[en] This thesis addresses the dynamic modelling of automotive driveline components by means of the nonlinear finite element method for flexible multibody systems. Starting from a detailed study of an industrial application, the TORSEN differential, several contributions are proposed in the field of contact modelling. The contact between rigid bodies in several geometric configurations is investigated and the influence of the squeeze film of lubricating oil is studied. A contact formulation between flexible bodies modelled as superelements is also developed and applied to the modelling of 3D flexible gear pairs.
Disciplines :
Mechanical engineering
Author, co-author :
Virlez, Geoffrey ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Ingénierie des véhicules terrestres
Language :
English
Title :
Multibody Modelling of Mechanical Transmission Systems in Vehicle Dynamics
Defense date :
03 October 2014
Number of pages :
xii,258,26
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Doctorat en Sciences de l'Ingénieur
Promotor :
Duysinx, Pierre ; Université de Liège - ULiège > Aérospatiale et Mécanique (A&M)
Bruls, Olivier ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique
President :
Kerschen, Gaëtan ; Université de Liège - ULiège > Aérospatiale et Mécanique (A&M)
Jury member :
Géradin, Michel ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique
Cugnon, Frédéric
Desmet, Wim
Verlinden, Olivier
Seifried, Robert
Funders :
FRIA - Fonds pour la Formation à la Recherche dans l'Industrie et dans l'Agriculture