Reference : Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
Scientific congresses and symposiums : Poster
Social & behavioral sciences, psychology : Theoretical & cognitive psychology
http://hdl.handle.net/2268/167450
Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
English
Nobile, Debora mailto [Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire >]
Frenkel, Stéphanie mailto [Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire >]
Jul-2014
Yes
No
International
6th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
7-9 juillet 2014
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Barcelone
Espagne
[en] metacognition ; learning ; student ; delv ; delf
[fr] métacognition ; apprentissage ; élève ; delv ; delf
[en] In the framework of self-regulated learning theories, the DELV (“Understanding one’s own learning”) is a 165-page metacognitive intervention program developed by Büchel & Büchel (1995, 1997, 2009, 2010, 2011). It includes 8 types of decontextualized exercises which notably allow to develop the learner’s metacognitive knowledge and skills (for more details, see Büchel, 2013). They also make it possible to work on cognitive and psycho-affective aspects. Transfer can thus be better developed.

This tool is really useful (for more details, see Berger & Büchel, 2013) and, in our opinion, still not sufficiently known. Our main purpose is to present (a) its objectives, (b) the variables worked on (cognitive, metacognitive and psycho-affective), (c) possible uses in a school context within classes (e.g., the “sandwich method”) and (d) the outcome we can expect.

References

- Berger, J.-L., & Büchel, F.P. (2013), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications. Nice, France: Les Editions Ovadia.
- - Büchel, F.P. (2013). Le programme DELV – Comprendre son propre apprentissage. Evaluation scientifique auprès d’enfants et d’adolescents sans ou avec difficultés d’apprentissage. In J.-L. Berger & F.P. Büchel (Eds.), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications (pp. 293-336). Nice, France: Les Editions Ovadia.
- Büchel, F.P. & Büchel, P. (1995). Découvrez vos capacités, rEalisez vos possibilités, pLanifiez votre démarche, soyez créatiFs. Le programme DELF. Russin, Switzerland: Centre d’éducation cognitive.
- Büchel, F.P., & Büchel, P. (1997). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens und Denkens für Jugendliche und Erwachsene. Aarau, Switzerland: Sauerländer.
- Büchel, F.P. & Büchel, P. (2009). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (3. vollständig überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag.
- Büchel, F.P. & Büchel, P. (2010). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (4. überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag.
- Büchel, F.P. & Büchel, P. (2011). DELV. Comprendre son propre apprentissage. Tegna, Switzerland: Centre d’éducation cognitive.
Unité de psychologie Scolaire
Service public de Wallonie : Direction générale opérationnelle de l'économie, de l'emploi et de la recherche - DG06
EDUCA +
Researchers ; Professionals ; Students ; General public ; Others
http://hdl.handle.net/2268/167450

There is no file associated with this reference.

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBi are protected by a user license.