Keywords :
développement -- trouble; dyslexie; enfant; personnalité- développement; test de Rorschach; thématic apperception test de Murray; Dyslexia; Personality Disorders; Projective Personality Measures; Adolescent; Child; Dyslexia complications; Father-Child Relations; Mother-Child Relations; Personality Disorders diagnosis; Projective Techniques; Rorschach Test; Self Concept; Thematic Apperception Test
Abstract :
[en] Examined the personality disorders among relatively old dyslexic children. The degree of disorientation of these Ss parallels the degree of fragmentation of personality. In the Rorschach test and TAT, the image of the self is poorly differentiated from a poorly structured maternal image and suggests a primary defect of the mother-child relationship at a preobjectal level. The paternal function is obvious but ill-invested, resulting in a relationship between severe, persisting dyslexia and psychosis.
[fr] Le présent travail s'intéresse aux troubles de la personnalité d'enfants dyslexiques relativement âgés, dont le symptôme persiste au-delà de rééducations logopédiques de longue durée. L'état de désorientation de nos sujets va de pair avec une organisation fragmentaire de la personnalité. Au Rorschach et au TAT, l'image de soi mal différenciée d'une image maternelle peu structurée, plaide pour un déficit primitif de la relation mère-enfant au niveau préobjectal. La fonction paternelle est apparente, mais peu investie, d'où la contiguïté entre la dyslexie grave et persistante et la psychose.
Scopus citations®
without self-citations
0