[en] When critically exploring alternative comics, the various actors participating in the
processes of legitimization of the form — including print and broadcast media, festivals,
scholars and fans — often privilege a handful of people (Sfar, Trondheim, Ware, Satrapi,…),
a small number of publishers (especially L’Association), a few particular formats such
as the “graphic novel,” emblematic genres (the memoir and autobiography), or certain
geographical areas such as France and/or the United States. And yet, the phenomenon of
alternative comics may take a multitude of forms and is resolutely international in scope.
Despite this diversity, alternative comics worldwide nevertheless share common objectives.
They notably include the challenging of two of the most common critical stances directed
against a multitude of “traditional” publishers, namely : their inclination towards ethnocentricity
and their cultivation of amnesia. Far from sweeping away the history of the form,
alternative comics artists and publishers alike attach great value to the past of the medium
and generally embrace it. [fr] Dans leurs discours consacrés à la bande dessinée alternative, les « instances de légitimation
» — presse écrite et audiovisuelle, festivals, chercheurs universitaires ou non… —
privilégient souvent une poignée de créateurs (Sfar, Trondheim, Ware, Satrapi,…), un petit
nombre d’éditeurs (singulièrement L’Association), des formats particuliers (le « roman
graphique »), des genres emblématiques (l’autobiographie en particulier), ou encore certains
territoires comme la France ou les États-Unis. Or, elle relève d’une culture résolument
internationale. Multiple dans ses expressions, elle est pourtant porteuse d’enjeux communs
à l’ensemble de la production. Émergeant dans les territoires les plus divers, l’édition
alternative échappe largement à deux écueils souvent associés à la bande dessinée : son
ethnocentrisme et son amnésie. Loin de faire table rase de l’histoire du mode d’expression,
elle cherche, bien au contraire, à valoriser ce passé dans lequel elle plonge ses racines les
plus profondes.
Disciplines :
Literature Art & art history
Author, co-author :
Dejasse, Erwin ; Université de Liège - ULiège > Département des sciences historiques > Histoire de l'art et archéologie de l'époque contemporaine
Language :
French
Title :
Le regard cosmopolite et rétrospectif de la bande dessinée alternative
Alternative titles :
[en] The cosmopolitan and retrospective view of the alternative comics
Publication date :
July 2014
Main work title :
La bande dessinée en dissidence / Comics in Dissent Alternative, indépendance, auto-édition / Alternative, Independence, Self-Publishing
Editor :
Dony, Christophe ; Université de Liège - ULiège > CARE "ULiège Library" > ULiège Library : Direction générale et services communs
Habrand, Tanguy ; Université de Liège - ULiège > Faculté de Philosophie et Lettres > Doct. info & commu. (Bologne)