Abstract :
[en] The question of lowering the voting age to 16 has long been debated in university circles. In the last Austrian elections, young people aged 16 and older were invited to vote, even if young people themselves are divided over this issue, even hostile to the idea. Nevertheless, isn’t such a question, which is rarely discussed by the larger public and touches on several dimensions of a person’s life, an ideal topic for a debate, where the confrontation of ideas may change opinions and reveal – or even modify – young people’s global attitudes towards political interest and participation? A sample of one hundred 15- to 21-year-old youth in French-speaking Belgium was selected to discuss the possibility of lowering the voting age to 16, as well as political interest and political participation, during one day with five experts. The same questionnaire was filled in in the beginning and at the end of the day. These first results are presented here. They show little evolution during the discussion, in a sample already largely against the idea of lowering the voting age.
[fr] La question de l’abaissement du droit de vote à 16 ans a toujours fait l’objet de débats dans certains cercles universitaires. Lors des dernières élections autrichiennes, les jeunes de 16 ans et plus ont été invités à voter même si les jeunes eux-mêmes sont souvent partagés, voire hostiles à l’idée. Or, une question comme le droit de vote à 16 ans, peu discutée publiquement et engageant plusieurs dimensions de la vie d’un individu, n’est-elle pas une question de débat idéale, où la confrontation des idées peut amener à modifier les points de vue et révéler – et même modifier – les attitudes plus globales des jeunes envers l’intérêt politique et la participation ? Un échantillon de 100 jeunes de 15-21 ans en Belgique francophone a été retenu pour discuter du vote à 16 ans, de l’intérêt et de leur participation politique lors d’une journée avec 5 experts. Le même questionnaire a été distribué avant et après la rencontre. Ces premiers résultats sont présentés, qui montrent que peu d’évolutions ont été enregistrées dans un échantillon peu favorable à l’idée.
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Law, criminology & political science: Multidisciplinary, general & others
Political science, public administration & international relations