Article (Scientific journals)
Le "Problem-Based Learning", une révolution ou un progrès attendu ?
Pochet, Bernard
1995In Revue Française de Pédagogie, (111), p. 95-107
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Pochet1995_persee.pdf
Publisher postprint (5.17 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Problem-Based Learning; Information proble solving; Information literacy; Apprentissage par problèmes; résolution de problème; Formation documentaire
Abstract :
[en] In recent years, the need for educational reform in education, including university at university level has waited. Leg and Frydman (1978), Frydman and Allegaert (1986) and Vandevelde (1982) ask for many years, a "formative school" with emphasis placed on essential development for self-training, a curriculum development including long life learning. Curricula that meet these objectives have been developed and achieved. In the following pages you will find a description of main aspects of these achievements, the "Problem-based Learning". This presentation is mainly based on an analysis of the literature.
[fr] Au cours de ces dernières années, la nécessité d'une réforme pédagogique de l'enseignement, y compris l'enseignement universitaire, s'est fait sentir de manière insistante. Frydman et Jambe (1978), Frydman et Allegaert (1986) et Vandevelde (1982) réclament, depuis de nombreuses années, une « école » formative où un accent particulier serait mis sur l'indispensable épanouissement des possibilités d'autoformation, un curriculum comprenant le développement de l'aptitude à s'informer et à se documenter. Vandevelde (1994) le rappelait dernièrement lors d'une communication à Bruxelles. Des curriculum répondant à ces objectifs ont été élaborés et des réalisations existent. Dans les pages qui suivent, vous trouverez la description des principaux aspects d'une de ces réalisations, le « Problem-based Learning ». Cette présentation est essentiellement fondée sur une analyse de la littérature.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Pochet, Bernard  ;  Université de Liège - ULiège > Gembloux Agro-Bio Tech > Gembloux Agro-Bio Tech
Language :
French
Title :
Le "Problem-Based Learning", une révolution ou un progrès attendu ?
Publication date :
April 1995
Journal title :
Revue Française de Pédagogie
ISSN :
0556-7807
Publisher :
Institut national de recherche pédagogique, Paris, France
Issue :
111
Pages :
95-107
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 30 June 2009

Statistics


Number of views
641 (26 by ULiège)
Number of downloads
485 (19 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi