Compétence interculturelle; Culture; Afrique francophone; Langue maternelle; Langue française
Abstract :
[en] By the early 80s, issues concerning the education of immigrant children in
Europe resulted in the adoption of intercultural competence within the Council of
Europe. Language theorists switched from the didactics of “languages” to the didactics
of “languages and cultures”, hence emphasising the importance of culture and, hence,
the cultural identity of each individual in foreign language classes. This new vision on
the relationship between language and culture is almost non-existent in Frenchspeaking
Africa. Today, teachers and learners alike use the French language to study
their numerous African cultures. With the intercultural approach, any language learner
is required to move away from the old practice in order to partake in the ongoing
“dialogue with people” from diverse backgrounds; since they will have observed and
understood their values and cultures while preserving theirs. The teaching and learning
of African languages and cultures being formally absent in schools raises the
following question: how does intercultural training take place in this context? [fr] Cet article est une réflexion sur la place de la culture et des langues
maternelles, donc de l’identité culturelle, dans l’enseignement des langues, en Afrique
francophone contemporaine. Depuis la prise en compte de la compétence
interculturelle dans l’acquisition des langues, on est passé de la didactique « des
langues » à la didactique « des langues et cultures », confirmant ainsi l’importance de
la culture, donc de l’identité culturelle de chaque individu, en la classe de langue.
Cependant, ce regard nouveau sur les relations entre la langue et la culture dans
l’enseignement n’est pas une question réellement prise en compte dans les systèmes
éducatifs de tous les pays de l’Afrique francophone. Aujourd’hui encore, dans certains
pays africains, enseignants et apprenants utilisent la langue française pour l’étude de
leurs cultures. C’est cette question que nous aborderons à travers la notion de
« compétence interculturelle » dans les systèmes d’enseignement/apprentissage des
langues et cultures en Afrique francophone.
Research Center/Unit :
Faculté des lettres et des langues / laboratoire des langues appliquées LAILEMM