Article (Scientific journals)
Les hyperpaysages - Comment percevoir, interpréter et exprimer la complexité des sociétés derrière les paysages ?
Partoune, Christine; Ericx, Michel
2005In Bulletin de la Société Géographique de Liège, 45, p. 33-43
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
BSGLg-2005-45-04_PARTOUNE.pdf
Publisher postprint (807.98 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Paysage; Complexité; NTIC; Landscape; Complexity
Abstract :
[fr] La conception d’une visite virtuelle de paysage à partir d’une image panoramique interactive (un hyperpaysage) peut devenir, à certaines conditions, une démarche pour développer et exprimer un regard et un discours sur le paysage intégrant certains principes de la pensée complexe. En complément de découvertes et de travaux sur le terrain appropriés à cet objectif, la conception d’une structure virtuelle de parcours de l’espace de type combinatoire contribuerait à implémenter des cartes mentales dynamiques dans notre cerveau de type réticulaire. Celles-ci constitueraient des métaphores qui serviraient de support à la structuration de notre pensée à partir d’un canevas systémique.
[en] The design of a landscape’s virtual tour starting from an interactive panoramic image (hyperlandscape) can become a way to develop and express a glance and a speech on the landscape integrating certain principles of the complex thought. In complement of discovery activities and field works appropriate to this objective, the design of a virtual structure of the space on combinative mode would put into our mind some dynamic mental maps for organizing our thoughts. These mental maps could constitute metaphors which would be used as support for structuring our perceptions and thought starting from a systemic groundwork.
Research center :
Laboratoire de méthodologie de la géographie - ULiège
Institut d'Eco-pédagogie, asbl
Disciplines :
Education & instruction
Human geography & demography
Environmental sciences & ecology
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Didactique des sciences géographiques
Ericx, Michel;  Institut d'Eco-pédagogie, asbl
Language :
French
Title :
Les hyperpaysages - Comment percevoir, interpréter et exprimer la complexité des sociétés derrière les paysages ?
Alternative titles :
[en] Hyperlandscapes : how to perceive, to interpret and to show the complexity of the societies behind the landscapes ?
Publication date :
2005
Journal title :
Bulletin de la Société Géographique de Liège
ISSN :
0770-7576
eISSN :
2507-0711
Publisher :
Société Géographique de Liège, Liège, Belgium
Volume :
45
Pages :
33-43
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
Hyperpaysages
Funders :
DGRNE - Région wallonne. Direction générale des Ressources naturelles et de l'Environnement [BE]
FWB - Fédération Wallonie-Bruxelles [BE]
Available on ORBi :
since 06 January 2012

Statistics


Number of views
249 (10 by ULiège)
Number of downloads
215 (4 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi