Article (Scientific journals)
La performance de l'entreprise sociale : définitions et limites d'une évaluation monétaire
Mertens de Wilmars, Sybille; Marée, Michel
2012In Revue Internationale PME, 25 (3-4), p. 91-122
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Keywords :
Social enterprise; performance; monetary value; entreprise sociale; évaluation monétaire
Abstract :
[en] In a social enterprise, the notion of "performance" must be understood in a broader sense than the sole financial profitability. Because enterprises of this type pursue a social mission, whose completion generates collective impacts, one has to go beyond what is made possible by the sole market-based indicators. This requires to revise not only the very notion of production, but also the way in which the value of what is produced by the enterprise is measured. This is the task that the authors of the present article tackle, through building a definition of performance understood as "enlarged production" – a notion which they nevertheless define with accuracy. Whenever the notion of production is enlarged so as to take into account the impacts of the latter, the question of whether this approach is also operational unavoidably arises. In particular, one must ask oneself whether the impacts that one wants to include in an enlarged conception of production are measurable. By nature, these impacts are not taken into account by the market and measuring them sends back to the classical question of the evaluation of non-market goods. The authors draw up an inventory of the various techniques of monetary evaluation of the value of non-market goods and indicate whether these techniques are likely to lead to values that are relevant to evaluate the performance of a social enterprise. They illustrate their analysis by applying this grid of analysis to the methodology of social return on investment (SROI). Because of the theoretical limits of monetary evaluation, the authors conclude that works on performance evaluation based on multi-criteria analyses must be further pursued.
[fr] Dans une entreprise sociale, la notion de "performance" doit s’entendre dans un sens plus large que la seule rentabilité financière. Parce que ce type d'entreprise poursuit une mission sociale dont la réalisation génère des impacts collectifs, il convient d’aller au-delà de ce que permettent les seuls indicateurs livrés par le marché. Cela exige de revisiter non seulement la notion même de production mais aussi la manière dont on mesure la valeur de ce qui est produit par l’entreprise. C’est à cela que les auteurs s’attèlent, en construisant une définition de la performance entendue comme une "production élargie", à laquelle ils dessinent toutefois des contours précis. Quand on élargit la notion de production pour prendre en considération les impacts de celle-ci, se pose inévitablement la question de savoir si cette approche démontre également son opérationnalité. En particulier, il convient de se demander si les impacts que l’on souhaite intégrer dans une vision élargie de la production sont mesurables. Par nature, ces impacts ne sont pas pris en compte par le marché et leur mesure renvoie à la question classique de l’évaluation des biens non marchands. Les auteurs recensent dans un cadre structuré les différentes techniques de mesure monétaire de la valeur des biens non marchands et indiquent si elles sont de nature à déboucher, pour l'évaluation de la performance d’une entreprise sociale, sur des valeurs pertinentes. Ils illustrent leur propos en appliquant cette grille de lecture à la méthodologie du retour social sur investissement (social return on investment - SROI). En raison des limites théoriques que présente l’évaluation monétaire, les auteurs concluent à la nécessité de poursuivre les travaux d’évaluation de la performance basés sur des analyses multicritères.
Research Center/Unit :
CES - Centre d'Économie Sociale - ULiège
Disciplines :
Social economics
General management, entrepreneurship & organizational theory
Author, co-author :
Mertens de Wilmars, Sybille ;  Université de Liège - ULiège > HEC-Ecole de gestion : UER > Social Entrepreneurship
Marée, Michel ;  Université de Liège - ULiège > HEC-Ecole de gestion : UER > Economie sociale et systèmes économiques
Language :
French
Title :
La performance de l'entreprise sociale : définitions et limites d'une évaluation monétaire
Alternative titles :
[en] Social enterprises performance : definition and limits of the monetary value
Publication date :
2012
Journal title :
Revue Internationale PME
ISSN :
0776-5436
eISSN :
1918-9699
Publisher :
De Boeck Université, Bruxelles, Belgium
Volume :
25
Issue :
3-4
Pages :
91-122
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
Chaire Cera Social Entrepreneurship - IAP Project
Available on ORBi :
since 16 April 2013

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