Article (Scientific journals)
Les supports des images : de la photographie à l’image numérique
Dondero, Maria Giulia; Reyes, Everardo
2016In Revue Française des Sciences de l'Information et de la Communication, 9, p. 1-26
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
2016-dondero-reyes-rfsic.pdf
Publisher postprint (1.39 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
images, photographie, image numérique, support formel, support matériel, écran, plan de l’expression, forme, substance; images, photography, digital image, formal support, material support, screen, expression plane, form, substance.
Abstract :
[en] In this article we deal with questions related to images (painting, photography, digital image) from a semiotic standpoint, more precisely the form and substance of their expression plane. Classical greimasian semiotics –mainly through the works of Jean-Marie Floch (1985, 1986) and Félix Thürlemann (1982) – has concentrated on the relation between form of expression and form of content (thus in a semi-symbolic fashion). Then, in the 1990s, Jacques Fontanille started exploring the substance of expression. Later, within the framework of hierarchical levels of analysis, Fontanille (2005, 2008), introduced concepts such as material and formal support in order to distinguish between image as object and image as text. We take into account these works to study the close relationship between the substance of expression of images and the practices of production-reception.
[fr] Notre article vise à aborder la question de la forme et de la substance du plan d’expression d’images (peinture, photographie, image numérique). Si la sémiotique greimassienne classique — et notamment Jean-Marie Floch (1985, 1986) et Felix Thürlemann (1982) — ont consacré leurs réflexions à la relation entre forme de l’expression et forme du contenu (semi-symbolisme), à partir des années 1990 Jacques Fontanille s’est vouée à l’exploration de la délicate question de la substance de l’expression. Ensuite, dans le cadre de la hiérarchie des niveaux de pertinence de l’analyse, Fontanille (2005, 2008) introduit les concepts de support formel et de support matériel qui permettent de penser la relation entre image en tant que texte et image en tant qu’objet. Nous nous attaquons à ces travaux pour étudier la relation étroite entre substance de l’expression de l’image et les pratiques de production/réception.
Research center :
Traverses, Sémiotique et Rhétorique
Disciplines :
Computer science
Art & art history
Languages & linguistics
Author, co-author :
Dondero, Maria Giulia  ;  Université de Liège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Reyes, Everardo;  Paris 8 > Paragraphe
Language :
French
Title :
Les supports des images : de la photographie à l’image numérique
Alternative titles :
[en] Supports of images: from photography to digital images
Publication date :
01 September 2016
Journal title :
Revue Française des Sciences de l'Information et de la Communication
eISSN :
2263-0856
Publisher :
SFSIC, Bordeaux, France
Special issue title :
Tendances contemporaines en communication organisationnelle
Volume :
9
Pages :
1-26
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 25 June 2016

Statistics


Number of views
340 (21 by ULiège)
Number of downloads
359 (21 by ULiège)

OpenCitations
 
9

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi