu’à l’autoconsommation (27%) et les marchés locaux représentent les principales plateformes commerciales. Ces constats montrent que malgré l’opportunité qu’offrent ces cuvettes oasiennes, des défis restent à relever.
Disciplines :
Agriculture & agronomy
Author, co-author :
Malam Boukar, Awa Krou
Tidjani, A. Didier
Yamba, Boubacar
Lebailly, Philippe  ;  Université de Liège > Agronomie, Bio-ingénierie et Chimie (AgroBioChem) > Economie et développement rural
Language :
French
Title :
Performance et circuit de commercialisation des principaux produits des cuvettes oasiennes du département de Gouré (Niger)
Publication date :
2016
Journal title :
International Journal of Biological and Chemical Sciences
ISSN :
1991-8631
eISSN :
1997-342X
Publisher :
International Formulae Group, Dschang, Cameroon
Volume :
10
Issue :
5
Pages :
2802-2214
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 23 November 2016

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