Abstract :
[en] In this article, the author puts in perspective two models of analysis of the system: the family/community system for E. Dessoy, and the individual system for L. Szondi.
In her Doctoral thesis about the parentification of the child, the author used both models to understand the process in all its complexity. Indeed, the understanding of the parentification phenomenon by the simultaneous reading of the individual and family plans has proven to be extremely rich.
To that end, the idea was to build some « bridges » between the model of E. Dessoy and that one of L. Szondi, in order to have a reading that, instead of a simple superposing of models, work towards the proposal of a « metamodel ». It is this proposal which the author delivers in this paper.
[fr] Dans cet article, l’auteure développe une mise en perspective de deux modèles d’analyse du système : individuel pour L. Szondi, familial et/ou communautaire pour E. Dessoy1.
Dans sa thèse doctorat portant sur la parentification de l’enfant2, l’auteure s’est appuyée sur ces deux modèles d’analyse afin de comprendre le processus à l’étude dans toute sa complexité. En effet, l’appréhension du phénomène de parentification à travers la lecture simultanée des plans individuel et familial s’est révélée d’une grande richesse.
Pour ce faire, il s’agissait de créer, lors de l’élaboration méthodologique, des ponts entre les modèles d’E. Dessoy et de L. Szondi, afin d’obtenir une grille de lecture qui, au lieu de proposer une simple superposition des modèles, tendait davantage vers la proposition d’un « méta-modèle ». C’est cette proposition que l’auteur livre dans le présent essai.