Article (Scientific journals)
La survie de l’école primaire congolaise (RDC) : héritage colonial, hybridité et résilience
Poncelet, Marc; Andre, Géraldine; De Herdt, Tom
2010In Autrepart: Revue de Sciences Sociales au Sud, 54 (2), p. 23-42
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
130296-023[1].pdf
Publisher postprint (117.65 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Ecole primaire en RDC; Héritage Colonial; Crise, Résilience, Reconstruction
Abstract :
[en] Colonial Heritage, Resilience and Hybridity of the Congolese School (RDC) This contribution attempts to grasp the mechanisms that explain the resilience of the Congolese primary education despite the thirty-five years crisis that continues to affect the Democratic Republic of Congo and the almost complete lack of public investment in this sector since the early eighties. The central argument stresses the need to explain such mechanisms beyond the effects of privatization only. It particularly emphasizes the arrangements made within the education system, documenting their historical roots, and arguing that they are ultimately founded on the “concessionary” state structure that prevailed in colonial times.
[fr] Ce texte tente de comprendre la pérennité de l’école primaire congolaise en dépit de la crise qui a marqué le pays pendant plus de 35 ans et en l’absence presque totale d’investissement public depuis les années 1980. Au-delà d’une lecture qui voit dans la résilience du champ scolaire congolais les effets de sa privatisation, ce texte analyse plutôt les arrangements contemporains du système scolaire à la lumière de son héritage. La survie du champ scolaire congolais repose sur une continuité d’arrangements qui sont en dernière instance fondés sur le modèle de l’État concessionnaire de la période coloniale.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Poncelet, Marc ;  Université de Liège - ULiège > Institut des sciences humaines et sociales > Sociologie du développement
Andre, Géraldine ;  Université de Liège - ULiège > Institut des sciences humaines et sociales > Sociologie du développement
De Herdt, Tom
Language :
French
Title :
La survie de l’école primaire congolaise (RDC) : héritage colonial, hybridité et résilience
Publication date :
2010
Journal title :
Autrepart: Revue de Sciences Sociales au Sud
ISSN :
1278-3986
eISSN :
2109-9561
Publisher :
Presses de Sciences Po, Paris, France
Volume :
54
Issue :
2
Pages :
23-42
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 28 January 2013

Statistics


Number of views
121 (13 by ULiège)
Number of downloads
4 (2 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi