[en] Introduction: Competencies (functions) endorsed by TPE professional actors can be summarized in 9 (French) words, that can be easily memorized as an acronym:AADOPEASE, referring (in French) to Announcing, Accueil (welcoming), Diagnosis (of educational needs), Objectives, Planning, Education, Apprentissage (Learning), Suivi (Coaching) and Evaluation.
Objectives: This acronym is intended to facilitate the analysis of existing therapeutic education tasks and the conception of future ones, including training programs for educational care givers. Description: After conceptual precisions on terms such as competencies, capacities, situations, tasks, activities, resources, each of the AADOPEASE competencies is summarized and commented. Conclusions: In the perspective of offering a convenient bird view of a training
program in TPE, the present approach, focused on objectives would offer a summary that should be completed by such a one on training and educating methods and on evaluation methods.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Author, co-author :
Leclercq, Dieudonné ; Université de Liège - ULiège > Département Education et formation > Département Education et formation
Language :
English
Title :
AADOPEASE : un acronyme des compétences des soignants-éducateurs en ETP
Alternative titles :
[en] AADOPEASE : a French acronym of competencies of TPE profesional actors.
scite shows how a scientific paper has been cited by providing the context of the citation, a classification describing whether it supports, mentions, or contrasts the cited claim, and a label indicating in which section the citation was made.
Bibliography
Et Arrêté du 31 Mai 2013 Modifiant l'Arrêté, , HPST Loi n°2009-879 du 21 juillet 2009 portant réforme de l'hôpital et relative aux patients, à la santé et aux territoires du 2 août 2010 relatif aux compétences requises pour dispenser l'éducation thérapeutique du patient NOR: AFSH1209236A
Van Rooij, G., Crozet, C., De Andrade, V., Gagnayre, R., Enquête sur l'enseignement de l'éducation thérapeutique auprès de 30 instituts de formation en soins infirmiers de la région Île-de-France (2012) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 4 (2), pp. 111-121
(1998) Therapeutic Patient Education, , WHO Report of a WHO Working Group
http://www.ipcem.org, Parmi les pionniers en France, l'IPCEM
http://www.uclouvain.be/32536.html, Séminaires RESO UCL (Deccache) sur l'ETP
Guillaume, M., Cours Education Thérapeutique du Patient dans le Master en Sciences de la Santé, , Publique de l'Université de Liège
Houston, W., Howsam, R., (1972) Competency-based Teacher Education: Progress, Problems, and Prospects, , Chicago: Science Research Associates
Schmieder, A.A., (1973) Competency-based Education: The State of the Scene, , Washington: American Association of Colleges for Teacher Education
De La Tribonnière, X., Gagnayre, R., L'interdisciplinarité en éducation thérapeutique du patient: du concept à une proposition de critères d'évaluation (2013) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 5 (1), pp. 163-176
Kübler-Ross, E., (1969) Les Derniers Instants de la Vie (On Death and Dying), , Paris: Labor et Fides 1975, (ISBN 2-8309-0096-0)
Beckers, J., Leclercq, D., Poumay, M., (2007) Une Proposition de Définition des Compétences. IFRES, , Liège, Belgique: Université de Liège
Jonnaert, P., (2002) Compétences et Socio-constructivisme, un Cadre Théorique, , Bruxelles: De Boeck
Beckers, J., (2002) Développer et Évaluer des Compétences À l'École, , Bruxelles: Labor
Scallon, G., (2004) L'Évaluation des Apprentissages dans Une Approche Par Compétences, , Bruxelles: De Boeck
Le Boterf, G., (1995) De la Compétence, Essai sur un Attracteur Étrange, , Paris: Editions d'organisations
D'Hainaut, L., (1977) Des Fins Aux Objectifs de l'Éducation, , Bruxelles: Editions Labor 1988
Perrenoud, P., (1997) Construire des Compétences dès l'École, , Paris: ESF
4e éd. 2004
Tardif, J., (2006) L'Évaluation des Compétences, , Montréal: Chênelière éducation
Jonnaert, P., Lauwaers, A., Peltier, E., (1990) Capacités et Compétences des Élèves Au Terme de l'Enseignement Général, , Louvain-La-Neuve DIES. Rapport de recherche
Savoirs, R.X., Capacités et Compétences À l'École: Une Quête de Sens, pp. 24-31. , Forum-pédagogies, 1999
mars
Leclercq, D., ASCID: le noyau central de douze facteurs expliquant la conduite en éducation thérapeutique du patient (2010) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 2 (2), pp. 213-221
Gagnayre, R., Marchand, C., Pinosa, C., Brun, M.-F., Billot, D., Iguenane, J., Approche conceptuelle d'un dispositif d'évaluation pédagogique du patient (2006) Pédagogie Médicale, 7, pp. 31-42
Harry, I., Gagnayre, R., D'Ivernois, J.-F., (2010) Analyse des Échanges Écrits Entre Patients et Parents d'Enfants Diabétiques de Type 1 sur les Forums d'Internet: Contribution À l'Etp, , Actes de l'AREF, Université de Genève, septembre
Gerard, F.-M., L'évaluation des compétences par des situations complexes (2006) Actes du Colloque de l'Admee-Europe, , IUFM Champagne-Ardenne, Reims
Lal, L., Bain, D., Perrenoud, P., Didactique du français et évaluation formative (1993) Neuchâtel: Delachaux et Niestlé, pp. 81-98
Nagels, M., Lasserre-Moutet, A., Réflexions critiques sur la conception d'un réfé rentiel de compétences en éducation thérapeutique du patient (2013) Recherches et Educations, pp. 99-115
Janet, P., La psychologie de la conduite (1938) L'Encyclopédie Française, , Wallon H, (Ed.) Paris: Société de gestion de l'Encyclopédie Française (tome VIII, la vie mentale 808-118. 08-16
Al, L.L., Acquisition et Évaluation des Compétences en Situation Scolaire, , http://www.unige.ch/fapse/publications-ssed/RaisonsEducatives/REenligne/ ECOED/Pages_de_77_ENCOED.pdf, s.d., consulté décembre 2013
Assal, J.-P., (1999) Traduction Française du Document OMS, , janvier
Nano, M.-G., Deccache, A., Godibiule, A., D'Ivernois, J.F., Development of publications on patient education in chronic diseases from 1999 to 2009 (2009) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 1 (2), pp. 101-107
http://www.has-sante.fr/portail/upload/docs/application/pdf/ etp_-_definition_finalites_-_recommandations_juin_2007.pdf, Haute Autorité en Santé. Education Thérapeutique du Patient. Recommandations. Définitions, Finalités, Organisation
Deccache, A., Lavendome, E., (1989) Information et Éducation du Patient, , Bruxelles: De Boeck
D'Ivernois, J.-F., Gagnayre, R., (2008) Apprendre À Éduquer le Patient, , Paris: Maloine, 3 ed
Van Ballekom-Van De Ven, K., L'éducation du patient aux Pays-Bas et en Belgique (2009) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 1 (2), pp. 219-227
D'Ivernois, J.-F., Gagnayre, R., (2001) Mettre en œuvre l'Éducation Théra-peutique Actualité et Dossier en Santé Publique, 36, pp. 11-14
D'Ivernois, J.F., Gagnayre, R., Compétences d'adaptation à la maladie du patient: une proposition (2011) Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 3 (2), pp. 201-S205. , et les membres du groupe de travail de l'IPCEM..
()
(2013) Centre d'Education du Patient (CEP), Consulté Janvier, , http://www.educationdupatient.be/cep/pages/educationpatient/ep22.htm
Assal, J.-P., Traitement des maladies de longue durée: de la phase aiguë au stade de la chronicité (1997) Une Autre Gestion de la Maladie, un Autre Processus de Prise en Charge, , Encycl. Méd Chir, Paris: Elsevier 25-005-A10
(2011) Élaboration d'Un Référentiel de Compétences en Éducation Thérapeutique du Patient. le Réfé rentiel des Praticiens, , www.inpes.sante.fr/referentiel-competences-ETP/pdf/referentiel-praticien. pdf, INPES Août [consulté le 19 juin 2013]
disponibles à l'adresse suivante
Hirsch, E., Éthique des soins et grand âge Sciences, 2, pp. 28-31
Maslow, A., A theory of human motivation (1943) Psychol. Rev., 50, pp. 370-396
Damasio, A., (1995) L'Erreur de Descartes, , Paris: Odile Jacob
Exander, F., (1962) La Médecine Psychosomatique, , Paris: Payot
Atkinson, J.W., (1964) An Introduction to Motivation, , Oxford, England: Van Nostrand
Kübler-Ross, E., (2005) On Grief and Grieving: Finding the Meaning of Grief Through the Five Stages of Loss, , Simon & Schuster Ltd
Atkinson, J.W., Motivational determinants of risk-taking behavior (1957) Psychol. Rev., 64, p. 359
Atkinson, J.W., Litwin, G.H., Achievement motive and test anxiety conceived as motive to approach success and motive to avoid failure (1960) J Abnorm Soc Psychol, 60, p. 52
Leclercq, D., Poumay, M., The 8 Learning Events Model and Its Principles, , http://www.labset.net/media/prod/8LEM.pdf, Release 2005-1. Available at
http://forumsante.ca/thread/sante/diabete/147963, Consulté décembre 2013
Mihoubi, N., D'Ivernois, J.-F., Nouvelles approches dans l'évaluation de l'éducation thérapeutique du patient. Nouvelles preuves (2003) L'Évaluation de l'Éducation Thérapeutique du Patient, pp. 11-13. , Paris: Colloque de l'IPCEM
Kluger, A., Denisi, A., The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory (1996) Psychol. Bull., 119 (2), p. 254
Metroz-Dayer, M.-D., Roulet, E., Valeur éducative des camps d'enfants diabétiques (1990) J Suisse Méd, pp. 66-71
Kirkpatrick, D.A., (1983) Practical Guide for Supervisory Training and Development, , Reading, Mass: Addison-Wesley
Leclercq, D., La connaissance partielle chez le patient: pourquoi et comment la mesurer (2009) Educ Thér Patient/Ther Patient Educ, 1 (2), pp. 201-S212
Deccache, A., Évaluer l'éducation du patient: des modèles différents pour des paradigmes différents (2003) L'Évaluation de l'Éducation Thérapeutique du Patient, pp. 3-10. , XIII°Journée de l' IPCEM
Similar publications
Sorry the service is unavailable at the moment. Please try again later.
This website uses cookies to improve user experience. Read more
Save & Close
Accept all
Decline all
Show detailsHide details
Cookie declaration
About cookies
Strictly necessary
Performance
Strictly necessary cookies allow core website functionality such as user login and account management. The website cannot be used properly without strictly necessary cookies.
This cookie is used by Cookie-Script.com service to remember visitor cookie consent preferences. It is necessary for Cookie-Script.com cookie banner to work properly.
Performance cookies are used to see how visitors use the website, eg. analytics cookies. Those cookies cannot be used to directly identify a certain visitor.
Used to store the attribution information, the referrer initially used to visit the website
Cookies are small text files that are placed on your computer by websites that you visit. Websites use cookies to help users navigate efficiently and perform certain functions. Cookies that are required for the website to operate properly are allowed to be set without your permission. All other cookies need to be approved before they can be set in the browser.
You can change your consent to cookie usage at any time on our Privacy Policy page.