This website uses cookies

The University of Liège wishes to use cookies or trackers to store and access your personal data, to perform audience measurement. Some cookies are necessary for the website to function. Cookie policy.

Article (Scientific journals)
Deux ans de formation et d’accompagnement techno-pédagogique à l’ULg : public, impact et perspectives
Van de Poël, Jean-François; Verpoorten, Dominique
2014In Education et Formation, e-302, p. 10
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
2 ans technopeda orbi.pdf
Author postprint (694.98 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
eLearning; SOTL; formation des enseignants; techno-pédagogie; accompagnement pédagogique; technologies éducatives; TIC; TED; TICE; TEL; Technology-enhanced learning; professionnalisation des enseignants; TPACK; CinOpTIC; SAMR; Koelher & Mishra; Puentedura
Abstract :
[en] Cet article présente une recherche quanti-qualitative portant sur 225 enseignants ayant suivi des formations techno-pédagogiques dispensées par la Cellule eCampus (IFRES, Université de Liège, Belgique) de 2011 à 2013. Les données récoltées sont utilisées pour : a) qualifier le public de ces formations, b) évaluer, grâce à une grille d’analyse de discours nommée CInOpTIC, leurs effets sur le développement techno-pédagogique des participants, c) étudier la demande d’accompagnement techno-pédagogique, considérée comme un effet induit par les formations. Sur base des données empiriques analysées, l’article élabore des perspectives pour la régulation des formations eLearning.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Van de Poël, Jean-François ;  Université de Liège - ULiège > IFRES
Verpoorten, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES (Institut de Formation et de Recherche en Enseignement Supérieur) > Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Language :
French
Title :
Deux ans de formation et d’accompagnement techno-pédagogique à l’ULg : public, impact et perspectives
Alternative titles :
[en] Audience, impact and perpspective of a two-year experience in techno-pedagogical training and turoring
Publication date :
December 2014
Journal title :
Education et Formation
eISSN :
2032-8184
Publisher :
Université de Mons, Mons, Belgium
Volume :
e-302
Pages :
10 p.
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Commentary :
Pour citer cet article en APA : Van de Poël, J., & Verpoorten, D. (2014, décembre). Deux ans de formation et d’accompagnement techno-pédagogique à l’ULg : public, impact et perspectives. Education & Formation, e-302. http://ute3.umh.ac.be/revues
Available on ORBi :
since 29 January 2015

Statistics


Number of views
575 (60 by ULiège)
Number of downloads
445 (34 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi