Abstract :
[en] Introduction: The concept of emotional intelligence (EI) is characterized by an individual difference to feel, identify, understand, regulate and use their own emotions and those of others. Several studies show a negative association between EI and various fields such as depression and anxiety. At various times, EI has been described as a protective factor against the development of certain disorders or dysfunctions. However, these studies have often been conducted with an adult population and fewer children. But a child is not a miniature adult, there may be differences between child emotional life and that of an adult.
Objectives: This study aims to examine the internal consistency of the short version of the scale and French IE in children. Then, the association between EI and trait anxiety is studied, and the share of explanatory IE in the presence of trait anxiety in children, taking into account the effect of gender.
Methods: A sample of 198 Belgian children aged between 9 and 13 years old completed the Trait Emotional Intelligence Questionnaire - Short Form Children (TEIQue - CSF) and the State Trait Anxiety Index for Children (STAIC).
Results: We observe a good internal consistency of the French version of TEIQue - CSF (α = .83) and a negative correlation between EI and STAIC (r = - .43). The regression analyzes show that EI significantly explains 18% of the variance STAIC. No gender effect was observed.
Discussion: As expected, this study demonstrates a negative association between emotional intelligence of the child and the presence of anxiety symptoms, as well as the lack of gender effect in the scores of EI. We also note that the scores TEIQue - CSF significantly predict the presence of anxiety symptoms in boys as well as girls. This is consistent with other studies in a population of adults or adolescents.
[fr] Introduction: Le concept d'intelligence émotionnelle (IE) se caractérise par une différence individuelle chez les personnes à ressentir, identifier, comprendre, réguler et utiliser ses propres émotions ou celles des autres. Plusieurs études mettent en évidence une association négative entre l'IE et différents domaines tels que la dépression et l'anxiété. A différentes reprises, l'IE a été qualifiée de facteur de protection contre l'apparition de certaines pathologies ou dysfonctionnements. Cependant, ces études ont souvent été effectuées auprès d'une population adulte et moins chez l'enfant. Or, un enfant n'est pas un adulte en miniature, il peut exister des disparités entre sa vie émotionnelle et celle d'un adulte.
Objectifs: Cette étude a pour objectif d'examiner la consistance interne de la version courte et française de l'échelle d'IE chez l'enfant. Ensuite, l'association entre l'IE et l'anxiété trait est étudiée, ainsi que la part explicative de l'IE dans la présence d'une anxiété trait chez l'enfant, en tenant compte de l'effet de genre.
Méthodologie: Un échantillon de 198 enfants belges âgés entre 9 et 13 ans ont complété le Trait Emotional Intelligence Questionnaire - Children Short Form (TEIQue - CSF) et le State Trait Anxiety Index for Children (STAIC).
Résultats: Nous observons une bonne consistance interne de la version française du TEIQue - CSF (α = .83), ainsi qu'une corrélation négative entre l'IE et la STAIC (r = -.43). Les analyses de régressions mettent en évidence que l'IE explique de manière significative 18% de la variance de la STAIC. Aucun effet de genre n'a été observé.
Discussion: Comme attendu, cette étude met en évidence une association négative entre l'intelligence émotionnelle de l'enfant et la présence de symptômes anxieux, ainsi que l'absence d'effet de genre dans le score global de l'IE. Nous observons également que les scores au TEIQue - CSF permettent de prédire significativement la présence de symptômes anxieux aussi bien chez le garçon que chez les filles. Ceci est consistant avec d'autres études faites auprès d'une population d'adultes ou d'adolescents.