[en] A large proportion of architects’ educational and professional activities take place in the form of informal and formal discussions revolving around design artefacts, such as blueprints, sketches and models. However, there has been little investigation into the multimodal resources mobilized by designers in order to collectively simulate experiments on their projects. In this thesis, we focus on remote mediated-by-computer design conversations in which architects jointly mobilise speech, inscription practices and artefacts handling for the purpose of examining how these function in the negotiation and joint development of architectural design knowledge.
On the basis of a cross-cutting theoretical appraisal to the design conversation and on-field observations of remote synchronous meetings between professional designers, this exploratory study aims to describe and define the interactional processes implemented by architects in order to develop a shared reasoning on their project.
The cross-disciplinary approach developed in the course of this research results in the formulation of a theoretical and analytical framework for studying the interactional organization behind jointly constructing the meaning of an architectural design. It also offers a better understanding of the fundamental links between graphical and discursive activities in communication between architects, while examining their digital mediations. [fr] Une grande partie des activités professionnelles et pédagogiques des architectes se déroule sous forme de discussions formelles et informelles établies autour d’artefacts de conception (plans, croquis, maquettes...). Cependant, les ressources multimodales que les concepteurs mobilisent dans ces contextes pour simuler collectivement des expérimentations sur leur projet demeurent peu investiguées. Cette thèse propose d’examiner les conversations distantes médiées par ordinateur durant lesquelles
des architectes se parlent, dessinent et manipulent des artefacts, pour comprendre comment s’y organise et se négocie l’élaboration collective de connaissances sur le projet architectural.
A partir d’une perspective théorique transversale de la conversation de conception et d’observations de terrain de réunions distantes synchrones entre concepteurs professionnels, cette recherche exploratoire vise à décrire et caractériser les procédés interactionnels mis en oeuvre par les architectes pour développer des raisonnements partagés sur leur projet.
L’approche transdisciplinaire qui est développée dans cette investi- gation mène à la formulation d’un cadre théorique et analytique pour étudier l’organisation interactionnelle de co-construction de signification du projet architectural.Ce travail offre également une meilleure compré- hension des liens fondamentaux entre activités graphique et discursive dans la communication entre architectes, tout en questionnant leurs médiations numériques.
Disciplines :
Architecture
Author, co-author :
Joachim, Guillaume ; Université de Liège > Département de la Faculté d'Architecture > Architecture Site Saint-Luc
Language :
French
Title :
L'apprentissage des conversations de conception. Analyse exploratoire des pratiques discursives et graphiques médiées par ordinateur.
Alternative titles :
[en] Learning from architects' design chats. An exploratory analysis of discursive and graphical features of computer-mediated practices.
Defense date :
30 September 2016
Number of pages :
327
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Docteur en Art de bâtir et Urbanisme de l'Université de Liège
Promotor :
Roosen, Marie ; Université de Liège - ULiège > Département d'Architecture
Leclercq, Pierre ; Université de Liège - ULiège > Urban and Environmental Engineering
President :
Klinkenberg, Jean-Marie ; Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes
Jury member :
Kormoss, Bernard ; Université de Liège - ULiège > Département d'Architecture