Painting, photography, religion, medium theory, sacred, icon; semiotics; Peinture, photographie, religion,; théorie des médias, sacré, icône, sémiotique
Abstract :
[fr] Cet article compare deux médias, peinture et photographie, et les manières dont ils structurent lareprésentation d'un même thème: la religion et la transcendance. Il abordera quatre objets culturelsdifférents: 1) la peinture religieuse, 2) la photographie d'art à thème religieux, 3) la photographiedévotionnelle transformée en image sainte, 4) les icônes russes. On tentera d'examiner la manièredont se rencontrent propriétés médiologiques et contenus thématiques, de manière à expliquerpourquoi seule la peinture, non la photographie d'art contemporaine, s'est révélée capable d'assumerune dimension sacrée. [en] This paper will examine how two different media, painting and photography, respond inrepresenting the same theme: the theme of religion and transcendence. Four different culturalobjects will be studied in this light: 1) religious painting, 2) artistic photography with a religioustheme, 3) devotional photography that is transformed into holy images, and 4) the Russian icon. Wewill analyse the filtering effect of these two media in the representation of religious themes. We willseek to explain why the religious theme in painting has been able to assume a sacred dimensionwhich, by contrast, seems unachievable in contemporary artistic photography.
Disciplines :
Art & art history Languages & linguistics
Author, co-author :
Dondero, Maria Giulia ; Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
English
Title :
Picturing Transcendance
Alternative titles :
[fr] Représenter la transcendance
Publication date :
07 February 2013
Journal title :
Image and Narrative: Online Magazine of the Visual Narrative
ISSN :
1780-678X
Publisher :
Open Humanities Press
Special issue title :
Figurations de l’écrivain en images / Figurations of the writer in image (Various Articles)